Miniatyromkopplare och motor med två strömkällor

Permalänk
Medlem

Miniatyromkopplare och motor med två strömkällor

Jag har en motor som jag vill kunna driva på två olika sätt, antingen med batteri eller solcell. Jag inhandlade en till-från-till omkopplare från kjell som ser ut på följande vis:

Frågan är hur jag kopplar denna så att motorn i ett läge använder sig av strömmen från batteriet och i ett läge från strömmen som produceras av solcellerna. Skulle någon kunna skriva ett enkelt kopplingschema då jag inte är särskilt haj på elektronik.
/Ed Hübel

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

koppla ihop alla tre jordpunkter, dvs. -polerna på solcellen,batteriet och motorn. Där efter ansluter du +pol på motorn till den pinne på kontakten som är gemensam för båda "till-lägena", och till sist ansluter du +polerna från strömkällorna till varsin ledig pinne på kontakten.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

som jag sa.. mina elektronikkunskaper :s du tror inte du kan rita upp det?

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk
Medlem

vet inte vilken pinne som är vilken på omkopplaren men det borde vara så här. funkar det inte så är det bara att prova att flytta motorn till en annan.

Är ganska tveksam till att en solcell kommer orka driva en motor om den inte är relativt stor, en motor kräver normalt minst 200mA, men prova på och lycka till.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem

tack så mycket.. ska testa detta så fort jag fixat min mobil (nämligen den som ska fungera som batteri om solen är i lä). Solcellen är redan testad med motorn och det fungerar som de ska

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000

Permalänk

vad ska du använda denna motortill? är lite nyfiken;)

Permalänk
Medlem

en solcellsdriven bil (mitt projektarbete)
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54635...
och så ska jag fixa någon sorts mobildocka på bilen så att man kan sätta dit sin s/e mobil så att den agerar reservbatteri.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000