Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

sälja macen och köpa PC för pengarna

Permalänk

sälja macen och köpa PC för pengarna

Tjenare allesammans jag ser inte längre någon somhelst anledning till att köra mac längre. När man kan få tag i OSX till PC:n. Och d finns juh inga spel till MAC nästan och ingen av min gammla hårdvara fungerar i macen.

så nu undrar jag vad macen kan vara värd. Det som finns i den är följande
dubbla G5 cpuer på 1.8 ghz vardera (900 buss)
1024mb ram (pc3200)
radeon 9800pro 128mb (man får med ett nvidia 5200)
dvd brännare
80gig hdd

vad kan detta vara värt ? och är det värt att sälja den och köpa sig en PC igen vill ha en burk som pallar med nya windows vista med alla dem nya grafikfunktionerna (vet att nvidias 6600gt klarar det precis och 9800pro inte gör det)
och vill gärna ha dubbla kärnor så ja inte tappar all prestandan från macen

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Runt 9-10k kan du nog få för den.

Bara så det är klart för dig. Du kan köra OS X på en PC, men inte nya uppdateringar, det är ett fulhack som inte fungerar super. Och när Leopard kommer kan det bli riktigt svårt, om de vill göra det svårt vill säga.

Permalänk

hmm okej men kommer leopard gå att köra Med G5 cpuerna ? lr kommer man bli tvungen att uppgradera sig till en med Intel ? hmm kanske ska kolla på en Intel mac

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bestgirllover
hmm okej men kommer leopard gå att köra Med G5 cpuerna ?

absolut.
apple kommer att släppa (i princip )alla sina produkter som dubbelbinärer i flertalet år framöver.
(frågan är snarare när tredjepartsutvecklare börjar strunta i ppc...?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm okej men kommer leopard gå att köra Med G5 cpuerna ? lr kommer man bli tvungen att uppgradera sig till en med Intel ? hmm kanske ska kolla på en Intel mac

Du kan nog räkna med att 10.5, 10.6 och 10.7 kommer vara till PPC-32, PPC-64, x86-32 och x86-64.

G5-cpuerna är inte på något sätt gamla. De är fortfarande riktigt snabba cpuer. Bytet till Intel är pågrund utav framtiden och mobilitet. Inte hur desktop-platformen ser ut just nu. Intel har inte ens en CPU som kan konkurrera med G5an just nu, den kommer i höst.

Permalänk

Hmmm okej men finns det någon beta release på leopard än lr någon som vet när det släpps sen finns det möjlighet att installera win vista på G5an ? detta ska juh tydligen gå på dem intel baserade systemen

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmmm okej men finns det någon beta release på leopard än lr någon som vet när det släpps sen finns det möjlighet att installera win vista på G5an ? detta ska juh tydligen gå på dem intel baserade systemen

Det finns ingen beta på Leopard ännu. Det kommer visas upp på WWDC i augusti. Kanske kommer det gå att köpa en beta då.
Det finns rykten om att det ska gå att köra Vista i ett fönster på Intel-baserade macarna i leopard.

Permalänk

Re: sälja macen och köpa PC för pengarna

Citat:

Tjenare allesammans jag ser inte längre någon somhelst anledning till att köra mac längre. När man kan få tag i OSX till PC:n. Och d finns juh inga spel till MAC nästan och ingen av min gammla hårdvara fungerar i macen.

så nu undrar jag vad macen kan vara värd. Det som finns i den är följande
dubbla G5 cpuer på 1.8 ghz vardera (900 buss)
1024mb ram (pc3200)
radeon 9800pro 128mb (man får med ett nvidia 5200)
dvd brännare
80gig hdd

vad kan detta vara värt ? och är det värt att sälja den och köpa sig en PC igen vill ha en burk som pallar med nya windows vista med alla dem nya grafikfunktionerna (vet att nvidias 6600gt klarar det precis och 9800pro inte gör det)
och vill gärna ha dubbla kärnor så ja inte tappar all prestandan från macen

vad jag har för mig så är mac allmänt sjukt mycket dyrare än pc.. bör inte killen få minsta 12-15k för datorn ?

och sen att 6600gt ska PRECIS klara av windows vista och att 9800pro stämmer ju verkligen inte..

