AMD Live! hårdvarukrav

Permalänk
Melding Plague

AMD Live! hårdvarukrav

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Live! hårdvarukrav </b></font> <small class="small">onsdag 8 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
<a href="http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1935048,00.asp" target="_blank">Extremetech</a> har fått tag på specifikationerna för AMD:s Live!-plattform. Tekniken kommer att lanseras i två steg enligt chefer på AMD, där det första steget skall tas 2007 och innebär i princip att man får folk att kunna använda deras mediadatorer att fungera som det är tänkt.
<br />
<br />Live! är AMD:s motsvarighet till Intels Viiv-plattform, som Intel diskuterat under Intel Developers Forum. Båda teknikerna är tänkta som en slags underhållningsplattform, för att göra datorn en del av det ”det digitala hemmet”.
<br />
<br />Men AMD har mer i åtanke med Live! än bara en vanlig mediadator. Tanken är att man kopplar in en box till TV:n, som lägger på ett PC-gränssnitt över skärmen. Teresa de Onis på AMD förklarar det så här:
<br />
<br /><i>”A Lexus commercial on a TiVo box is a great example. When you view the commercial, it tells you to press the green button for more information. What that does is it tells you to open a web browser on your PC and go to www.lexus.com. Wouldn't it be great if it actually opened a web browser when you did that?”</i>
<br />
<br />För att kunna ta del av Live! behövs följande dator:
<br /><ul><li>Athlon 64 X2 eller Ahtlon 64 FX processor</li><li>1 GB internminne</li><li>AMD Live! förberett moderkort</li><li>SATA-hårddisk, DVD-brännare</li><li>Windows Media Center Edition, eller Windows Vista Premium när det släpps</li></ul>Värt att notera är dock att detta är preliminära systemkrav.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De va då inga dåliga krav för att ha en HTPC.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem

Vill kunderna ha sådana funktioner? Varför sådana systemkrav?

Permalänk
Medlem

Varför är SATA ett krav tro ?

Permalänk
Medlem

Tycker att det är inga konstiga krav. Alla dom komponenterna säljs/köps i stort sätt mer och mer och när den lanseras 2007 så kommer många att tycka att det konstigt att det är inte standard med dom komponenterna.
Menar X2 är nåt som kommer att öka mer och mer. Många har ju redan det idag och det är helt förtåeligt att dom gör så. 1gb ramminne inget konstigt folk har 2gb tom idag.
Sata HD ser jag ju bara som positivt. Snabbare, presterar bättre och kablarna är mycket smidigare.
Moderkortet kommer förmodligen att kräva att det finns WiFi kort inbyggd och det är bra. Plus lite annat lull lull.
WMC är heller inget konstigt precis som det skall vara. Plus att man kan använda fjärrkontrollen.

Så jag tycker att kraven är helt normala.

Återstår att se om dom kraven blir tom gammla när det lanseras 2007...

Permalänk

Yes! Fan va glad man blir...

Har precis tänkt mig sluta uppgradera min dator... det får räcka som det är tänkte jag.
Men sen läser man alla dessa nya saker som kommer till sommaren:

AM2
DDR2 @ 1066MHz

ATI X1K (redan ute)
nVidias nya motsvarighet

nForce5
ATI RD580

BluRay
HD DVD

Trådlös USB
Windows Vista med krav på minst 256MB videominne

och mycket mer... fram tills idag trodde jag att mitt datorköp var världens katastrof.

Bortsett från ett prisvärt Grafikkort ser jag bara dåliga saker i att köpa en dator nu, men sen så får man höra glada nyheter...

Tydligen är datorn värd att pensioneras som en HTPC om några år... inte illa!
---------------------------
AMD X2 4400+
MSI K8N Neo4-FI
PowerColor X800GT 256 MB GDDR3
2x512 MB Dual-DDR GeIL Value
200+250GB Samsung SATA2
NEC ND-4551A
Arctic Cooling Chassi&Fläktar

Visa signatur

DreamLighter has spoken...

