Att sälja på blocket.

Permalänk
Medlem

Att sälja på blocket.

I vanlig ordning skulle jag fasa ut lite dataprycklar som mina känslor svalnat för. Kommer nu utrycka mina känslor och erfarenheter.

Men till min stora fasa, gjorde jag 3 annonser, där jag va nog klantig att lämna ut mitt telefon nr. Nu blir ringd av killar som bryter kraftigt och säger "sista priset kompiz" Där ja säljer en dator, till ett redan lågt pris om du frågar mig, att jag personligen själv bara skulle helt enkelt köpa den, utan att pruta röven av mig , för att priset redan är vettigt.

Dessa pojkarna som ringer, ger 50 % av de ja begär, och är inte ens trevliga.

Fadäs 1. Att tro att folk var villiga att betala rimliga priser för en dator, det är en helt felaktig tro, folk utgår från att det är stulet om de är för billigt, och helt plötsligt strömmar skamförslag in med avslut som "snabb affär". För dyrt ringer inte en enda kotte. Jag skulle tittat runt lite mer och satt de lite dyrare.

Fadäs 2. Inget telefon nr i annonsen, någonsin igen.

Fadäs 3. Om du ringer dom, ha hemligt telefon nr.

Låter bli att dra exempel , då detta lätt måhända skulle bli en säljs annons.

När jag hade annons här på Sweclockers, va de en dröm jämnfört me blocket , lika snåla, men dock en betydlig större prismedvetenhet vilket gjorde att dom som svara på sweklockers annonsen inte börjar på 50 % på priset när dom bjuder, dock var de halvdant intresse , vilket gjorde att jag beslöt mig för o testa blocket.

Never again blocket!

Mvh
Svenne.

Permalänk
Medlem

Testa t.ex. tradera, fungerar bra tycker jag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Känner igen det där svenne78. Sålde en mobil häromdagen, skulle ha 1500:- Fick väl en 11-12 svar på mailen, 7-8 stycken var folk som skambjöd typ 500 spänn. Och don't get me started med alla däcksparkare då man försöker sälja en bil på blocket. Känns som att 90% av dom som köper via blocket inte har en aning om varans värde.

Permalänk
Medlem

Det är alby-folket som ringer, dom prutar på allt! Helt otroligt! Dom kanske får något köpt billigt och sedan säljer dom det till någon av sina kusiner från rinkeby eller tensta och tjänar 10:-.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Känner igen det där svenne78. Sålde en mobil häromdagen, skulle ha 1500:- Fick väl en 11-12 svar på mailen, 7-8 stycken var folk som skambjöd typ 500 spänn. Och don't get me started med alla däcksparkare då man försöker sälja en bil på blocket. Känns som att 90% av dom som köper via blocket inte har en aning om varans värde.

Grejen är ofta den att säljaren inte har det heller, varför skulle jag betala nästan lika mycket för en begagnad sak som för en ny?

T.ex. är det ofta bärbara kostar multum begagnade, ibland går det att få en ny med bättre prestanda billigare.
Dessa personer tror att bara för att saken de köpte kostade så och så mycket för 1 år sen så ska de fortfarande ha 80% av inköpspriset vilket är fullkomligt åt skogen.

Så det finns en massa knasbollar både köpare och säljare

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Och för att dra klartext, eftersom jag antagligen får sålt skiten ikväll, kommer folk hit ida o ska "kolla" i alla fall.

p3 1ghz, 512mb, SB live 5.1 , Geforce 2-4 ,3com905B, hade ja satt för 650 kr, och visst kostade den "much dinero" när den va ny, och 650 kr är hyggligt rättvist tycker ja.

Sämsta bud på den 200kr, bästa 650kr.

Dom som kommer ikväll, köper dom inte, ploppar ja en annons på sweclockers. Då ska ja ha öppet hus på lördag och dom som bor i GBG får köra först till kvarn.

