Permalänk
Medlem

C# vs. C++ vs. andra

Tjena

jag har en längre tid tänkt på att börja programera på riktigt, inte "bara" script (PHP).
så jag har läst runt lite grann, och tyckte då att C++ såg ju fint ut. men så snacka jag lite med en lärare i programering ida i skolan, ingen sån där som tycker att man ska börja med delphi för att det är enkelt blablabla..., utan en som kan lite mer, om ni fattar. Och han snacka om att jag skulle börja med C#.
Han snacka om att det var ganska enkelt att konvertera från C# till Java och C++. Eftersom jag senare kommer ha honom i programering, och då antagligen Java, så skulle det vara ganska kul om man senare kunde konvertera någorlunda enkelt.

Vilket språk ska jag välja? till en början blir det nog bara ren programering, men senare tillkommer ju naturligtvis grafisk gränssnitt m.m. Är det enkelt att göra, hur gör man det, var lär man sig det???

Vad jag kommer programera har jag för tillfället ingen aning om, jag vill bara lära mig och se vad för möjligheter som finns. Jag vet att C# kommer från windows, och att man därmed inte kan programera för linux/mac, vilket skulle vara ganska kul, men absolut inget måste, ett bra språk kommer i första hand.

Sedan undrar jag om literatur, som jag uppfatta det är det nog ganska bra om man köper en ordentlig bok, som man senare även kan ha som referens-literatur. Jag fick tips om Wrox-böcker, om det handlar om C# så skulle jag tydligen satsa på "börja med C#", från wrox då alltså. Några tips på literatur, och om det nu inte är C# ni rekomenderar, vilka böcker är då bra???

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Java är rätt bra tycker jag. Jag läste A-kursen och läser C-kursen nu. Dock är vi bara tre pers så vi har egentligen redan läst klart den Innan dess läste jag C++ vilket faktiskt är väldigt likt på många sätt. Grafik är dock enormt mycket mer komplicerat än i Java. Jag tycker du bör snegla lite på Java men snart kommer nog en mängd andra förslag.

Något som är bra med C++ är t.ex. Microsofts utvecklingsmiljö Visual C++. Man kan stega igenom programmet där vilket är väldigt bra vid felsökning. Dock finns det säkert många gratisprogram som klarar detta också.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Jag har hållit på med många språk, bland annat C++, Java och C#.

Det språk jag tycker bäst om är utan tvekan C#.

Varför? Det går generellt sett mycket snabbare att få fram ett färdigt program jämfört med C++. C# innehåller otroligt mycket som hjälper programmeraren att göra det han vill. Java är ganska likt C# men jag tycker inte lika bra om det. Dessutom så har jag dålig erfarenhet av Java i prestandatester.

Som nybörjare inom programmering i C++ får man onödiga problem med minneshantering som pekare och adresser till minnet. Detta slipper man i C# om man vill det.

Det finns ett projekt som gör att C# går att köra på Unix/Linux Mac OS X:
http://www.mono-project.com/Main_Page

EDIT:
Fram till november är Microsofts utvecklingsmiljö Visual C# Express gratis för nerladdning.

Den bästa boken för C# som jag har sett är:
Pro C# 2005 and the :NET 2.0 Platform (Third Edition)
ISBN: 1-59059-419-3

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Ok, tack för svaren, verkar ju som om jag bör välja C#. men "TheProgrammer", jag e inte så mycke ute efter att det ska vara enkelt (ska ju naturligtvis inte vara ett helt sjukt språk som ingen förstår, ni fattar ), utan jag vill lära mig att programera ordentligt, inte vara lat och göra det enkelt för mig, då hade jag ju direkt bara kunnat välja Delphi, och slut på den diskusionen. När du säger att "Det går generellt sett mycket snabbare att få fram ett färdigt program" och "C# innehåller otroligt mycket som hjälper programmeraren" så känns det lite som om man "fuskar" sig till grejer, kanske har uppfattat dig fel, jag vet inte, men rätta mig gärna, för jag vill verkligen lära mig ordentligt, så att jag inte senare står där och egentligen inte kan ett jota.