Vistas Aero Glass kräver ett grafikkort som har minnesbandbredd på minst 1.8GB/s och ett geforce mx 420 64mb (Som är mycket dåligt billigt gammal runt 300kr) har minnesbandbredden 2.7GB/s

Då klarar detta kortet vista utanproblem.

Ett ati 9800pro har minnesbandbredden ca 23,4GB/s tänk så bra detta kortet klarar vista då du säger att de inte klarar de?

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk

Re: Re: sälja macen och köpa PC för pengarna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gymnasie.elev
vad jag har för mig så är mac allmänt sjukt mycket dyrare än pc.. bör inte killen få minsta 12-15k för datorn ?

och sen att 6600gt ska PRECIS klara av windows vista och att 9800pro stämmer ju verkligen inte..

Vistas Aero Glass kräver ett grafikkort som har minnesbandbredd på minst 1.8GB/s och ett geforce mx 420 64mb (Som är mycket dåligt billigt gammal runt 300kr) har minnesbandbredden 2.7GB/s

Då klarar detta kortet vista utanproblem.

Ett ati 9800pro har minnesbandbredden ca 23,4GB/s tänk så bra detta kortet klarar vista då du säger att de inte klarar de?

Rätta mig om jag har fel.

jag kan inte detta med bandbredderna i huvudet men det stämmer säkert men saken är den att vista kan man köra i 2 lägen
läge 1= vanlig desktop miljö lite wannabe XP men brutalt mkt snyggare
läge 2= Sjukt många snygga grafiska funktioner som en dashboard riktig transparens på ALLT och massor med andra små grejer som är för jobbigt att ta upp men saken är den att jag och en kompis kör vista han har ett 6600gt tror jag det är och det klarar precis av det ett 9800 kan klara detta också men inte bra på något sätt därför vill jag ha ett någorlunda grafikkort

EDIT:sen tror jag säkert jag skulle kunna få mer för datorn men jag nöjer mig med 9500:- med tanke på att jag byte datorn mot en PC som va värd MAX 3000 så jag gör en vinst på 6500:- det räcker för lilla mig men nu till fråga jag ska köpa en bärbar dator idag för ca 2500:- och sen så har jag ca: 40% rabatt på alla dator komponenter hos inet.se och komplett.se som jag tänkte utnyttja ngn som har löst att slänga ihop en burk?? krav någorlunda graffekort 1gig ram (gärna DDR2 om det går att lösa) och dual core
PS: det CA:40% ibland mer ibland mindre men runt där omkring

Visa signatur

VK

Permalänk

Re: Re: Re: sälja macen och köpa PC för pengarna

Citat:

jag kan inte detta med bandbredderna i huvudet men det stämmer säkert men saken är den att vista kan man köra i 2 lägen
läge 1= vanlig desktop miljö lite wannabe XP men brutalt mkt snyggare
läge 2= Sjukt många snygga grafiska funktioner som en dashboard riktig transparens på ALLT och massor med andra små grejer som är för jobbigt att ta upp men saken är den att jag och en kompis kör vista han har ett 6600gt tror jag det är och det klarar precis av det ett 9800 kan klara detta också men inte bra på något sätt därför vill jag ha ett någorlunda grafikkort

EDIT:sen tror jag säkert jag skulle kunna få mer för datorn men jag nöjer mig med 9500:- med tanke på att jag byte datorn mot en PC som va värd MAX 3000 så jag gör en vinst på 6500:- det räcker för lilla mig men nu till fråga jag ska köpa en bärbar dator idag för ca 2500:- och sen så har jag ca: 40% rabatt på alla dator komponenter hos inet.se och komplett.se som jag tänkte utnyttja ngn som har löst att slänga ihop en burk?? krav någorlunda graffekort 1gig ram (gärna DDR2 om det går att lösa) och dual core
PS: det CA:40% ibland mer ibland mindre men runt där omkring

nice ja sj är nästan sugen på att skaffa mac.. alltså gillar jag mac os X riktigt mycket.

men jag har hört att det är sjukt dåligt att köra OS på en pc..

Och läge 2 är ju aero glass? ja förstår inte varför de skulle kräva sånt uber grafikkort. Vista är ju inte värsta doom 3 grafik

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.