Permalänk
Medlem

Och en annan sak, hatar folk som mailar sitt nummer och berom att bli uppringda..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om du får hembesök av potentiella köpare... Se upp med tjuvar, jag blev av med ett USB minne när jag gick till ett annat rum för att hämta kvitton.

Permalänk
Avstängd

@Entrecote:haha finns folk till allt,skummt folk som snor usb minnen för man tar väl inte allt man kommer åt

jag lägger alldrig u på blocket för det är för dyrt tycker jag.
när ja hade min vattenkylning ute här på swec ringde någon skåning som ja snacka med i 10 minuter,fatta ca 30% av han sa o sen skulle han tjata på mig i en halvtimme på msn att jag skulle sälja det för 300kr när jag ville ha 800kr.

om dom inte slutar ringa kan man säga att skiten gått sönder eller något,jag tror man kan polisanmäla dom för ofredande om dom inte slutar o spärra deras nummer o dom får stå för kostnaderna också

@oobum:ja hur jävla dumma kan folk va,vem ringer upp köparen igentligen?
ringer man ett nummer kan man lika gärna komma vart som hälst,kanske svarar en röst o säger,tack för att du donerat 500kr till barnen i afrika......

Permalänk
Medlem

Jg trodde det var allmänt känt att man skulle slå på lite på priset så att det är lite prutmån...

Vill jag ha en vara sålt för 650:- så sätter jag priset på 750-800 och när det blir prut så går jag ner till trakterna som jag egentligen vill. Både jag blir nöjd och köparen...

Permalänk
Avstängd

bättre o skriva vad man vill ha direkt,sätter man högre pris så kanske inte lika många är intresserade.

Permalänk
Medlem

re

Folk som ska byta saker är otroliga dom med oftast vill dom byta sitt gammla junk mot mina nya finare saker och säger att sina saker är värda si och så mycket.

Ps2(stora modellen) med 12 orgspel (gammla) rakt av mot min beg moddade xbox360 premium som jag ville ha 3000:- för tjenare gammla ps2 spel är ju knappt värda 50:- st.

Irriterar mig på att folk som ska byta sina saker ska göra en bra affär är ju tvärtom den som vill byta ska "förlora" lite.

Permalänk
Medlem

Folk på blocket e skumma När jag skulle sälja min moped för ett antal år sedan fick jag förslaget att dra av några tusen på priset för att få vissa sexuella tjänster... Trodde allvarligt talat inte att sådant skulle hända faktiskt, jag menar, nån moral ska man väll ha?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jg trodde det var allmänt känt att man skulle slå på lite på priset så att det är lite prutmån...

Vill jag ha en vara sålt för 650:- så sätter jag priset på 750-800 och när det blir prut så går jag ner till trakterna som jag egentligen vill. Både jag blir nöjd och köparen...

Men sen kan det ha negativt effekt också, en person försöker sälja sin Xbox med 3 spel för 1700kr på en forum... konstigt nog är det inte en jäkel som vill köpa

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Folk på blocket e skumma När jag skulle sälja min moped för ett antal år sedan fick jag förslaget att dra av några tusen på priset för att få vissa sexuella tjänster... Trodde allvarligt talat inte att sådant skulle hända faktiskt, jag menar, nån moral ska man väll ha?

haha var du säker på att dom inte skämta då?
sålde du moppen till dom sen då också lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
haha var du säker på att dom inte skämta då?
sålde du moppen till dom sen då också lr?

Nja, de tjejen verkade rätt seriös med sitt förslag, men nä, det gjorde ja inte

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Men sen kan det ha negativt effekt också, en person försöker sälja sin Xbox med 3 spel för 1700kr på en forum... konstigt nog är det inte en jäkel som vill köpa

Jo, gäller ju att inte sätta fantasipriser...

Och givetvis avsluta med BVSA

Permalänk
Medlem

Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dUden
Folk som ska byta saker är otroliga dom med oftast vill dom byta sitt gammla junk mot mina nya finare saker och säger att sina saker är värda si och så mycket.