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Ok, tack för svaren, verkar ju som om jag bör välja C#. men "TheProgrammer", jag e inte så mycke ute efter att det ska vara enkelt (ska ju naturligtvis inte vara ett helt sjukt språk som ingen förstår, ni fattar ), utan jag vill lära mig att programera ordentligt, inte vara lat och göra det enkelt för mig, då hade jag ju direkt bara kunnat välja Delphi, och slut på den diskusionen. När du säger att "Det går generellt sett mycket snabbare att få fram ett färdigt program" och "C# innehåller otroligt mycket som hjälper programmeraren" så känns det lite som om man "fuskar" sig till grejer, kanske har uppfattat dig fel, jag vet inte, men rätta mig gärna, för jag vill verkligen lära mig ordentligt, så att jag inte senare står där och egentligen inte kan ett jota.

mvh Fredrik

Om du tycker att du måste veta vad som händer på den absolut lägsta nivån så är det C du ska köra med. Efter att ha bollat med pekararitmetik till förbannelse så har jag många gånger önskat att jag hade fått göra uppgiften i C#. Efter några år med C så var det helt fantastikt att få gå över till C#. Att sitta och peta med detaljer som stränghantering i C är betydligt knepigare än i C# och tar mycket längre tid att programmera. Jag har svårt att se meningen i det. Sedan är det också så att det tyvärr blir fler källor till problem om man dessutom måste hålla på med minneshanteringen själv som annars görs av dn virtuella maskinen i språk som C# och Java.

Visst förstår jag din önskan att inte "fuska" och verkligen lära dig. Men jag känner i alla fall inte någon förlust i att slippa krabbet och kunna koncentrera mig på vad jag tycker är viktigast: Få fram ett program som fungerar felfritt i rimlig tid. Tid är pengar, särskilt om du ska jobba siom konsult med timpenning. Ska det kosta 30.000:- att göra programmet eller 110.000:-? Skillnaden i tid varierar naturligvis på vad som ska programmeras men det tar längre tid utan de inbyggda funtionerna.

Med tiden samlar man på sig en hel del egna funktioner som man snabbt kan använda sig av men det är ändå långt ifrån vad som redan finns i C#. Och som kommer att komma...

Till exempel: Du vill kryptera en fil med 256 bitars DES kryptering. Vill du då läsa en bok om hur detta görs innan du ens kan börja programmera lösningen? När det är klart så kommer du till uppgiften att avkoda en BASE 64 enkodad sträng, är det då dags för en ny bok att läsa? Och så kan det fortsätta väldigt länge...

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

Hmm, ok, vet inte riktigt vad du menar med "funktioner". Att sitta å pilla med så djupa detaljer som i C är inte vad jag är ute efter, jag vill bara inte att man sitter som i Delphi och "fuskar" sig fram till ett resultat medans man bara förstår en lite del av koden. Hoppas du fattar vad jag menar. Men det verkar som om C# ändå är det jag ska sattsa på.

Vad gäller literatur: ska jag satsa på "börja med C#", det är ju trots allt en ganska gammal bok (2002)??? eller kodandet kanske inte har ändrats allt för mycket under denna tid??? om du har tips på annan literatur så nämn på bara, tycker det är värt att satsa på en bra bok och göra det ordentligt om man nu ändå ska börja.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Man kan se det som om du skulle bygga ett hus. Det finns många olika grader av komplexitet, man kan tex köpa ett hus i färdigsågade bitar, då behöver man spika upp allting själv. Men det går även att bygga ett hus där man själv sågar till plankor osv. Man kan oxå köpa hus i byggsats, då behöver man bara sätta ihop väggar o tak, o på andra änden finns dom som bygger sitt hus genom att gå ut i skogen o fälla träd osv.

C# ligger precis som du redan listat ut någonstans i mitten, C++ är en bit längre ner på skalan, men inte lägst. Var man vill starta är snarare en smaksak, men jag skulle föreslå precis som TheProgrammer C#, är så mycket tjafs som man slipper, och det finns så många praktiska saker man får med på köpet.

Permalänk
Medlem

C# utan tvekan, ett underbart språk

Permalänk
Medlem

C# utan tvekan, ett underbart språk
Sitter mycket med C nu tyvärr och då längtar man snabbt bort..

