Permalänk
Medlem

Hur många votar för Asus A6JA?

Är det värt att sattsa på core duo, eller är det ingen större skillnad prestanda messigt mellan core duo och vanlig Intel Centrino med en kärna?

Är det någon som har mätt batteri tiden på denna vid vanligt surfande och skrivande?

ASUS A6JA-Q011P - Core Duo T2300 1.66 GHz - 15.4" TFT

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=31939...

Visa signatur

CPU: AMD 64 3000+ @ 3400+, Minne: 1024Mb, HDD: 420Gb, Grafikkort: NVIDIA GeForce 6800GT 256Mb @ 420/1190

Permalänk
Medlem

Hexus har recenserat den lite mer kraftfullare varianten av A6JA med Core Duo T2500-processor och 2 GB RAM. Personligen så blir det nog en sådan eller en Sony VAIO SZ.

Permalänk

Har beställt en sådan.
Ska bli spännande att se hur den är när den väl dyker upp.

Permalänk
Medlem

Ge oss gärna en recension när du har fått den.

Permalänk
Medlem

Hur pass bra är ATI MOBILITY RADEON X1600 - 256 MB som sitter i, om man jämför med ATIs X700 och Nividas GoForce 7800 Go?

Kan man spela typ BF 2, Call of duty 2 alltså dem sensaste spelen? Utan att det hänger efter för mkt på skärm och grafik?

Är det någon som har en ASUS A6JA-Q011P - Core Duo T2300 1.66 GHz - 15.4 TFT som vill berätta lite om den?

Visa signatur

CPU: AMD 64 3000+ @ 3400+, Minne: 1024Mb, HDD: 420Gb, Grafikkort: NVIDIA GeForce 6800GT 256Mb @ 420/1190

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av voyax
Hur pass bra är ATI MOBILITY RADEON X1600 - 256 MB som sitter i, om man jämför med ATIs X700 och Nividas GoForce 7800 Go?

Kan man spela typ BF 2, Call of duty 2 alltså dem sensaste spelen? Utan att det hänger efter för mkt på skärm och grafik?

Är det någon som har en ASUS A6JA-Q011P - Core Duo T2300 1.66 GHz - 15.4 TFT som vill berätta lite om den?

Hittade detta på Notebookreviews forum: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=36679

Citat:

3D Mark 05 poäng

X1600-4050 7600Go-4050
X1400-2300 7300Go-1800
X1300-1800 6200Go-1000
X600 - 1500

"The X1400 does not replace the X700. The X1600 replaces the X700. The X700 128MB gets about 2500-2600 in 3DMark05."

"Yeah, with 2GB of RAM, you can run any game you want without problems. I have all the latest games - Quake 4, FEAR, BF2, BattleFront 2, Call of Duty 2 - I never run out of RAM with 2GB, in neither my laptop or my desktop." (Killen har ett X700 256 MB kort)

Jag tror inte det ska vara några problem att lira de nya spelen med A6JA:an. Men man ska nog slänga in lite till minne för att det ska bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Lite irriterande att de är billigare i tyskland, desstom ingår det 1024Mb minne + en snabbare hårddisk på 5400 varv istället för 4200 i sverige?

A6JA-Q001H heter den tyska modellen A6JA-Q011P den svenska

13340 SEK inkl. frakt.

http://www.notebooksbilliger.de/product_info.php/asus_a6jaq00...

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

MM, typiskt sverige

Någon som vet var man kan få tag på ASUS A6JA-Q011P så billigt som möjligt i sverige, enligt pricerunner är det ju http://www.itservice.se/. men är det någon som har hittat den för bättre pris?

Visa signatur

Permalänk

"Preisknüller" står det på den tyska webbsidan vilket ungefär betyder prisbomb och inte vad man först skulle kunna tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

MM, typiskt sverige

Någon som vet var man kan få tag på ASUS A6JA-Q011P så billigt som möjligt i sverige, enligt pricerunner är det ju http://www.itservice.se/. men är det någon som har hittat den för bättre pris?

13 000 är redan ett hemskt lågt pris med tanke på vad man får, den går nästan jämföra med datorer i prisklassen 20 000. Kanske inte i byggkvalite men iprestanda iaf.

Jag ska nog införskaffa mig en sån här dator, kanske en 512/1024 MB minnessticka med. Som jag förstått det är det bara 1x 512 MB i den just nu.

Någon som har en susning om hur väskan man får med är?

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har en asus av denna modell på G =)...ska bli spännande hur den presterar

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Acidblast!

Har du fått din Asus A6JA? i så fall vad tycker du om den?

Eller är det någon annan som har eller fått den skriv gärna!