Ps2(stora modellen) med 12 orgspel (gammla) rakt av mot min beg moddade xbox360 premium som jag ville ha 3000:- för tjenare gammla ps2 spel är ju knappt värda 50:- st.

Irriterar mig på att folk som ska byta sina saker ska göra en bra affär är ju tvärtom den som vill byta ska "förlora" lite.

Ja, jävlar. Det där med att byta kan locka till många skratt. För något år sedan hade jag en PC till försäljning på Blocket.
Rekordet tog snubben som ville att jag skulle byta jämt mot hans centraldammsugare. Ny i kartong

Visa signatur

Det ordnar sig nog med is, bara vi får tag på skridskor !

Permalänk
Medlem

Jag har ett oregistrerat kontantkortsnummer som jag använder när jag säljer prylar på Blocket, inte för att jag på något sätt lurar någon eller säljer stöldgods, utan just för att slippa idioterna på mitt riktiga nummer. Alternativt så kör jag helt utan nummer och bara med mail, brukar göra det när det gäller lite billigare grejer.

Har väl mest positiva erfarenheter av att både sälja och köpa på Blocket, men man får sålla hårt bland både köpare och säljare!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Re: Att sälja på blocket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svenne78
I vanlig ordning skulle jag fasa ut lite dataprycklar som mina känslor svalnat för. Kommer nu utrycka mina känslor och erfarenheter.

Men till min stora fasa, gjorde jag 3 annonser, där jag va nog klantig att lämna ut mitt telefon nr. Nu blir ringd av killar som bryter kraftigt och säger "sista priset kompiz" Där ja säljer en dator, till ett redan lågt pris om du frågar mig, att jag personligen själv bara skulle helt enkelt köpa den, utan att pruta röven av mig , för att priset redan är vettigt.

Dessa pojkarna som ringer, ger 50 % av de ja begär, och är inte ens trevliga.

Fadäs 1. Att tro att folk var villiga att betala rimliga priser för en dator, det är en helt felaktig tro, folk utgår från att det är stulet om de är för billigt, och helt plötsligt strömmar skamförslag in med avslut som "snabb affär". För dyrt ringer inte en enda kotte. Jag skulle tittat runt lite mer och satt de lite dyrare.

Fadäs 2. Inget telefon nr i annonsen, någonsin igen.

Fadäs 3. Om du ringer dom, ha hemligt telefon nr.

Låter bli att dra exempel , då detta lätt måhända skulle bli en säljs annons.

När jag hade annons här på Sweclockers, va de en dröm jämnfört me blocket , lika snåla, men dock en betydlig större prismedvetenhet vilket gjorde att dom som svara på sweklockers annonsen inte börjar på 50 % på priset när dom bjuder, dock var de halvdant intresse , vilket gjorde att jag beslöt mig för o testa blocket.

Never again blocket!

Mvh
Svenne.

Ja, det är regel nr 1 att aldrig lämna ut telefonnummer. Regel nr 2 är att aldrig lämna ut efternamn för då kan dom hitta ditt nummer i telefonkatalogen.
Om du endast lämnar mail kan du själv välja att svara på dom mailen som verkar seriösa. Kanske tar lite längre tid att få prylen såld på detta sätt men orkar få en massa samtal från skumma människor.
Jag blir så irriterad på folk som försöker pruta så jag brukar skriva att priset ej är förhandlingsbart i annonsen. Tyvärr verkar inte alla fatta det iallafall men det är väl sånt man får räkna med.
Jag tror inte det finns så många andra riktigt bra annonssidor på nätet förutom Blocket men det är lite synd att det ska kosta pengar att annonsera måste jag säga.
Du kan ju inte tacka nej om någon erbjuder dig betalt i natura

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

kan det vara värt kolla upp vad kvinnorna på malm. gatan tar och diskutera tills ni kommer fram till något vettigt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16