Datorljud med förstärkare och högtalare

Permalänk
Medlem

Datorljud med förstärkare och högtalare

Hur ska jag koppla från min dator för att kunna få ljudet genom min förstärkare och ut i högtalarna.
Vissa har sagt att jag bara kommer behöva en :

som jag kopplar från datorns ( ljudkortets ):

Till Förstärkarens.... här uppstår problem, till förstärkarens vadå ?
Hur ska man göra ? Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre är nog en sån här:

som du kopplar till valfri ingång på förstärkaren, förutom PHONO om din förstärkare har sådan ingång. PHONO används bara till skivspelare (inte CD-skivor).

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om du kan så anslut den digitalt(toslink) så slipper du att sabba något i din förstärkare. Vet många som fått "spikar" och bränt steget.

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte flytta stift medan förstärkaren är igång t.ex och att inte slå av/på PCn innan förstärkaren för då får du "spik".

Kört så här sedan i mitten av nittitalet utan att stöta på problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Strömspikar

Visste inte att man kunde få strömspikar från pc som skadar förstärkaren. Ska man starta förstärkaren först och sedan pc, respektive stänga pc före man slår av förstärkaren? Om man väljer annan kanal på förstärkaren än den man kopplat pc till kan man flytta stiften säkert då eller måste man slå av förstärkaren och pc för att flytta stift?

Permalänk

Spikar kan ju förekomma oavsett. Men självklart är risken störst när sätter på förstärkaren/datorn.

Permalänk
Medlem

kommer inte spikarna oftast när man har hög volym vid uppstarten? sänka till miniimum varje gång så borde det inte vara någon större fara?