7900gt/gtx fix ! lösningen finns här !

Permalänk
Medlem

7900gt/gtx fix ! lösningen finns här !

Hej jag har tidigare gjort en tråd där jag fick en del tips och råd kring hela 7900gt/gtx frågan. Jag beslöt mig för att jag skulle göra allt jag kunde innna jag tog det sista steget och skickade tillbaka kortet (för att få ett nytt, som antagligen inte heller skulle hålla mer en månad).

Efter ett par kvällar, nätter och tidiga morgonar, satte jag igång mitt "projekt" jag knepade o knåpade i 2 dagar, till slut löste jag det (trodde inte det var sant till en början men), det alla trodde var omöjligt, mitt XFX 7900gt FUNGERADE, felfritt genom först ett 3dmark 05 test, sedan 2 i följd med maximala grafiska inställningar, AA m.m. allt ar på max, kortet presterade som nytt, sedan för att avsluta "stress-testet" satte jag igång q3 skapade ett game, alt-tab:ade ner det o körde i gång wc3, lirade lite DOTA o lite Molten Core för att några timmar senare gå tillbaka o lira lit emer q3 (grfiken var på max i alla spel), kortet var fixat.

Jag som läst runt forum från hela världen och sett hur utbrett problemet var, beslöt mig för att dela med mig av min lösning, dock ligger den under, ett kanske lite långsökt trådnamn för det ändamålet den kom till ha. Så jag och med hjälp från aka_the_berf, satte igång denna tråden, fullständigt tillägnat alla er som lider av artifakter m.m problem från erat 7900gt/gtx kort!

/mvh Slamsarn
ps: har en del plugg fortfarande tog studenten i torsdag den 1:e, så jag skall försöka sätta igång lite lätt, jag börjar med länken till gamla, men updates är att vänta inom snarast ! (skall dock på paintball imon från 3-4 till 8, så jag är sittandes här igen vid 9-10 tiden på kvällen, då skall nog den första rejäla updaten komma!

länken:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Ge aldrig upp kampen

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

Är kortet redan så pass överhettat så löser ju ingen kylningsmod i världen "problemet".

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

ja självklart, men tråden följs upp den gamla jag har som sagt inte tid att göra den nya updaten än, jag lade nog upp denna tråden 2 dagar för tidigt, på onsdag (som nämnt i den andra tråden) har jag körkortsteori så jag har en del plugg fram tills dess, men jag skall självklart göra den nya updaten med resultat och jag skall redovisa hur mitt "nya" kort fungerar (perfekt). jag skall göra en ny recension på hur jag löste problemet och den skall vara såpass utförlig så att alla skall förstå och kunna försöka på sina kort, kan ju inte garantera att de lyckas men jag vill erkligen hjälpa.

/mvh Slamsarn

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk

Jag har ett evga 7900gt co och det har ballat ur helt nu. Nu hänger sig datorn hela tiden vid belastning. Jag satte på en vf900 och flänsar i början men det hjälper inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Tror knappast 7900-serien problemen beror på dålig kylning, dom chipsen är ju redan svala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Tror knappast 7900-serien problemen beror på dålig kylning, dom chipsen är ju redan svala.

Problemet är ju då att det inte är själva gpun som är problemet utan strömförsöjningen, kortens strömutdelare blir väldigt, väldigt varm vilket i sin tur gör att kortet får ostabila spänningar vilket resulterar i artifacts och eller hängningar.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

sooki jag heter aka_the_barf inte berf men annars va det bra

japp det e schippen som blir överhettade!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fick mitt XFX 7900GT 520 levererat häromdagen o på det är pcb nattsvart. kan det varit en ny revision som kommit ut?

Permalänk
Medlem

helt kol svart eller, för min pcb är ganska så mörk med lite grönt i sig...pröva och kör lite program som är svåra för graffet, oblivion, bf2 och 3dmark 05/06 är där problemen brukar visa sig först, fast för vissa kan det dröja runt en månad medan andra ser det efter 10 min...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jo jag har också märkt lite mysko grafikfel o så i cs source. Fast försvinner om jag stänger ner och öppnar igen. 3dmark05 funkar klockrent, inte haft nåt fel eller så där. Sen kan jag inte ändra upplösning i cs source och köra video stress test utan att datorn hänger sig. Har en XFX 7900GT klockat till 470Mhz orginal.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
helt kol svart eller, för min pcb är ganska så mörk med lite grönt i sig...pröva och kör lite program som är svåra för graffet, oblivion, bf2 och 3dmark 05/06 är där problemen brukar visa sig först, fast för vissa kan det dröja runt en månad medan andra ser det efter 10 min...