Permalänk
Medlem

OK, men det sk alltså vara enkelt att endå gå över till Java när den dagen kommer??

edit: hur i h-e kan du (Loopback) posta två poster på rad, med olika inehåll?? det e ju blockat, sjukt...

mvh Fredrik

Permalänk
Glömsk

C# är ett så kallat modespråk, precis som Java var i slutet av 90-talet - början av 2000-talet och C++ var på 90-talet. Ett modespråk behöver inte vara så värst bra, men används väldigt mycket i industrin pga. marknadsföring, vill säga någon icke-programmerare (kanske en chef eller manager) har blivit inbjuden på någon konferens och fått "tekniken" såld till sig.

Ett modespråk karakteriseras av att 90% av användaren är kodslavar som jagade guld under IT-boomen och nu är fast i ett arbete de inte trivs med men ändå försöker undvika att bli sparkad från företaget de jobbar med (företaget gör förmodligen någon slags ekonomi-middleware). Ett typiskt modespråk överlever kanske 3-6 år innan det ersätts av ett annat.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

hmm, ok, tack det var ju positivt.... men finns det något "icke-modespråk" då???

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheProgrammer

EDIT:
Fram till november är Microsofts utvecklingsmiljö Visual C# Express gratis för nerladdning.

"Effective April 19th, 2006, all Visual Studio 2005 Express Editions are free permanently. This pricing covers all Visual Studio 2005 Express Editions including Visual Basic, Visual C#, Visual C++, Visual J#, and Visual Web Developer as well as all localized versions of Visual Studio Express. "

kd35a: C++ .. finns inget bättre språk, har funnits i över 20 år .. kommer att finnas (och användas =P) i över 20 år till ..

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

FAN!! nu blir jag delad finns för mycke å välja mellan, det verkar ju helt klart att det står mellan C# och C++. Vilket är bäst??? och varför???
Låt rond 1 starta mellan "MagnusL" och "TheProgrammer" m. fl. vem får över mig på "rätt" sida???

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
C# är ett så kallat modespråk, precis som Java var i slutet av 90-talet - början av 2000-talet och C++ var på 90-talet. Ett modespråk behöver inte vara så värst bra, men används väldigt mycket i industrin pga. marknadsföring, vill säga någon icke-programmerare (kanske en chef eller manager) har blivit inbjuden på någon konferens och fått "tekniken" såld till sig.

Ett modespråk karakteriseras av att 90% av användaren är kodslavar som jagade guld under IT-boomen och nu är fast i ett arbete de inte trivs med men ändå försöker undvika att bli sparkad från företaget de jobbar med (företaget gör förmodligen någon slags ekonomi-middleware). Ett typiskt modespråk överlever kanske 3-6 år innan det ersätts av ett annat.

..samtidigt som C/C++ programmeraren går hos socialen.

Vare sig Psionicist vill det eller ej, så kommer C# och .NET i full fart och kommer att ta över både Java och C++. Efter ett par månader då WPF:en (Windows Presentaion Foundation) släpps som beta version så kommer nog GUI progammeringen att revolutioneras. Jag var på Microsofts Bootcamp för WPF för nån vecka sedan och jag kan inte annat än vara imponerad över hur 'enkelt' det kommer att vara att göra UIs. Då pratar jag inte (enbart) om utseendet, utan om viktiga saker som databindningar, skalning etc. etc.

Så mitt råd är att du ser till att du lär dig utveckla mjukvara. Utvecklingen är inte om att knacka kod, utan om att tänka på rätt sätt. Detta kan du lära dig i många språk; C/C++/Java/Python/C# MEN vill du vara attraktiv på arbetsmarknaden nu och i framtiden är nog C# the way to go.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

Hmm, ok, verkar som om "Turbo_tail" är inne på denna marknad, så jag tar hans råd och börjar med C#. Hoppas bara det är någorlunda enkelt att konvertera till ett nytt språk sen när C# går ut ur modet....

Några tips på literatur??? plx, vill veta var jag ska börja....

