Vad drar mest ström - fläktar

Permalänk

Vad drar mest ström - fläktar

Tja alla swecare

snabb fråga där ja undrar vad som drar mest ström - En vanlig 80mm ledfläkt eller fläkten som kyler grafikkort (både stock och annan bättre kylning)?

tack på förhand / MVH Bilal

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Det beror väl lite på men skulle chansa på att 80mm fläkten drar mer.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Hedersmedlem

Strömförbrukningen för en fläkt är i normala fall försumbar så länge man inte använder allt för extrema fläktar. En normal 80mm fläkt drar knappt 100mA, dvs ett normalt nätagg kan lätt driva 200 stycken utan att överbelastas.

De flesta fläktar är dessutom märkta med hur mycket ström de drar, läs på etiketten på motorsidan så borde du få svar på din fråga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ok tack för svaret oskar hjälpte mig verklige. Ska köpa nytt grafikkort och har inte en så jävla bra psu så ja ville kolla ifall den drar mer än vanlig fläkt å ifall ja skulle ha blivit tvungen att fixa passiv kylning. Men aja tack för svaret

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Kylfläktens strömbehov är utan problem försumbart jämfört med vad ditt nya grafikkort kommer dra. Där sitter skillnaden!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg (märke + W) i nuläget och vilket grafikkort hade du tänkt köpa?

Permalänk

Ska köpa ett x800gto agp-

Nätagget e ngt jävla noname 300watt som ja fick me chassit när ja köpte datorn...va inte så inne i datorer då som ja e nu. Men enligt sidor där man kan räkna ut va datorn drar så ska i teorin min psu klara av systemet med 10watts marginal som ja kör på inklusive nya grafikkortet. Men praktiskt så är det omöjligt eftersom verkningsgraden brukar oftast inte ligga på 100% å speciellt inte för nameagg om ja inte har fel.

Visa signatur

Permalänk

kan hända att du åker på att köpa nytt nätagg också.. Finns ju dugliga för <500kr. Men det kan ju vara värt att prova innan för att se om du behöver nytt eller inte.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!