surround från datorn?

Permalänk
Medlem

surround från datorn?

Hej,

Inte så duktigt på detta, hoppas ni kan hjälpa mig

Hur gör man för att få surround från en PC som är kopplad till TV'n och med ljudkortet kopplat till ett hemmabiosystem?

Har en laptop som e kopplad till min TV (som extraskärm) och ljudkortet e kopplat analogt till mitt hemmabiosystem. Ljudkortet skall enligt specen stödja 5.1 men på hemmabiosystemet visas att jag bara får stereo.

Finns det ngt sätt att omvandla ljudet från PC'n till surround?

Tack på förhand!

/D

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in alla kanaler? (det krävs att alla 6 kontakterna på förstärkaren är kopplad till datorn)

Permalänk

Kan du inte koppla med optisk kabel istället?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

6 kontakter har jag inte och mitt ljudkort på Datan har ingen optisk utgång. På mitt hemmabiosystem finns :

1 x SCART
1 x Analog (2 ingångar)
1 x Digital

När jag kör tex filmer via den datorn (mountade med deamontools) så visar systemet 2 högtalarikoner (5st om jag smäcker in en DVD i biosystemets egen läsare) men det står Dolby Prologic II under de 2 ikonerna. Datorns ljudkort har jag satt till 5.1 högatalare.

Hör att den delar upp ljudet men det är ändå inte samma som om man satte den DVD film i systemets egen DVD läsare...men det kanske det inte ska bli heller??

/D

Permalänk

Dolby Prologic betyder bara att systemet mixar upp 2-kanal till ("fejk")-surround.

Vad har du för ljudutgångar på din dator då. Har du varken digital (optisk/coaxial) eller 6 analoga utgångar så kan du ju inte få ut riktigt surround.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."