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Hmm, ok, verkar som om "Turbo_tail" är inne på denna marknad, så jag tar hans råd och börjar med C#. Hoppas bara det är någorlunda enkelt att konvertera till ett nytt språk sen när C# går ut ur modet....

Några tips på literatur??? plx, vill veta var jag ska börja....

mvh Fredrik

Nåja, det viktigaste är att du lär dig att "tänka rätt".

Jag själv har gått från Java till C/C++ till Python till C#. De gånger som jag började med Python och C# var på en ny arbetsplats och efter nån vecka var jag nästan lika produktiv som en som hållit på i samma språk i flera år.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem

hmm, ok, det var ju lite mer positivt
C# next

Eftersom ingen nämner något om vilken bok jag bör välja så får det bli "Börja med C#" (http://bokia.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163607123&s=1). om ingen protesterar inom den närmaste tiden.

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
hmm, ok, det var ju lite mer positivt
C# next

Eftersom ingen nämner något om vilken bok jag bör välja så får det bli "Börja med C#" (http://bokia.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163607123&s=1). om ingen protesterar inom den närmaste tiden.

mvh Fredrik

Jag hann inte ens yttra mig innan slaget var avgjort

Jag vill nog påstå att C# är lite mer än ett "modespråk" det är för bra för det. Dessutom om det inte vore särskilt bra så varför skulle så enormt många orka lära sig ett nytt språk om det inte vore värt besväret? Däremot inte sagt att det inte kommer att komma nya språk.

Den bok som jag skrev om tidigare är lite mer modern:

Pro C# 2005 and the :NET 2.0 Platform (Third Edition)
ISBN: 1-59059-419-3

Apress brukar överlag utklassa Wrox i mina ögon.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Turbo_tail
..samtidigt som C/C++ programmeraren går hos socialen.

Vare sig Psionicist vill det eller ej.

Förklara för mig vad du menar med detta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

TheProgrammer: sorry, han nog inte med och se den där editen jag han svara innan du han lägga till editen ok, kanske inte allt för kul med engelska, men men, vad gör man inte för sin hobby.... ok, kanske är det personligt om man väljer wrox eller apress, ingen aning, får googla lite, men eftersom den boken är mer modern får det nog bli den.

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
TheProgrammer: sorry, han nog inte med och se den där editen jag han svara innan du han lägga till editen ok, kanske inte allt för kul med engelska, men men, vad gör man inte för sin hobby.... ok, kanske är det personligt om man väljer wrox eller apress, ingen aning, får googla lite, men eftersom den boken är mer modern får det nog bli den.

mvh Fredrik

Ett tips när det är dags att köpa böcker är att kolla betyg och omdömen på http://www.amazon.com/

Var du sedan köper boken är ju en annan sak.

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Förklara för mig vad du menar med detta.

För det första var det lite felciterat, men nåja. Vad jag gissar att han menade är att de flesta jobben ligger inom Java/C#, inte C++, som det ser ut nu. (vet inte om det stämmer, men jag tror det var det han menade iaf)

Sen har väl Java överlevt mer än 3-6 år?

Till sist, är det nåt fel med "modespråk" (vilket jag inte skulle kalla dom)? Om det nu kommer ett språk som är bättre (på många områden, inte på alla) än ett annat för tillfället (eller sedan länge) populärt språk.. var ligger skadan i att folk börjar använda det nya?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Den delen av branchen jag ser så är det C/C++ som gäller och sedan kanske något redigt högnivå språk för att göra några mindre snabbare test saker. Jag använder Python till detta.

Java och C# är inget vi vill ha. C++ har förmycket overhead redan om man råkar använda det lite fel. Exceptions, RTTI etc brukar man inte köra med pga att det blir förmycket bloat. Man kör sparsamt med templates också. Vissa kör inte ens STL. Vi räknar byte för byte i många klasser och strukturer. Finns det någon byte att tjäna så är vi där. 100k är mycket minne och 1mb är en guld gruva. Nej du. Varken Java eller C# kommer du nog inte se, inte än på jävligt länge iallafall i min branch.