Permalänk
Medlem

Re: Yes! Fan va glad man blir...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamLighter
ATI X1K (redan ute)
nVidias nya motsvarighet

Du vet att nvidias motsvarighet varit ute rätt länge redan va? (7800)

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Yes! Fan va glad man blir...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Du vet att nvidias motsvarighet varit ute rätt länge redan va? (7800)

Han menar nog X1800 mot 7800 och X1900 mot 7900. Är nog mer rättvist att jämföra så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Tycker att det är inga konstiga krav. Alla dom komponenterna säljs/köps i stort sätt mer och mer och när den lanseras 2007 så kommer många att tycka att det konstigt att det är inte standard med dom komponenterna.
Menar X2 är nåt som kommer att öka mer och mer. Många har ju redan det idag och det är helt förtåeligt att dom gör så. 1gb ramminne inget konstigt folk har 2gb tom idag.
Sata HD ser jag ju bara som positivt. Snabbare, presterar bättre och kablarna är mycket smidigare.
Moderkortet kommer förmodligen att kräva att det finns WiFi kort inbyggd och det är bra. Plus lite annat lull lull.
WMC är heller inget konstigt precis som det skall vara. Plus att man kan använda fjärrkontrollen.

Så jag tycker att kraven är helt normala.

Återstår att se om dom kraven blir tom gammla när det lanseras 2007...

Det är klart att de komponenter som näms inte kommer vara några extraordenära komponenter när LIVE släpps MEN varför dra gränsen långt över vad den behövs?

Min Dator som jag nyss köpt skulle tex vara för klen fast det skulle räcka med en väldigt mycket klenare dator för attt köra de funktioner LIVE verkar innehålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det är klart att de komponenter som näms inte kommer vara några extraordenära komponenter när LIVE släpps MEN varför dra gränsen långt över vad den behövs?

Min Dator som jag nyss köpt skulle tex vara för klen fast det skulle räcka med en väldigt mycket klenare dator för attt köra de funktioner LIVE verkar innehålla.

Jag håller med dig men jag tror att Amd-s Live och Intels VII är exklisiva grejer och där lämnas inget åt slumpen utan det skall vara Hith Tech. Dom grejerna köper man inte billigt och dom ska kosta och dom ska vara nåt utöver det vanliga. Visst skulle funka med mycket billigare och enklare grejor men det är deras riktlinje dom håller det och det är positivt för man vet vad man får.
Om man tänker att det inte är menat att säljas i Sverige i nån större utsträckning utan mest i USA och Asien (Japan) där marknaden är hård och där det krävs det bästa för att överleva pga att dom har pengar så är det helt rätt stuk. I .t.ex USA där pröjsar dom dom frågar inte och skulle dom sälja AMD Live med mina och dina specifikationer så skulle dom inte sälja många men jänkarna förstår inte att funkar lika bra för det. Eller hur.

Personligen så bygger jag själv min HTPC dator som matchar den fullt ut men med andra komponenter som är mycket billigare. Sverige är ett litet land för att kunna påverka nåt sånt här.
AMD Live kommer nog inte att kunna köpas under 10000kr tror jag, men min HTPC gör inte sämmre jobb bara för att den kostar 4000kr. Det är vad jag tror, å andra sidan så bessitter vi kunskap än många andra vanliga medborgarana som inte förstår sig på datorer å tycker att det är häftigt att pröjsa 10000 eller mer för att få den klappat och klart och då vill dom ha det senaste som går att få tag i.
Din dator är överkill för en HTPC ;), men skulle vi inte veta bättre än så, så skulle vi oxå tycka att AMD Live är det häftigaste man kan köpa och då skulle räntefritt på 12 månader dyka fram direkt

Permalänk
Medlem

Du behöver inte 256 mb i grafikminne för vista...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Sata HD ser jag ju bara som positivt. Snabbare, presterar bättre och kablarna är mycket smidigare.

Ja, SATA är snabbare, men hårddiskarna är inte snabbare.

De vill väl sälja dyrare processorer helt enkelt. Med avlastande hårdvara så skulle man klara sig på en thunderbird 1 GHz 256 mb. Kanske inte för HD men har man ett grafikkort med avkodningsstöd för HD så klarar man sig undan med mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du behöver inte 256 mb i grafikminne för vista...

Ja, SATA är snabbare, men hårddiskarna är inte snabbare.

