Hur mycket behöver jag kosta på min "lagringsdator/hemmaserver"?

Permalänk

Hur mycket behöver jag kosta på min "lagringsdator/hemmaserver"?

Har nu fått erbjudande om hem pc på jobbet där vi får plocka ihop en dator på Dell. Tänkte då att jag skulle köpa en ny stationär eftersom min nuvarande börjar få nåt år på nacken. Datorn ska främst användas för lagring och komme rinte användas till några spel eller nåt liknande. Funderar nu på hur mycket jag behöver kosta på komponenterna i den egentligen, exempelvis processor, minne osv. Räcker det med Celeron, eller ska man satsa på en P4? 512, 1024, 2048 mb minne? Det viktigaste är att jag har lagringsutrymme iaf, så hd blir det lagt rätt mycket på.

Och inga svar om att Dell är skit eller att jag ska köpa nåt annat märke, tack.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk

Dell är absolut inte skit! Möjligvis för 3DMark-nördar eller folk som vänder på slantarna. Med tanke på ditt användningsområde låter det som ett klockrent köp, särskilt då du lär baka in tre års snabb service etc i hempc-priset. Generellt är dessutom deras vanliga stationära datorer mycket tysta.

Skulle satsa på 1024 i ram och gärna en P4 med HT eller DualCore, men det beror på belastningen och prisskillnaden mot CeleronD. Skall den endast stå som filserver eller blir det "bruksdator"? Just nu är det bra erbjudanden på modellerna Dimension 3100 och 9150 med bla 2x minne, fri frakt och lite rabatt på priset!

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Hedersmedlem

Ska det vara en enkel diskserver som ska vara igång 24/7 är högsta prioritet för mig låg strömförbrukning. Ur den synvinkeln är Dell skit med sina strömtörstiga P4or.

Jag har en enkel diskserver som består av en Tualatin Celeron 1200 @ 800 MHz 1.05v (maxar på drygt 10W), 512MB SDRAM, det sunkigaste PCI-grafikkortet jag kunde hitta (ett S3 med 2MB). Sen ett gäng hårddiskar, just nu en 300GB och två 320GB.

Denna burk använder jag även som Quake3-server vid LAN, surfdator ibland och det körs även en torrentklient och DC++ på den ibland. Styr den oftast via VNC och det funkar kanon.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Mest som filserver, ev. att man använder den för nåt enklare nån gång ibland, men jag har min bärbara som jag använder för vardagsbruk/surfande/spelande. Ev. att den skulle bli brukis framöver, det tar ju ändå tre år att betala klart den, man vet ju inte vad man får för sig under tiden.

Måste ta och kolla upp säkert så att vi får plocka själva, eller om det är speciella paket som gäller.

EDIT

Det jag märkt på Dell är att man måste upp i prestanda på andra grejer för att kunna få med en stor disk. På de med långsammare processorer kan man inte välja så stora. Jag får se vad ansvarige på jobbet säger om huruvida det är egen konfig eller paket som gäller, skulle jag ju naturligtvis kollat innan

Och ja, den är tänkt att gå 24/7. Sen är det ju trevligt om den kan vara någotsånär tyst, vet dock inte hur stor skillnad det är på värmen mellan Celeron och P4, då tänker jag på kylning och så vidare, om det kanske är mer högljutt att ta en med P4 om den kräver mer kylning.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Mest som filserver, ev. att man använder den för nåt enklare nån gång ibland, men jag har min bärbara som jag använder för vardagsbruk/surfande/spelande. Ev. att den skulle bli brukis framöver, det tar ju ändå tre år att betala klart den, man vet ju inte vad man får för sig under tiden.

Måste ta och kolla upp säkert så att vi får plocka själva, eller om det är speciella paket som gäller.

EDIT

Det jag märkt på Dell är att man måste upp i prestanda på andra grejer för att kunna få med en stor disk. På de med långsammare processorer kan man inte välja så stora. Jag får se vad ansvarige på jobbet säger om huruvida det är egen konfig eller paket som gäller, skulle jag ju naturligtvis kollat innan

Och ja, den är tänkt att gå 24/7. Sen är det ju trevligt om den kan vara någotsånär tyst, vet dock inte hur stor skillnad det är på värmen mellan Celeron och P4, då tänker jag på kylning och så vidare, om det kanske är mer högljutt att ta en med P4 om den kräver mer kylning.

Å andra sidan kan du ju ta en standardkonfiguration och köpa till mer hårddiskar allt efter som, hårddiskar är ju ändå det som är lättast att uppgradera själv. (kostar ju inte så mycket heller)

Visa signatur

~Pelle~