Jag personligen har börjat skriva mer och mer C kod och inser att den oftast blir mycket bättre. Något som har vart en liten såndär ögonöppnare så är det Q3 BSP formatet som är grymt snyggt och effektivt skrivet.

Finns det ett överskott på folk i min branch? Nej, hitta bra C/C++ som vet vad dom håller på med är svårt och inget som det finns i överflöd direkt.

Vilken branch jobbar jag i då? Spelbranchen.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

bara jag som läste extremt slarvigt eller har folk glömt att föra in användningsområde i diskussionen? Ska man ha riktigt bra prestanda så är c/c++ att föredra, men ska ta fram ett windowsprogram som sorterar dina mp3låtar och ha fina grafiska verktyg i windowsstil så är ju c# och java desto bättre. Listan med exempel kan göras lång, men overall så säger jag att c++ är skönast, både för att prestandan är _riiiktigt_ bra (inte bäst, men nära), och syntaxen är riktigt bra samtidigt som språket har relativt bra verktyg för att det ska vara bekvämt att koda.

Ofta brukar man behöva besvara dessa frågor:
"Ska det gå snabbt att utveckla?"
och
"Ska programmet klara tidskritiska arbeten på ett effektivt sätt?"

Ofta väljer man ett språk för att svara ja på första fråga, och ett annat språk för att svara ja på den andra, då språken ofta är anpassade för helt olika typer av applikationer.

VB är skitbra för att göra... msröj, men inte användbart alls för quake 4.

C++ tycker jag kvalificerar ganska bra till en kompromisslösning, även om c# ligger bra till också, men c++ ligger alltid först på min personliga topplista.

Förövrigt lär jag hålla med matricks och magnusl...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Till sist, är det nåt fel med "modespråk" (vilket jag inte skulle kalla dom)? Om det nu kommer ett språk som är bättre (på många områden, inte på alla) än ett annat för tillfället (eller sedan länge) populärt språk.. var ligger skadan i att folk börjar använda det nya?

Jag kallar språken modespråk för att det är mode. Varje år har ett speciellt modespråk. 2001 fick du inte jobb om du kunde Lisp eller Fortran, 2001 fick du jobb om du kunde Java. Nästan alla företag som anställde programmerare sökte Javaprogrammerare 2001. C# verkar vara modespråket 2006. De flesta som vill anställa programmerare vill anställa folk som kan C#. C++ har också varit ett modespråk, under 90-talet, innan det ersattes av Java. Gemensamt för modespråk är att de har lovat samma saker, nämligen att man får jobb. Modespråken används i branshen.

Det är därför man ska akta sig för modespråk. Språken är populära för att de används hos företagen/industrin, och det har aldrig någonsin varit en bra indikator för faktiska meriter. Detta är tydligt då de flesta som lärt sig modespråket gjort det för det är attraktivt på marknaden just nu, inte för att språket i sig är bra. Detta är precis tvärt emot exempelvis Python eller Ruby som inte har stora marknadsföringskampanjer bakom sig och inte är så värst attraktiva på marknaden, men är tekniskt så bra att de språken används oftare av programmerare när de får välja språket själv (och inte låter företaget välja åt än). Det är bara att titta på alla fördelar som listats med C# i den här tråden: Andra språk har precis samma fördelar.

Här säger jag inte att Python eller Ruby är bättre språk än C#. Jag säger heller inte att C# är ett dåligt språk. Vad jag säger är att de flesta som hoppat på C#-tåget inte har gjort ett aktivt val utan lärt sig något för att de är tvungna. Det är ungefär som varenda 12-åriga kille i hela världen vet att C++ is the shit och att det är språket att lära sig. Det är därför 99% av C++-användarbasen är nybörjare. 99% av C#-användarbasen är förmodligen fd Javakodare som bara vill behålla sitt jobb. 99% av <obskyrt språk>-kodarna däremot har förmodligen kodat länge och har någon speciellt bra anledning till valet han gjort, istället för enbart "använder det på jobbet...".

Slutsatsen av detta är att du ska lära dig Prolog. Där har vi iaf en användarbas som gjort ett aktivt val och kan backa upp språkvalet med fakta.