De vill väl sälja dyrare processorer helt enkelt. Med avlastande hårdvara så skulle man klara sig på en thunderbird 1 GHz 256 mb. Kanske inte för HD men har man ett grafikkort med avkodningsstöd för HD så klarar man sig undan med mycket mindre.

Har testat en del HD både Sata och Pata och där slår ju Sata diskarna Pata diskarna på fingrarna. T.ex Raptor är en Sata disk och krossar Pata diskarna, sen så har du Hitachi Sata diskarna som är mycket bra prestanda diskar.
Tycker att access tiden är bättre samt överföringskapaciteten bättre på Sata diskarna.
Det som är viktigt oxå är att Pata är på väg att dö ut och Sata är den nya generationen som kommer att uväcklas t.ex Sata II och det är naturligt att man satsar på det. T.ex läste att Intel kommer inte att stödja Pata diskarna med sina nya moderkort utan kommer enbart att ha Sata kontakterna.
Så det är helt rätt från AMD att bara stödja Sata diskarna.

Sen när det gäller HD material så är det lite olika. T.ex min X2 4400+ kommer halvvägs när man kör HD material och det känns väldigt smidigt.
Min bärbar P-M Centrino 1.73ghz kan spika upp till 100% ibland men ligger kanske mellan 75-90% när man kör HD material.
Min A64 3200+ i min HTPC ligger väl runt mellan 75-90% när man kör med HD material.

I alla burkar inkl bärbar så kör jag med GeForce 6xxx serie som har HDTV stöd och 1gb ramminne.

Så jag skulle säga att det är helt rätt att AMD väljer en X2 cpu till sina Live burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har testat en del HD både Sata och Pata och där slår ju Sata diskarna Pata diskarna på fingrarna. T.ex Raptor är en Sata disk och krossar Pata diskarna, sen så har du Hitachi Sata diskarna som är mycket bra prestanda diskar.
Tycker att access tiden är bättre samt överföringskapaciteten bättre på Sata diskarna.
Det som är viktigt oxå är att Pata är på väg att dö ut och Sata är den nya generationen som kommer att uväcklas t.ex Sata II och det är naturligt att man satsar på det. T.ex läste att Intel kommer inte att stödja Pata diskarna med sina nya moderkort utan kommer enbart att ha Sata kontakterna.
Så det är helt rätt från AMD att bara stödja Sata diskarna.

SATA är framtiden - PATA är på väg ut, inget snack om saken. Men i dag finns det ingen 7200rpm-disk (standard för 3.5") som kan maxa IDE133-gränsnittet, inte ens i närheten. Säg om något år kanske det kan bli så att SATA's överföringshastighet utnyttjas så mycket så att en IDE-sladd inte hade klarat det men just i dag är det ju inte så. Sen har ju SATA inte bara fördelar i råprestanda, utan features som man inte ska glömma. En sak som kanske var lite onödigt att nämna av dig är att Raptor slår vilken PATA-disk som helst, det är helt naturligt på grund av de 10000rpm som den snurrar i. SATA är bättre på alla sätt - men att något skulle kräva SATA känns lite löjligt faktiskt.

Btw, min laptops hårddisk skickar väl över i snitt 30MB/sek - känns som att IDE-gränsnittet fortfarande inte är någon direkt flaskhals

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

”A Lexus commercial on a TiVo box is a great example. When you view the commercial, it tells you to press the green button for more information. What that does is it tells you to open a web browser on your PC and go to www.lexus.com. Wouldn't it be great if it actually opened a web browser when you did that?”

Heh, fan trodde amerikanarna skaffade TiVo för att slippa se reklamen, men men...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Det är klart att de komponenter som näms inte kommer vara några extraordenära komponenter när LIVE släpps MEN varför dra gränsen långt över vad den behövs?

Min Dator som jag nyss köpt skulle tex vara för klen fast det skulle räcka med en väldigt mycket klenare dator för attt köra de funktioner LIVE verkar innehålla.

