Permalänk
Melding Plague

ATI fuskade?

<font style="font-size: 10pt"><b>ATI fuskade?</b></font> <small class="small">lördag 28 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.techreport.com/onearticle.x/9324" target="_blank">The Tech Report</a> har upptäckt att bildkvalitén i ett av 3dMark06-testerna inte är helt korrekt när ett Radeon X1900-grafikkort används. Bildkvalitén är märkbart sämre i testet "Firefly Forest" där svarta punkter kan ses i ljuseffekter där shaders används. ATI hävdar att problemet är en bugg och att en drivrutinsuppgradering löser problemet. I vilket fall innebär detta att alla prestandatester av Radeon X1900, speciellt i 3dMark06, måste tas med en väldigt stor nypa salt.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.techreport.com/onearticle.x/9324" target="_blank">The Tech Report</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

inget ovanligt, nvidia har gjort det, ati har gjort det innan också.
kolla på spel tester i stället för 3dmark

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det är en bugg bara.. catalyst 6.2 löser det..

Permalänk

Möjligt att det är, precis som ATi säger, en drivrutinsbugg. Ingen idé att fälla yxan direkt...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Avstängd

Ahopp där ser man =P

Permalänk
Medlem

Jag går alldrig och tittar på 3dmark tester iaf då det är ett känt faktum att ati och nvidia har tweakat inställningarna.

Men det kan juh mycket väl vara så att det är en bugg i drivrutinerna då grafikortet är precis färskt. Ingen ide att bry sig om detta, vill man se prestanda tester så ska man kolla på speltesterna istälelt.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
det är en bugg bara.. catalyst 6.2 löser det..

Det gläder mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Jag går alldrig och tittar på 3dmark tester iaf då det är ett känt faktum att ati och nvidia har tweakat inställningarna.

Men det kan juh mycket väl vara så att det är en bugg i drivrutinerna då grafikortet är precis färskt. Ingen ide att bry sig om detta, vill man se prestanda tester så ska man kolla på speltesterna istälelt.

Håller med, 3DMark kan fungera bra om man vill se prestandaskillnader vid överklockning, men det finns väl inget bättre sätt att mäta spelprestanda än just tester på riktiga spel?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

ja tycker de är skumt att på båda bilderna är det exaktlika mycket frames som har kommit!?

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

Jag tycker det ser bättre ut med ATi kortet.. Mer realistiskt!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Jag tycker det ser bättre ut med ATi kortet.. Mer realistiskt!

Håller med dig faktiskt. De svarta "prylarna" på marken gör att det ser lite "skrovligare" ut, dvs mer verkligt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
ja tycker de är skumt att på båda bilderna är det exaktlika mycket frames som har kommit!?

Har man betalt för 3dmark så kan man få programmet att rendrera en viss frame för att således jämföra bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Det är väl inga problem... ATi påstår inte det är rätt och att det kommer fixas, whats the fuzz about...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Tycker nyhetsrubriken är något överdriven.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Det är ju smart iaf, först gör man en "bugg" som gör att kortet blir snabbare, konstigt att det inte fick sämre resultat med "buggen". Graffet får bättre resultat, mer köper det innan buggen upptäcks, sen så när den upptäcks så säger man "Oj, var visst en bugg" Så "fixar" man det och kortet får lägre poäng.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Förr hände det att ATI fuskade på riktigt så vi får hoppas att det var en bugg.

Ja även Nvidia!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderHawk82
Jag tycker det ser bättre ut med ATi kortet.. Mer realistiskt!

Fint sätt att utrycka din kärlek för ATI.

OT: Tror också att det är bara bugg. Men det buggen kanske fanns där medvetet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

inte för att jag vet så mkt om "fusk" hos graf. kort tidigare.. men lär er vara lite källkritiska innan ni sväljer allt som sägs... var aldrig 100% på att det som sägs stämmer

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Tycker nyhetsrubriken är något överdriven.

Håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Det är ju smart iaf, först gör man en "bugg" som gör att kortet blir snabbare, konstigt att det inte fick sämre resultat med "buggen". Graffet får bättre resultat, mer köper det innan buggen upptäcks, sen så när den upptäcks så säger man "Oj, var visst en bugg" Så "fixar" man det och kortet får lägre poäng.

Är man så dum så man köper ett kort efter hur många poäng det får i 3d mark så förtjänar man det

Permalänk
Medlem

Konstigt vad ATi fanboys är restrektiva nu då.. När Nvidia fuskade skydde de inga ord...

Permalänk

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt vad ATi fanboys är restrektiva nu då.. När Nvidia fuskade skydde de inga ord...

Fusk eller bugg... stor skillnad, lägger man till en sak som gör att kortet går fortare när man kör en speciell applikation genom att inte köra full kvalitet så är det fusk, då är det en medveten handling.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

klart det är, men det erkänner ju inte ati, eller atis fanboys

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu var ju inte fallet så här så du är ute på duktigt djupt vatten nu dojan...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Nu var ju inte fallet så här så du är ute på duktigt djupt vatten nu dojan...

Som vanligt då:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Konstigt vad ATi fanboys är restrektiva nu då.. När Nvidia fuskade skydde de inga ord...

Det är lite skillnad på att ett kort renderar lite annorlunda (klart synligt) och att lägga in egna clip planes i en benchmarktest. Det var definitivt inte nåt som skulle kunna ha varit en bug vilket detta är. Speciellt med tanke på att kortet är sprillans nytt och drivrutinerna inte är mogna än.

Edit: Måste säga att jag håller med de andra om rubriken. Ser inte att han i artikeln på nåt sätt påstår att ATI har fuskat. Lite Aftonbladet över den där rubriken

Permalänk
Medlem

Orka bråka ATI, gör bättre kort istället, liksom , överdriv lite när ni skapar nya kort, då behöver ni ju inte fuska...

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Edit: Måste säga att jag håller med de andra om rubriken. Ser inte att han i artikeln på nåt sätt påstår att ATI har fuskat. Lite Aftonbladet över den där rubriken

Hade aftonbladet satt rubriken så hade frågetecknet varit utbytt mot tre utroptecken istället

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
klart det är, men det erkänner ju inte ati, eller atis fanboys

Det gör inte nVidia fanboys heller när nVidia fuskar. De är bara tysta, och slänger ifrån sig nån kommentar. Typ sån som ThunderHawk82 t ex. gjorde tidigare.

Men jag tror som sakt att det rör sig mer om bugg än fusk.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Edit: Måste säga att jag håller med de andra om rubriken. Ser inte att han i artikeln på nåt sätt påstår att ATI har fuskat. Lite Aftonbladet över den där rubriken

Det är väl inte ett orimligt antagande? Både ATI och Nvidia har fuskat i 3dMark vid upprepade tillfällen, speciellt när nya flaggskepprodukter lanseras: http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=ati+3dmark+cheating&...

Om ATI sedan lanserar ett grafikkort med mål att få bättre press än Nvidia och det sedan visar sig att det fanns någon "bugg" så är det lätt att tvivla om man vet företagens historia.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.