Visa signatur

Permalänk

Önskar att jag hade det men den är restad till den 23'e

Jag återkommer så snart jag fått den, det lovar jag

Permalänk
Medlem

1.

Om man vill sätta i mer minne i laptopen efter ett tag, måste man lämna in den då, man får la inte skruva själv om garantin ska gälla? :S

----------------------------------------------------------------------------------

2.

En annan sak som jag undrar hur stor skillnad är det mellan

ATI MOBILITY RADEON X1600 - 256 MB

och

ATI MOBILITY RADEON X1400 - 128 MB?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Asus brukar vara väldigt schyssta vad gäller garanti, och det står ex. t.o.m. i instruktionsboken att det går att utöka minnet. Om detta påverkar garantin i sig vet jag inte. Pratar vi amerikansk garanti finns det ju på workmanship & parts. Min gissning är att man kanske blåser det första.

Sitter med apparaten här, men har lyckats köpa 2st 1gb där det ena är defekt. Ska nu bara lista ut vilket

[En adress ger konstant fel i MT86+ =/]

Någon bluescreen har det också blivit sedan minnesbytet. Så ska se vad jag kan göra åt saken

Hoppas allt att det inte har något med komatibilitet att göra.

WoW flyter gudomligt bra, men....men......satans ati har inte släppt cat 6.2 för mobility x1600 än, så man får grafikbuggar i det spelet ^^ på vissa ställen. (Kännt fel med x1600-serien, info finns på ati.com)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man få en liten minirecension (en stor går också bra ) späckat med några bilder?

Permalänk
Medlem
Citat:

1.

Om man vill sätta i mer minne i laptopen efter ett tag, måste man lämna in den då, man får la inte skruva själv om garantin ska gälla? :S

----------------------------------------------------------------------------------

2.

En annan sak som jag undrar hur stor skillnad är det mellan

ATI MOBILITY RADEON X1600 - 256 MB

och

ATI MOBILITY RADEON X1400 - 128 MB?

Ja, det är stor skillnad mellan X1600 och X1400. X1600 är ca 30% bättre än sin föregångare X700. Och X700 klår X1400.

Jag har inte sett någon direkt jämförelse mellan X1600 och X1400 men Tom's Hardware hade en recension av X1600 där man jämförde med X700 :http://www.tomshardware.se/datorer/barbara_datorer/20051205/i...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeolus
Asus brukar vara väldigt schyssta vad gäller garanti, och det står ex. t.o.m. i instruktionsboken att det går att utöka minnet. Om detta påverkar garantin i sig vet jag inte. Pratar vi amerikansk garanti finns det ju på workmanship & parts. Min gissning är att man kanske blåser det första.

Alltså påverkars inte garantin om man vill sätta i mer minne då, enligt asus?

För det borde la dem göra åt en eller, så att man får lämna in den till dem så fixar dem det, verkar lite konstigt att man själv får mecka med sin laptop, OM garantin ska gälla?

Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså påverkars inte garantin om man vill sätta i mer minne då, enligt asus?

För det borde la dem göra åt en eller, så att man får lämna in den till dem så fixar dem det, verkar lite konstigt att man själv får mecka med sin laptop, OM garantin ska gälla?

Rätta mig om jag har fel!

I en manual för W3v (kan laddas ner från Asus hemsida) står följande: "Product warranty or service will not be extended if: (1) the product is repaired, modified or altered, unless such repairs, modification or alteration is authorized in writing by ASUS"

Dock som skrevs ovan så har de en manual för hur man ska göra när man ska byta tex minne:
Exempel för Z71V

Det bästa är nog att kontakta Asus och fråga om garantin för att vara på den säkra sidan.

EDIT: Hittade en gammal Asus garantiinfo för bärbara. Verkar som om man tex uppgraderar minnet och det blir något fel så gäller inte garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeolus
I en manual för W3v (kan laddas ner från Asus hemsida) står följande: "Product warranty or service will not be extended if: (1) the product is repaired, modified or altered, unless such repairs, modification or alteration is authorized in writing by ASUS"

Dock som skrevs ovan så har de en manual för hur man ska göra när man ska byta tex minne:
Exempel för Z71V

Det bästa är nog att kontakta Asus och fråga om garantin för att vara på den säkra sidan.

EDIT: Hittade en gammal Asus garantiinfo för bärbara. Verkar som om man tex uppgraderar minnet och det blir något fel så gäller inte garantin.

Om laptopen går sönder av att du uppgraderar minnet har du tagit sönder datorn själv, precis som om du hade tagit en hammare och slagit den rakt på datorn. Om du det däremot inte blir något fel borde garantin vara precis som innan, om en asus verkstad uppgraderar/reparerar datorn borde garantin bli förlängd.

