Permalänk
Medlem

Datron startar inte..

När jag kom hem idag så tjöt det jätte högt datorn när den var avstängd, och då stängde av strömbrytaren på nätagget och sen startade inte datorn.
Det är en Antec sonata II med smart power 2.0.
Modekortet får ström för den gröna lampan på modekortet lyser.
Vad kan felet vara är det nättagget som lagt av eller kan det vara start knappen som har pajat?
Skulle ju ändå vilja ha ett nytt nätagg..
Undrar om nån har haft samma problem sökte på forumet men hitta inte nåt liknande..

Permalänk
Medlem

det är nog nätagget det, byt ut det mot ett 550 så klarar du dig ett tag ska du se

Visa signatur

Hiper Type-R 530W | Pentium D 805 @ 3,12ghz Vappochill micro tower | Asus P5VDC-X | Western Digital 120GB | 1024MB @ 666mhz Crusial | ATI Radeon X1650Pro 256mb 600/1600mhz |

Permalänk

Låter som ett defekt agg. Kanske inte riktigt trivs i sommarvärmen

Tips: Vrid upp alla fläktar om ni har möjlighet en aning i den här sommarvärmen, tänk på att ni sänker livslängden när grejerna går onödigt varma.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

statar inte...

Jag bytte nättagg men den funkar i alla fall inte så det blir mer felsökning det måsta vara modekortet eller kan det vara processorn..?

Permalänk

knäppte du på power baki nätagget igen hihi

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Re: Datron startar inte..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av panzo
När jag kom hem idag så tjöt det jätte högt datorn när den var avstängd, och då stängde av strömbrytaren på nätagget och sen startade inte datorn.
Det är en Antec sonata II med smart power 2.0.
Modekortet får ström för den gröna lampan på modekortet lyser.
Vad kan felet vara är det nättagget som lagt av eller kan det vara start knappen som har pajat?
Skulle ju ändå vilja ha ett nytt nätagg..
Undrar om nån har haft samma problem sökte på forumet men hitta inte nåt liknande..

Jag hade liknande problem och felsökte så jag bara hade nätagg, moderkort och processor kvar.

Gröna lampan hade kontakt, men det var bara sk impulsstarter samt jag inte fick någon bild på skärm.

En kom då fram till det borde vara processorn

Permalänk

Du skriver att det tjöt jättemycket. Var det någon fläkt som hade gått i strejk eller va det ur högtalaren?
Min polares dator va påväg att dö, den tjöt och gick sakta. När jag kom dit hade hela sveriges dammrserv flyttat in i hans cpu fläkt, det enda som behövdes var att städa datorn.
Du kanske inte har städat din dator, och då har cpun dött.

Visa signatur

Jag är inte du.

Permalänk
Medlem

Har skickat in modekortet på reklamation och psu ska också skickas in på reklamation tror att psu pajade modekortet få se vad som säger.
För psu har inte låtit som den ska och jag har dammsugit och blåst tryckluft in den och alla andra komponenter.

Dom sa att jag skulle få bild om det var cpu som var trasig och jag provade även att clear bios men det hjälpte inte.

Då fick kag tillbaka modekortet och jag fick det utbytt så nu är det frid och fröjd..