Ja som topic lyder så har min pc-speaker börjat tjuta konstant, lite som en brandbil kanske. Det var efter att jag installerade lite nya fläktar och en passiv nb-kylare. Kan tjutet ha något att göra med att processorn (amd xp 2400+), ligger på ~70+ celsius. Eller kan det bero på något annat ?
edit: kopplade in en ny hd också som kom tillbaka från reparation och när den används så hänger sig datorn eller startar om också ibland. Började fundera på om det kanske är nätagget som är för svagt eller har fel på sig. Fungerade med hd i innan reparationen av den.
Säger så att det är nog din cpu som är för varm för 70 celsius ska den inte ligga på så testa o byt tillbaka till den gamla fläkten du hade.Hur många watt ligger nätagget på då ?
Nätagget är på 300W. Kopplade ur nya disken och samma sak fortfarande. Verkar heller inte vara att cpun blir för varm, öppnade upp och ställde en bordsfläkt bredvid då låg den runt 65 grader vilket den gjort hela tiden innan byte av kylning. Har verkligen inte den blekaste om vad det kan vara nu.
Har kopplat ur pc-speaker nu också så jag vet inte om den låter fortfarande, men jag gissar på det.
Du skriver att du bytt till passivkylning på nordbryggan, så kan det vara att den tjuter för den tror att nb-fläkten är stilla, borde gå att avaktivera om fallet är sådant.