Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Problem med min HD!

Permalänk

Problem med min HD!

Ok, nu har jag jäklats konstant sedan lördagkväll och först idag slog det mig... Hallå!!!! det finns massvis med elite nissar på Sweclockers som garanterat har massvis med bra och enkla tips som mer än gärna hjälper mig...

Det som har hänt är att i lördagskväll satt jag och pillade med diverse program, avistallerade de flesta, sedan försökte jag att installera Microsoft .net eftersom jag hade några som behövde det... Först efter att jag hade installerat det och startat om så fick jag "runtime error" så fort jag försökte öppna en mapp eller köra ett program...

Sedan när jag startade om så fick jag efter OS listan ett: kunde inte hitta filen hal.dll, fått det ngn gång innan med men det har alltid löst sig...

Den här gången däremot gjorde det inte det, datorn hittar min HD i BIOS, men den vägrar, när jag startade den i DOS läge så kunde den inte läsa disken osv.

Nåja, kopplar bort den och kastar in windows på en annan disk jag hade i, installerar klart och startar windows och även om jag kopplade in min HD hittade den inte åt den... vidare till nästa steg alltså...

Körde programmet Partition Recovery i DOS, den hittade min partition och jag kunde i programmet bläddra mellan alla filer och mappar som jag hade på den... Dessvärre har jag ingen aning vad jag mer gör i det utom att spara den infon som den hade hittat...

Startar om datorn och den ser min HD men att den är i formatet RAW och har en storlek på 0b...

Jag behöver massiv hjälp, och det är nu ni kan börja skälla på mig att man ska säkerhetskopiera osv, men jag har ett par års digitalfoton på den disken, använde den nämligen som backup bl.a.

Så... förslag och hjälp, jag antar att det inte finns ngt underenkelt knep som gör att jag direkt får tillbaka min HD så jag kan starta upp min gamla windows installation som ligger på den... men jag vill i alla fall rädda mina filer!

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
RAW -> FAQ'n!

Du får nog bryta ner dina problem i enskilda specifika frågor...

Ok... här kommer en kort och konkret fråga, hur kan jag fixa Bootsektorn på min HD?

Jag ville bara ge lite bakgrund så ni vet vad jag har testat redan... ska bege mig och kolla FAQ nu på en gång...

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

okidoki... /cry (det förra för alla WoW spelare)

Installerade återställningskonsolen, körde en fixboot d: vilket är den HD som jag har problem med... startar om datorn och till min stora glädje ser jag under "den här datorn" att den finns... var glad i 2 sekunder i alla fall... disken visas som 10Mb stor i FAT12 system... aldrig hört talas om det ens...

Hoppas bara att mina filer finns kvar någonstans på den...

Fler förslag någon!!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Försök kopiera över alla filer från disken (med program som getdataback och alla dess kusiner) innan du börjar fippla omkring och skall återställa partitionstabeller och dylikt. Risken är bara att du förvärrar situationen. När du har säkerhetskopierat alla saker du vill spara, kan du börja försöka fixa disken.

hal.dll har väl något med hardware abstraction layer skulle jag tippa på. .Net kanske pillade runt lite väl mycket, något i krokarna runt ACPI? (även om jag bara gissar, samt att det låter något underligt.)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Försök kopiera över alla filer från disken (med program som getdataback och alla dess kusiner) innan du börjar fippla omkring och skall återställa partitionstabeller och dylikt. Risken är bara att du förvärrar situationen. När du har säkerhetskopierat alla saker du vill spara, kan du börja försöka fixa disken.

hal.dll har väl något med hardware abstraction layer skulle jag tippa på. .Net kanske pillade runt lite väl mycket, något i krokarna runt ACPI? (även om jag bara gissar, samt att det låter något underligt.)

ACPI??? har aldrig ens hört talas om det... det enda jag gjorde innan den lade av var att jag försökte installera .net eftersom jag hade några program som behövde det!

Nåja, ska testa Ontrack's filräddningstjosan nu och hoppas på att få en del av dom...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooker
Googla och ladda ner testdisk, lägg ut på diskett och prova restaurera dina partitioner.

Jag laddade ned detta och flyttade över, bootade sedan med min win98 skiva (den bästa bootdisketten), lyckades återställa bootsektorn tror jag. I det programmet så kunde jag se alla filer och mappar som jag har på den disken, sparade och startade upp windows men där säger den fortfarande att den bara är 0b stor... eftersom du verkar kunna mera så skulle jag verkligen uppskatta om du berättade hur man ska göra...

Visa signatur