Permalänk
Medlem

Sata

Hej,
Jag har en liten nybörjarfråga,
Har beställt nya datordelar, men jag har aldrig arbetat med SATA diskar innan, tro det eller ej.

Så jag undrar hur många jag kan trycka in? Är det ngn skillnad?

Och, får jag sladdar med hårddisken?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sladdarna brukar följa med moderkortet. Och hur många diskar du kan ansluta beror rimligen på hur många 'Sata-portar' du har på moderkortet, eller om du vill gå ett steg längre, och köpa ett kontrollerkort så du får in fler hårddiskar.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

SATA är enklare att arbeta med. Du kan koppla sladden hur du vill och risken för att man förstör något är mindre.

Sen största skillnaden rent praktiskt är att man bara kan ha en disk per port på moderkortet.

Egentligen ska SATA 2 erbjuda möjlighet till flera diskar per kanal (det var en del av hypen i alla fall, sen om det aldrig implementerades vet jag inte), men jag har inte sett en enda produkt för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Egentligen ska SATA 2 erbjuda möjlighet till flera diskar per kanal (det var en del av hypen i alla fall, sen om det aldrig implementerades vet jag inte), men jag har inte sett en enda produkt för det.

Mig veterligen så har tillverkaren LSI Logic ett kontrollerkort som heter MegaRAID 300-8X som via LSIs egna teknik Port Multiplier skall ha stöd för flera hårddiskar på en kabel.

BlasteRs: Köper du retail-hårddiskar så följer det med kablar, annars inte (man köper oftast bulk, dvs utan förpackning/tillbehör).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig 3ware också har något speciellt med kablarna?
Jag är inte insatt i det interna hur SATA klarar kommunikationen, så är det någon som vet om det är två åtskilda kablar som är ihopbundade eller om hårddiskarna verkligen sitter på samma buss?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG