[Java] Hitta primtal, addera primtal

Permalänk
Medlem

[Java] Hitta primtal, addera primtal

Hejsan det är så att jag är ganska nybörjare i java och har fått i uppgift att göra ett program där du skriver in ett tal:

- Först kollar om det är jämnt
- Sen om det är jämnt ska den kolla alla primtal som är mindre än talet.
- För att sen lägga ihop de som blir talet i fråga:

Dvs 10 - jämnt - 2, 3, 5, 7.

7 + 3 = 10

Har kommit fram till hur den ser att talet är jämnt men vet inte vad jag ska skriva för algoritm så den hittar primtal. Hoppas ni förstår och kan hjälpa.

Eller rättare sagt så har jag en algoritm men den gör fel och loopar för många gånger.

for (int i = 2; i < tal; i++) //tal är det jämna talet du skrev
{
for (int i1 = 2; i1 < tal; i1++)
{
if (tal % i == 0 ||i % i1 == 0)
{
break;
}
else if (i % i1 == 2 || i == 2 || i == 3 || i == 5)
{
System.out.println(i); //här borde den kriva ut alla primtal i talet

Men den gör vissa småfel och den loopar igenom 11 och 17 flera gånger om man skriver tex 20.

Visa signatur

Don’t go around saying the world owes you a living; the world owes you nothing; it was here first.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är en fungerande metod för att hitta vilka tal som är primtal du söker så är en metod du kan använda Erathostenes såll.

Är ditt program inte mastodontstort (vilket det inte borde vara, isf har du gjort något fel ) så klistra in hela koden, och gör det innanför [code][/code]-taggar så är det lättare att tyda, så här:

for (int i = 2; i < tal; i++) //tal är det jämna talet du skrev { for (int i1 = 2; i1 < tal; i1++) { if (tal % i == 0 ||i % i1 == 0) { break; } else if (i % i1 == 2 || i == 2 || i == 3 || i == 5) { System.out.println(i); //här borde den kriva ut alla primtal i talet } } }

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem