hata Maxtor, nu total pajade min HDD, 50k sektorer borta på några sekunder!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jo det kan faktiskt vara en slump. Och som någon här sa, så kan temperaturer och stötar vara en stor bov i det hela. Snorungarna på DC är antagligen inte de snällaste mot sin hårdvara.

Jo det är ju faktiskt mycket troligt, har man hdd racket i fronten o har plats för en eller flera fläktar framför diskarna så finns det ju ingen ide att inte ha en där
När min nya disk kommer i nästa vecka så kommer jag ha 3st staplade tillsammans, hoppas det inte blir några värmeproblem där.. Fast en 120mm fläkt precis framför ett tvärställt rack borde väl räcka.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Jo det är ju faktiskt mycket troligt, har man hdd racket i fronten o har plats för en eller flera fläktar framför diskarna så finns det ju ingen ide att inte ha en där
När min nya disk kommer i nästa vecka så kommer jag ha 3st staplade tillsammans, hoppas det inte blir några värmeproblem där.. Fast en 120mm fläkt precis framför ett tvärställt rack borde väl räcka.

oh ja, det ska inte vara några problem alls.. du kan köra den på 7 volt typ så blir fläkten riktigt tyst också.. det enda som behövs egentligen är att luften ska flyttas förbi diskarna så det blir lite rörelse.. då håller de en väldigt bra temp..

kör min 120 fläkt framför 4 diskar och ingen av dem går över 35c och fläkten står på 7 volt och går någorlunda sakta, men framförallt väldigt tyst..

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag hade också problem med diskkrascher förr, tills jag blev upplyst om att hårddiskar, som med alla andra känsliga komponenter, bör kylas. Nu har jag alltid kylning på mina hårddiskar och inte haft ett krångel på evigheter. *peppar peppar*

Mitt tips är att ha alltid ordentlig kylning på diskarna så förebyggar ni krascher.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Just det... kom på att chockterapi kan fungera på hårddiskar också. Nedkylning i frys och sedan uppstart kan leda till att man hinner rädda viktiga data. Observera dock att hårddisken med all sannolikhet efter sådan behandling kommer vara mer död än innan...

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk

Min Maxtor Dmax 8 på 120GB börjar ge sig nu, efter en 3½ års trogen tjänst vid min sida som LANare. Den har aldrig haft någon vidare kylning, dock har den aldrig suttit brevid mer än en hdd utan kylning.
Den skriver inte särskilt snabbt längre, den kan komma upp i 50MB/s vid läsning om man drar över riktigt stora filer. Och ibland knäpper den till som om man "skjuter iväg snorgubbar" fast mot bordskanten, och givetvis utan snorgubben

Och nu vill jag ärligt veta hur många av er som testar "snorgubbe"-rörelsen mot bordskanten

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig ägt en maxtor, så den enda disk som har bekymrat mig, är en WD 100GB, den lät som en marackas när jag strömförsörjde den, den lät som en marackas efter att jag fått tillbaka den på 'rma' ifrån datorbutiken.com.

Numera köper jag enbart diskar i lokala affärer, hundra kronor kan kvitta då man får disken utbytt om man stöter på problem, och ja, numera kör jag seagate förutom de två wd som jag haft inne på rma och efter det fått nya wd. Dock vill den ena av dem fortfarande köra i chs, men inte mig emot, jag bootar ifrån en skiva, då fungerar det smärtfritt.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Tja, ska man dra värsta historien så blir det nog de problem en kompis råkade ut för.
Hårddisk går sönder. Han kräver en fraktsedel från den billiga onlinebutiken med "kk" i sitt namn där han köpt sin disk. Detta får han till slut efter ca ett halvår då att han gått över från svenska till engelska i supportärendena. Han skickar in disken. Nu fick han vänta ytterliggare ca ett halvår till innan butiken kom på att dom inte kunde få tag på en likadan hårddisk. dom hade dock en motsvarande på lager. Ok, den fick duga. När han till slut fick hem den disken var den fylld av warez och hade trasiga sektorer.
Resultat: kasta disk, bannlysa butiken och köpa ny disk från annat håll.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk
Avstängd

Hehe, efter ett års väntan hade jag gjort det oavsett