Din klockade opteron går i och för sig snabbare än en standard FX som de verkar syfta på...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Btw, min laptops hårddisk skickar väl över i snitt 30MB/sek - känns som att IDE-gränsnittet fortfarande inte är någon direkt flaskhals

60MB/s på mina nyare WD, 50 på den som är en revision äldre (den väldigt vibrerande varianten som snart ska bytas ut ). Tycker inte det heller är illa, nu är det ju iofs inte rättvist att bedöma 3.5" mot 2.5", men ändå. Det är mycket data som skyfflas ändå. Nästa disk lär också bli en PATA, dock med adapter till SATA för att få mindre kablage (Vill inte ha ren SATA p.g.a minimal prestandaökning mot förhöjd ljudnivå)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Hahaha.. Vilka systemkrav.. för att öppna en länk i en reklamfilm, eller vad de dilla om..?

När jag tänker "till-tv-box" så tänker jag någon low voltage processor som är knäpptyst. Verkligen inte en AMD FX55 som står och brummar.

AMD's Live är endast en mjukvarugrej, inget annat, vilket skämt...

Permalänk
Medlem

Så måste man ha Winblows Media Center eller Vista...ALDRI!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Har testat en del HD både Sata och Pata och där slår ju Sata diskarna Pata diskarna på fingrarna. T.ex Raptor är en Sata disk och krossar Pata diskarna, sen så har du Hitachi Sata diskarna som är mycket bra prestanda diskar.
Tycker att access tiden är bättre samt överföringskapaciteten bättre på Sata diskarna.

Vet du att de första raptordiskarna hade en inbyggd PATA->SATA adapter?
Du tjänar ingen prestanda på SATA idag.
Du skulle utan problem kunna ha den vasste raptor-disken på PATA utan att märka någon skillnad.

Sant som du säger att PATA är på väg ut (kommer dröjja eftersom det knappt finns några CD/DVD enheter för SATA ännu). Men det finns ingen anledning att bara sluta stödja det för sakens skull.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Så måste man ha Winblows Media Center eller Vista...ALDRI!

Gissar att du inte testat någon utav dem.
Men det är bra att du är säker på din sak i alla fall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Heh, fan trodde amerikanarna skaffade TiVo för att slippa se reklamen, men men...

Håller med dig, själv är jag inte speciellt imponerad av att man kommer att kunna se mer reklam med "Live!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Gissar att du inte testat någon utav dem.
Men det är bra att du är säker på din sak i alla fall

Har testat WMC när jag praktiserade på en datorfirma, men ingenting funkade knappt så vi spolade det direkt. Det jag tänker på är just att utöver dessa fina hårdvarukrav så ska man vara tvungen att ha ett roligt operativ som kostar en slant med. Linux (eller liknande) is teh shit!

EDIT: glömde nämna all DRM-skit o va de nu heter som är inbakat i Vista...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Har testat WMC när jag praktiserade på en datorfirma, men ingenting funkade knappt så vi spolade det direkt. Det jag tänker på är just att utöver dessa fina hårdvarukrav så ska man vara tvungen att ha ett roligt operativ som kostar en slant med. Linux (eller liknande) is teh shit!

EDIT: glömde nämna all DRM-skit o va de nu heter som är inbakat i Vista...

Så du/ni fick det inte att fungera och för det så är produkten skit?

Isåfall skulle inte linux vara värt mycket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X|Rolando
Håller med dig, själv är jag inte speciellt imponerad av att man kommer att kunna se mer reklam med "Live!"

Wiiee... Spywarez till tv:n

Permalänk
Hedersmedlem

omfg vi måste göra en Viiv !!!!

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
omfg vi måste göra en Viiv !!!!

Förstår inte poängen med ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Så du/ni fick det inte att fungera och för det så är produkten skit?

Isåfall skulle inte linux vara värt mycket

Kommer inte ihåg riktigt, men drivisar och mycket annat som bara ska funka, gjorde det inte. Funkade dock i vanliga XP utan problem, så man kan ju undra varför de inte gör det i ett nyare operativ.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Kommer inte ihåg riktigt, men drivisar och mycket annat som bara ska funka, gjorde det inte. Funkade dock i vanliga XP utan problem, så man kan ju undra varför de inte gör det i ett nyare operativ.

Det roliga är att Windows Media Center är precis vanliga XP Pro. med ett extra program (och ett annat namn)...

Visserligen får man med lite extra drivrutiner också (för TV-kort och sådant) men det hndrar en inte att (som man nästan alltid gör ändå) ladda ner de senaste från internet.