Permalänk
Medlem

Automatisk fläkthastighet

Vi har i vårt hushåll en HP Pavilion, vad mer exakt det är för modell hittar jag inte. Inte för att det kanske spelar någon roll, men den ligger på 3,4Ghz och 1gb ram.
Hursomhelst, i datorn finns förutom nätaggsfläkten två stycken 80mm fläktar, en chassifläkt och en processorfläkt. Normalt sett ligger båda på runt 1800rpm. Men, så fort cpun blir varmare än typ 65-70"C sticker varvtalen upp i 3800 och 4100 rpm, vilket skapar ett otroligt oljud. Jag har nu ledsnat på detta och bestämt mig för att göra något åt det. Så, kan man/vill man bara slå av denna funktion? Så att de alltid ligger på ett lagom varvtal? Hur varm vågar man låta processorn bli, utan att den tar någon skada?

Jag har en 120mm fläkt som går tyst och fint, ska jag kanske sätta in den på sidan av chassit och låta den suga in luft? Skulle det kunna få temperaturen att hålla sig så pass låg att den aldrig behöver sticka upp i de högre varvtalen?

Mvh
Hannes

Permalänk

Det kan funka bra men du kan också funder på att byta hela cpu-kylaren.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vill helst bara göra det här så enkelt som möjligt för mig.
Vet någon var detta val finns? I Bios hittar jag inget. Det går vad jag kan se bara att se hur snabbt fläktarna går, det går inte att ändra något.

Permalänk
Avstängd

Kolla efter en funktion som heter Cool'N Quiet i Bios, finns inte den går det antagligen inte att stänga av den pga datormärket. Du kan ju köpa någon form av fläktcontroller, dock fungerar inte en fanmate för det är en 4pinskontakt på fläkten..

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Skulle jag inte bara kunna cutta kablarna och sätta dit molexkontakter istället? Sen som sagt kanske slänga dit en extra fläkt som suger in luft i chassit?

Permalänk
Avstängd

jo det är klart men har du en fullstor molexkontakt kan du ju inte heller styra fläkten med en fanmate.. cutta cablarna o koppla dom till 7v eller 5v ist.. sök lite på forumet så hittar du nog hur man gör de!

Visa signatur

Antec P180B :: E6300@2,93ghz :: TeamXtreme DDR2-6400 :: XFX 7950GX2 eXtreme ::

Permalänk
Medlem

Men jag är inte intresserad av att styra fläktarna. Datorn jag sitter vid just nu, alltså en annan dator, har en konstant fläkthastighet, och det fungerar finfint.

Permalänk

Installera speedfan
Med det kan du ju ställa in om fläkten ska gå på automatik eller om
du vill köra den manuellt.. Ställa in min och max hastighet för fläktarna..

Se mer på...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Permalänk
Medlem

Ah, merci, vi ska se om det händer något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Ah, merci, vi ska se om det händer något.

Om jag inte minns alldeles fel så har HP en uppdatering till sina datorer för just ditt problem

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925

Permalänk
Medlem

Aha, det ska jag kolla upp också.