Allvarligt talat. Användarbasen är givetvis inte alls. Men fundera på _varför_ du listade C# och Java i ditt första inlägg. Chanser är någon marknadsföringskampanj lyckats.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
C++ har också varit ett modespråk, under 90-talet, innan det ersattes av Java. Gemensamt för modespråk är att de har lovat samma saker, nämligen att man får jobb. Modespråken används i branshen.

Det är därför man ska akta sig för modespråk. Språken är populära för att de används hos företagen/industrin, och det har aldrig någonsin varit en bra indikator för faktiska meriter.

(Även C# nämndes i meddelandet)

Även om jag förstår vad du skriver i ditt inlägg så förstår jag inte vad du vill åstakomma med hela ditt flammaktiga inlägg.

Hur ska jag egentligen tolka det du säger? Om det kommer ett "nytt" språk och det snabbt får en stor användarbas, då är det ett modespråk och därför är det antagligen inget bra?

Om "industrin" väljer att anamma ett nytt språk, för att de tycker att språket verkar (observera verkar) lösa deras problem snabbare och effektivare, så är också det antagligen fel och att de antagligen strax därefter börjar jaga nästa språk?

Vad jag undrar över är vad är ett icke-modespråk då? Om det kommer ett nytt språk (t.ex ConioLang*=2) som inget använder men för övrigt har all funktionalitet som normalt finns i vanliga programmeringsspråk, är det är bra språk därför att ingen använder det?

Jag var med inom den svenska it-finanssektorn när Java kom, och till skillnad från den inbyggda trögheten i det mesta så slängde sig nästan hela den sektorn sig över språket. Anledningen var inte direkt nyfikenhet, utan att Java faktiskt erbjöd smidiga språk- och basbiblioteklösningar för vanligt förekommande problem som var omständliga och svårförvaltade i C++. Över tio år senare så verkar det vara ganska klart att beslutet var klokt, och jag har svårt att se att man kommer byta språkplatform inom en lång närframtid. Prestandan och mognaden på Java var lite sisådär i början, men nu är båda mycket bra.

Totoo: Jag håller med om att ett språks lämplighet handlar om användningsområde. Jag vill dock säga att det är farligt att påstå att ett språk har bättre prestanda än ett annat bara sådär 8-). Det finns många situationer (i verkligheten) då Java-lösningar vida överpresterar C/C++-lösningar. Detta är dock en extremt flammfylld diskussion som jag inte vill hålla här 8-).

Vidare undrar jag också vad du anser är ett bra språk. Är VisualBasic ett bra språk? Själv blir jag lite lätt illamående de fåtal gånger jag behöver titta på basic-kod. Däremot finns det många VB-kodare där ute, både glada amatörer och profesionella utvecklare. Jag tror inte allt bara handlar om flugor och att någon mystisk "industri" beslutar att använda något språk, utan att det finns en stor användarbas som faktiskt gillar vissa språk.

Så, om vi ska undvika moderna modespråk och men även vill ha jobb i framtiden så är det givetvis COBOL (eller möjligtvis RPG) som gäller.

//C

EDIT: Ändrade några stavfel som jag hittade i efterhand som vanligt 8-).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio

Jag var med inom den svenska it-finanssektorn när Java kom, och till skillnad från den inbyggda trögheten i det mesta så slängde sig nästan hela den sektorn sig över språket. Anledningen var inte direkt nyfikenhet, utan att Java faktiskt erbjöd smidiga språk- och basbiblioteklösningar för vanligt förekommande problem som var omständliga och svårförvaltade i C++. Över tio år senare så verkar det vara ganska klart att beslutet var klokt, och jag har svårt att se att man kommer byta språkplatform inom en lång närframtid. Prestandan och mognaden på Java var lite sisådär i början, men nu är båda mycket bra.

//C

I princip alla nya språk erbjuder smidiga språk-lösningar över de språk som de utvecklades för att ersätta.

I princip inga av dem fick (eller får) samma överhypade status som Java fick och som C# får nu, och jag vågar säga att varken Java eller C# är tillräckligt mycket bättre än de språken för att förklara skillnaden.

