Permalänk

Studentdator

Hej! Nu är det så att jag flyttar till höst och börjar på universitet, iom det så tänkte jag skaffa mig en bärbar pga. bekvämligheten. Har funderat på två datorer efter alla lästa artiklar och recsenssioner här på forumet.

Apple MacBook - Pris: Ca. 10 000:-
Sony Vaio FE21M - Pris: Ca. 15 000:-

Bägge ser otroligt fina ut, prestandamässigt uppfyller de mina krav, men sen undrar jag ur era egna erfarenheter och upplevelser, vilken av dem tycker ni vore det kloka valet.
Prismässigt är ju Macbooken mycket mera lönsam, men sen är jag lite skeptisk mot grejer som t ex, att spela på datorn och allt man behandlar på en dator med Windows.

Väntar på spännande svar :).

Permalänk
Medlem

Det beror ju på. Vill du köra Windows Vista med alla effekter och sånt borde du välja Sony Vaion. Visst MacBook klarar Windows Vista men inte alla effekter och inte inte så jättebra. Gillar du däremot Mac OS X så är ju i så fall MacBooken ett alternativ, och datorn är bra, 2.0 GHz Intel Core Duo är väldigt bra, den kunde i alla fall haft grafikkort. (Man kan köra Mac OS X på en icke Mac också men det är "olagligt" enligt vissa.)

Så du får nog gå på vilket operativsystem du vill använda.

Windows Vista eller Mac OS X.

Lycka till!

Permalänk

Vaion jag pratade om kommer med en Windows Media Edition operativ system, men som sagt största osäkerheten om Mac är ju att jag aldrig haft en sådan och vet i princip ingeting om den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
(Man kan köra Mac OS X på en icke Mac också men det är "olagligt" enligt vissa.)
Lycka till!

http://images.apple.com/legal/sla/macosx104.pdf läs den samt denna punkten

2. Permitted License Uses and Restrictions.
A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single _APPLE-LABELED COMPUTER_ at a time.

För att fortsätta med det snacket hänvisar jag dig till http://www.osx86project.org och dessutom måste man cracka varje uppdatering själv och så är man inte 100% säker på att hela systemet funkar då t ex endast vissa ATi kort för tillfället samt GMA900 och GMA950 ger QE/CI stöd men det ska bli jäkligt intressant å se om dom lyckas knäcka 10.4.7 nu.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420, Intel Core Duo T2400 @ 1.83GHz, 1x1024MB DDR 400, 80GB SATA, External 300GB SATA, HP DVD+- Burner med lightscribe, ATi Mobility Radeon X1600 256MB

Medlem i signaturgruppen homosexuella Appleanvändare