Gi][Gurra : Var det 1x 512 MB sticka i från början eller 2x 256?

Och ingick det någon väska, hur är den isf?

Vore riktigt bra om du kunde svara på det

Permalänk
Medlem

Memory: 512MB SO-dimm DDRl IIj 533 (512•1),l up jto 2GB
• Accessories:l Bag j& Mouse
http://www.webhallen.com/prod.php?id=53002

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Någon som har fått sin ASUS A6JA-Q011P än?

Som kan recensera om den och skriva vad som var bra och mindre bra!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Någon som har fått sin ASUS A6JA-Q011P än?

Som kan recensera om den och skriva vad som var bra och mindre bra!

Ja jag har den, men tänker inte recensera, det överlåter jag åt någon annan =).

1st 512:a sitter i från början. 3dmark05 gav mig ca 4.000 p, ca 2.000 i 3dmark06

Asus är lama & levererar inga separata drivisar. man MÅSTE Köra medföljande restore-cd om man ska installera om efter en format. Avinstallerar man en drivare är man körd =). Det fnns inget att tanka på asus hemsida utom nya bios som flippade min batteritid totalt (kör en kalibrering just nu, då jag inte tror att ett nytt bios ger mig 40 minuters extra batteritid.)

Glöm inte köra TH's fix för centrino-batteritid btw.

EDIT: Och ja....den är sjukt snabb - Q4 rullar bra

Lätt att repa ovansidan. Datorn ger ifrån sig surr/pip om jag har bluetooth _AVSTÄNGT_ när jag kör datorn på batterier. Det är inte högt, och har blivit lägre nu när jag kört datorn ett tag. Kanske slutar helt om någon dag eller så =)....helskumt, men jaja, så det kan gå

Batteritiden verkar vara 2-3 h beroende på vad man gör, även vid videouppspelning. Ljusstyrka & ljudvolym är redigerbara från tangentbordet utan speciella drivrutiner(iaf ljuset). Med nya bioset säger den 3h 25 minuter...känns fel. Så jag håller på att kalibrera det just nu.

Skärmen är hyffsat ljusstark, jag är något besviken på kontrasten och det märks VERKLIGEN att lysröret sitter längst ner. Dock får vi tänka på att dom måste skära ner på något för att hålla priset lågt samtidigt som prestandan skall hållas hög.

Styrka : Man får med en fräck Asus-väska & en Asus-mus
//Bleh, det blev ju nästan en recension här

PS. inbyggda ljudkortet har spdif ut (!!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för 512MB SO-dimm DDRl IIj 533 minne som sitter i?

Vad är det för märke?

Var kan man beställa samma minne?

Någon som vet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad är det för 512MB SO-dimm DDRl IIj 533 minne som sitter i?

Vad är det för märke?

Var kan man beställa samma minne?

Någon som vet?

Borde väl fungera med vilket DDR2 SO-DIMM som helst, t ex:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310511

Permalänk
Medlem

Mjo, men om man köper vilket DDR2 SO-DIMM som helst så kan det väll komma upp kompalibitets problem? Så man bör la vara väldigt uppmärksam på vilket minne man köper?

Om det är ett PC4300 eller PC3200 minne som sitter i och även hur många CAS Latency den har typ CL4 eller CL3?

Det här är ju de enda detaljerna som man vet om minnet:

RAM

Installerad storlek
512 MB / 2 GB (max)

Teknik
DDR II SDRAM - 533 MHz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mjo, men om man köper vilket DDR2 SO-DIMM som helst så kan det väll komma upp kompalibitets problem? Så man bör la vara väldigt uppmärksam på vilket minne man köper?

Om det är ett PC4300 eller PC3200 minne som sitter i och även hur många CAS Latency den har typ CL4 eller CL3?

Det här är ju de enda detaljerna som man vet om minnet:

RAM

Installerad storlek
512 MB / 2 GB (max)

Teknik
DDR II SDRAM - 533 MHz

Det har du nog rätt i, jag har iaf beställt en nu så jag får väl rapportera i tråden vad det är för minne när jag får den. Om ingen hinner före mig såklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakka
Det har du nog rätt i, jag har iaf beställt en nu så jag får väl rapportera i tråden vad det är för minne när jag får den. Om ingen hinner före mig såklart.

Ja!, rapportera när du vet hur den är.

Någon annan som har fått sin ASUS A6JA-Q011P med mer minne stabil?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kör ursprungliga 512 + Apacer 1024. 2x1024 gick inte att testa då ena stickan jag fick hem gav memtestfel. Har FORTFARANDE inte orkat returnera den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gi][Gurra: kan du inte köra cpu-z så att pojkarna kan sova gott.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+