Jag tror det är det som Psionicist vill poängtera: Ett populärt språk är inte ett bra språk bara för att det är populärt. Om man läser första inlägget i tråden så står det dessutom ingenting om arbetsmarknaden, därmed spelar det ingen roll om det finns flest jobb inom Java eller C# just nu eftersom det inte har med trådskaparens fråga att göra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
C# är ett så kallat modespråk, precis som Java var i slutet av 90-talet - början av 2000-talet och C++ var på 90-talet. Ett modespråk behöver inte vara så värst bra, men används väldigt mycket i industrin pga. marknadsföring, vill säga någon icke-programmerare (kanske en chef eller manager) har blivit inbjuden på någon konferens och fått "tekniken" såld till sig.

Ett modespråk karakteriseras av att 90% av användaren är kodslavar som jagade guld under IT-boomen och nu är fast i ett arbete de inte trivs med men ändå försöker undvika att bli sparkad från företaget de jobbar med (företaget gör förmodligen någon slags ekonomi-middleware). Ett typiskt modespråk överlever kanske 3-6 år innan det ersätts av ett annat.

På vilket sätt skulle C# vara ett modespråk mer än något annat språk? C# ingår i .NET arkitekturen som täcker allt ifrån VB till asp och DEN är här för att stanna. Hela Windows Vista är väl kompilerad med Visual Studio så det betyder att detta kommer bli standarden för att kompilera program till Vista bl.a.

Som någon påpekat tidigare, nya språk kommer därför att det oftast efterfrågas ny funktionalitet i de gamla. men så är det överallt, Einstein skapade sin relativitetsteori för att kunna förklara gamla problem som ej kunde förklaras med den klassiska fysiken...

Jag har jobbat extra vid skolan mycket med C/C++ och sett vilka (tyvärr, onödiga) problem som dessa språk ger upphov till. C# och hela deras "Managed environment" tänkande och utvecklingsmiljö skulle kunna spara utvecklare mycket pengar.

Med tanke på att hårdvaruindustrin rusar framåt och att många utvecklingsprojekt är exempelvis kontorsapplikationer så behövs ej denna prestanda som alltid efterfrågas (C++)

Men tänk på att C#, C++, VB och många fler språk, (tror även COBOL, LISP) komplieras ner till MSIL (Vet du inte vad detta är, läs på om .NET idén) innan det körs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
I princip inga av dem fick (eller får) samma överhypade status som Java fick och som C# får nu, och jag vågar säga att varken Java eller C# är tillräckligt mycket bättre än de språken för att förklara skillnaden.

Okej, jag kanske reagerade lite starkt, men hela diskussionen är väldigt flammande och handlar mycket om åsikter. Dit jag ville komma är att trots att något är hypat så kan det finnas en (stor) skara personer för att de faktiskt tycker att det finns fördelar med just det språket.

Det finns de som köper iPods idag bara för att de tycker att de är fina, lättanvända och smidiga och det har nödvändigtvis inget att göra med att man knappt kan vända sig omkring någnstans idag utan att höra ordet iPod (bara att jag skriver om det är ju indikation nog).

Citat:

Jag tror det är det som Psionicist vill poängtera: Ett populärt språk är inte ett bra språk bara för att det är populärt.

Nej det är ju sant, men är det inte en viktig aspekt? Får ett språk en stor användarbas/community så är väl det en stor fördel? Att kunna ta sitt favoritspråk X och ställa en fråga här och inom kort tid få ett svar är väl en av aspekterna som gör ett språk bra? Det och att det finns mängder av kodbibliotek, tutorials och även komersiellt stöd osv känns som viktigt för att avgöra ett språks storhet.

Citat:

Om man läser första inlägget i tråden så står det dessutom ingenting om arbetsmarknaden, därmed spelar det ingen roll om det finns flest jobb inom Java eller C# just nu eftersom det inte har med trådskaparens fråga att göra.

Det är lite av en tolkningsfråga, men jag tolkade hans uttryck att vilja göra något "på riktigt" som att han vill lära sig något som han direkt eller indirekt kan ha nytta av i arbetslivet. Kanske fel av mig, kanske inte, en tolkningsfråga som sagt 8-).

//C