Det är iaf riktigt mörkt. Oblivion är testat i kanske 10min allt på högsta. Fan jag spelar ju aldrig vad skulle jag med detta kortet till..måste börja med BF2 igen. Men det vägrar starta efter att jag bytte grafikkort så jag antar att jag måste installera om skiten. Tycker mina poäng är halvkassa i 3dmark. Men det är väl prollen som stryper har bara en P4 630 3,0Ghz o 2gb RAM. Jävla Dell.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Fick mitt XFX 7900GT 520 levererat häromdagen o på det är pcb nattsvart. kan det varit en ny revision som kommit ut?

det är VIVO-versionen

också fått artifakter i point sprites och 05 deep freeze. har sänkt minnesklocken till 1000 och de har försvunnit.

har flänsar på regulatorerna på baksidan med en fläkt blåsandes, hjälper inte.

Permalänk
Medlem

tråkigt! har kört lite marks och skit på min, i deep freeze fick jag i slutet att en frame blev halva skärmen svart, liksom blinkade till snabbt, kanske kan vara en början(har sookis mod på)!?
har oxå xfx 520m versionen, aja får spela vidare imorgon(idag) o se hur den ter sig, får väll ta en långkörare med oblivion!
usch man ska inte impuls köpa grejjer för att dom blev 700 spänn billigare bara "sådär". kanske dom inte visste men man undrar ju endå...
ska köra windows "tunga" 3d skärm släckare under natten! få se hur det går!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tråkigt! har kört lite marks och skit på min, i deep freeze fick jag i slutet att en frame blev halva skärmen svart, liksom blinkade till snabbt, kanske kan vara en början(har sookis mod på)!?
har oxå xfx 520m versionen, aja får spela vidare imorgon(idag) o se hur den ter sig, får väll ta en långkörare med oblivion!
usch man ska inte impuls köpa grejjer för att dom blev 700 spänn billigare bara "sådär". kanske dom inte visste men man undrar ju endå...
ska köra windows "tunga" 3d skärm släckare under natten! få se hur det går!

Priset hade ingenting med att korten är defekta att göra.

Uppskattar sookis försök men har hela tiden tvivlat på att hans lösning är "universallösningen på alla 7900GT problem". När man väl börjar få artifakter av den typen som syns i 3Dmark2001 och 06 så är det för sent redan. Det är inte värmerelaterat, så det går inte att försöka kyla ner grejerna då.

Kan hjälpa med flänsar i förebyggande syfte dock, men ska man verkligen behöva hålla på som en idiot såhär? Kortet ska funka som det kommer, blir rätt pissed nu. Har mailat komplett och hoppas att kunna få antingen byta till ett X1900XT eller få tillbaka pengarna. Synd att flänsarna sitter med adhesive bara, kommer bli ett helvete att få bort de.

Permalänk
Medlem

jobbigt kanske kan du värma lite på flänsarna så limmet ger med sig eller försöka med något (inte altför starkt) lösning medel? håller med dig oxå kortet ska fungera som det kommer, satte på flänsar o sånt för att jag HATAR att retunera saker, tar tid, är jobbigt, mm!
kom ihåg att köra kortet i botten, dvs att det inte går att missa att det är fel på det, artifakterna ska kuna ses direkt, finns vissa som börjat se artifakter och sen skickat tillbaka kortet och sedan fått tillbaka samma för ingen hittade något fel, DET är jobbigt!

ja jag körde windows skärmsläckare förvandlaren under natten i 2048*1536 med 4xAA och 16xAF och den fungerade bra, kanske inte så svårt men endå.

ska ta en långkörare med oblivion sen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså hur ska man lösa själva problemen man får då?? Ska man bara maxa sönder kortet eller ?? Fattar inte riktigt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Alltså hur ska man lösa själva problemen man får då?? Ska man bara maxa sönder kortet eller ?? Fattar inte riktigt.

Skicka in och få ett nytt.

Permalänk
Medlem

Men han skriver ju att han har en lösning men ja har läst o inte hittat nånting. Förutom att man ska lämna in kortet, verkar fett omständigt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

mitt buggar oxå ur nu. trots sookis fix. någon det funkat för, aja fastnat för oblivion nu så jasf får köra endå:(.
kan man lägga pengar imellan hos komplett och få ett annat kort tex ati x1900xt som inte buggar istället för att returnera 5-6 ggr och få likadant buggit kort...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Men han skriver ju att han har en lösning men ja har läst o inte hittat nånting. Förutom att man ska lämna in kortet, verkar fett omständigt.

Som sagt, sookis lösning är att kyla de kretsar som blir överhettade. Detta hjälper dock inte. Jag säger inte att det inte löste hans problem men mina är fortfarande kvar och den lösningen har prövats på många forum utan resultat.

Dessutom har inte sooki kört point sprites i 3dmark2001 eller deep freeze i 3dmark06. Det är där problemen visar sig lättast. svårt att säga.

själv är jag jävligt trött på skiten och tänker köpa en x1900xt. väntar på svar från komplett. seg support.

Permalänk
Medlem

nepp jag har 0 problem i deep freeze och point sprites men fick i oblivion förut men inte nu längre, ska man vara glad att det känns som kortet går på gränsen?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Man tycker ju nästan att ati borde ha liknande problem med sina kort eftersom att dem går väldigt varma, men men dem kanske bara helt enkelt använder bättre kvalitet på grejerna

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

ati må ha varmare gpu men nvidia verkar ha varmare små chip...

lyckades få fel i deepfreeze en gång i går tok körde det som faan men jag lyckades bara få fel i det 1 enda gång helt sjukt.

sen fick jag fel i oblivion, startade om spelet = borta allt normalt igen i så länge jag körde ca 2 timmar.

varför kommer det inte igen och mer fel? sookis fix kanske fungerar endå, eller nått?
aja det fungerar ju så varför klaga, få se om jag lyckas locka fram mer fel körde även deep freeze med 8xaa och 16xAF utan resultat att locka fram fel!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Frågar lite här..

Undrar om jag har samma problem med mitt 7900gtx.

Jag får konstiga prickar m.m på skärmen när jag spelar men detta händer inte varje gång.

Igår spelade jag 8 timmar utan problem.
Idag tog det 4 minuter.

Det som händer efter är att skärmen börjar blinka , sen dör windows och det blir ett alvarligt systemfel. Kan detta vara drivar problem? Jag vet inte vad jag ska göra åt dethär. Provat många olika drivare och det funkar bara inte.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

verkar inte vara samma som jag har iallafall. mina spel fortsätter att fungera men vissa saker blir långa och artifakter visar sig...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ok.. fan jag har ingen aning om vad felet är.

Jag har testat klocka ner kortet till 400/800 , samma skit händer.

Prova 6 olika drivare, samma skit händer.
Jag förmodar att det är drivare som krockar med något.

Nej jag kan inte formatera om för det är en Hp Dator och vi har ingen Xp skiva på den och om vi formaterar ryker tydligen garantin.

Ska slå mig ner och kolla närmare på detdär senare.

Känns väldigt onödigt att spela på dator 1 i signatur när dator 3 finns men inte funkar.. helt klart irreterande att jag inte finner bot på problemet.

Första dagen funkade maskinen halvbra, andra dagen mycket bra, 3dje inte alls, 4de hopplöst.

Skulle bra gärna vilja prova graffet i en annan burk hemma men det tillåter inte far min eftersom det är hans dator och no touchy...

Men en ett 7900gtx skulle väll rent utsagt skära halsen av en 3200+ prolle?
Skulle väll behöva klocka arslet ur den prollen för att få ut allt ur graffet?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Re: 7900gt/gtx fix ! lösningen finns här !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoOki
...till slut löste jag det (trodde inte det var sant till en början men), det alla trodde var omöjligt, mitt XFX 7900gt FUNGERADE...

Det bidrar ju inte precis till din trovärdighet att du fortfarande inte berättat vad du gjort för att laga kortet. Pinsamt.

Permalänk

Vad är lösningen eg.? Märklig tråd detta.

Visa signatur

Opteron 165@2.6Ghz | DFI NF UT | 7900GT | 1024MB TwinM SP BH-5 | Barracuda 200GB + 160GB Sata | Arctic Cooling T1 |
TILL SALU! 2*512Mb TwinM Speed Premium BH-5, Pm:a tack!

Permalänk
Medlem

står i hans gamla tråd, men han lyckades tydligen inte få med det här...

men jag har gjort hans fix och den verkar inte fungera endå så...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som inte ser bilderna längre i hans lösningsförslag?

Kan du ifall fel föreligger kunna vara snäll att fixa bilderna då jag köpt flänsar för att prova själv.