Permalänk
Medlem

Min kabeldragning efter moddningen:

Det är inte datorn i signaturen utan bara min reserv inspelningsdator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Min kabeldragning efter moddningen:

Det är inte datorn i signaturen utan bara min reserv inspelningsdator.

Hänger disken/arna snett ? Inte bra, inte bra.

Permalänk
Medlem

Håller med, det är inte bra att diskar hänger snett på det sättet...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Hänger disken/arna snett ? Inte bra, inte bra.

På vilket sätt? De hänger stabilt och är svalare än någonsin. Dessutom har mekaniska klick som förut hördes totalt försvunnit (vilka för övrigt brukar vara varningstecken på att disken håller på att ge upp.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
På vilket sätt? De hänger stabilt och är svalare än någonsin. Dessutom har mekaniska klick som förut hördes totalt försvunnit (vilka för övrigt brukar vara varningstecken på att disken håller på att ge upp.

Tja ok, diskarna ska ju inte hänga snett helst.

Nu vet jag inte hur det är idag, men det kanske är som du skriver.

Permalänk
Medlem

Chassi = Omoddat Cooler Master HAF932
Tanke runt kabeldragningen = Att öka luftflödet för att kunna klocka den maximalt. Vill även kunna se alla mina komponenter genom gallret/ plexiglasrutan.

Har dragit allt i ordningen:
1. Frontpanelen
2. PSU kablar
3. Fläktar
4. Övriga kablar.

Har inte bara använt mig av stripes för att bunta ihop allt utan har även dragit fläktkablar runt som en låsning för att få undan/lägga allt mot de olika väggarna.

EDIT! Laddade upp ny och skalade ner den så den inte tog för stor plats i forumet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
På vilket sätt? De hänger stabilt och är svalare än någonsin. Dessutom har mekaniska klick som förut hördes totalt försvunnit (vilka för övrigt brukar vara varningstecken på att disken håller på att ge upp.

Diskar ska ALLTID vara monterade horisontellt, eller vertikalt om man vill ha dem ståendes. Att ha dom diagonalt monterat som du har är inte bra....

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
Diskar ska ALLTID vara monterade horisontellt, eller vertikalt om man vill ha dem ståendes. Att ha dom diagonalt monterat som du har är inte bra....

Du förklarar fortfarande inte varför, vad finns det för vetenskapliga studier som tyder på att det skulle vara skadligt? De blockerar inte luftflödet, hänger stadigt samt har bra temperaturer vilket de definitivt inte hade när de var monterade i racket, tvärtom så var de relativt instabila.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du förklarar fortfarande inte varför, vad finns det för vetenskapliga studier som tyder på att det skulle vara skadligt? De blockerar inte luftflödet, hänger stadigt samt har bra temperaturer vilket de definitivt inte hade när de var monterade i racket, tvärtom så var de relativt instabila.

Skivor som sitter i en sne vinkel har en större benägenhet att vibrera/vobbla(stavning?) och läsarmen kan skada disken om jag kommer ihåg rätt.

Någon får gärna rätta mig men detta är min teori.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
Skivor som sitter i en sne vinkel har en större benägenhet att vibrera/vobbla(stavning?) och läsarmen kan skada disken om jag kommer ihåg rätt.

Någon får gärna rätta mig men detta är min teori.

I så fall borde det vara lika skaldigt att ha den vertikalt monterad då läsarmen eventuellt kan störas av tyngdkraften. Dessutom är huset i sig sällan 100% slätt.

Snygg dragning i HAF.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Om du inte tror oss så får du väl fortsätta köra på samma (dåliga) sätt...

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

eller så tar han bort de bakre fötterna på datorn så är problemet löst, åhhh fast då kanske cd spelaren hamnar snett och skär sönder skivorna...men seriöst vem fan bryr sig?

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du förklarar fortfarande inte varför, vad finns det för vetenskapliga studier som tyder på att det skulle vara skadligt? De blockerar inte luftflödet, hänger stadigt samt har bra temperaturer vilket de definitivt inte hade när de var monterade i racket, tvärtom så var de relativt instabila.

Ja nu faan lyssnar du och tro inte du kan bestämma genom dina egna erfarenheter, för du MÅSTE lyda alla goda råd du får ! Dina erfarenheter kan skapa revoultion och se til att en mängd människor börjar hänga sina diskar snett för att dom ska bli tysta och prestera bättre och sådan sivil olydnad ska vi bara ha stopp på ! så posta genast en bild där du monterat dina diskar efter vattenpass antingen vertikalt eller horisontelt... Det vore förlåtligt om dom monterades i någon bärbar eller mobil sak som du har i knät eller liknande men det är oförlåtligt i en stationärdator...det är säkert också patent imot att hitta nya bättre lösningar inlämnade av apple så dom kan stämma häcken av dig för att använda vibrationsdämpande utrustning....och om det skulle vara så att dom inte har , så skaffar dom ett om din metod är bra så dom kan stämma dig så överge dig genast til det akutinkallade expert-teamet och se på samtliga deras teorier som accepterade vetenskapliga rön...Detta är en jävla order, och fäljer du inte den kommer svartklädda män med flashgrejjen och flashar nollställer dig och du minns inte ens att du haft hårddiskar långt mindre att dom var stroppade sen anlitar dom ryska hjärntvättnings team som återställer dig i borgarnas led så du aldrig mer får tendenser att använda din egen hjärna!!!
PS. Om du tjallar att jag i 17 år har haft diskar hänslängda lite hur som helst och stående snett uppemot chassiväggar i brist på plats och hängande dinglande i kablarna utan att nånsin ha haft en felande disk, ja då får du med mig att göra . S å posta genast ditt telefonnummer och din adress så jag kan börja terror-ringa dig med mordhot och komma hem til dig och lägga anonyma brev i din postlåda med utklippta tidningsbokstäver och stå på badrumsfönstret och titta nätterna igenom.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Du förklarar fortfarande inte varför, vad finns det för vetenskapliga studier som tyder på att det skulle vara skadligt? De blockerar inte luftflödet, hänger stadigt samt har bra temperaturer vilket de definitivt inte hade när de var monterade i racket, tvärtom så var de relativt instabila.

Anledningen till att hårddiskar skall monteras horisontellt eller vertikalt är för att minimera slitage på lagren. Vinklad (allt annat än 0, 90, 180, 270°) montering leder till ökat slitage vilket kan orsaka obalans mellan skivorna och disken dör i förtid. Att de dessutom är monterade så att de rör på sig gör inte saken bättre.

Laptopdiskar snurrar dels med lägre hastighet och är dessutom designade med högre toleranser.

Visa signatur
Permalänk

shagy = tyngaste, hahah xD =D

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

offtopic: På silentpcreview.com så finns det en diskussion som knappast reder ut huruvida diskar klarar av att monteras "ickeplant". De som menar att det är en dum idé håller prompt fast vid sin ståndpunkt och rationaliserar fram hypoteser om gravitation, slitage och så vidare. Samtidigt som de som faktiskt kör sina diskar snedmonterat pekar på sin anekdotiska bevisföring och hävdar att "det går ju hur bra som helst".
Så länge vi inte har någon ordentlig studie där man kontrollerat för alla andra variabler så kommer nog ingen att veta hur mycket diskars livslängd faktiskt påverkas av monteringsvinkel.

Permalänk
Medlem

JAG på min sida har teorier om at diskar slits mer av automatiska defragmenteringar och automatiska indexeringar och att de små hjälpsamma program som kommer få mig fälld som pirat nån dag---lol---, faktiskt laddar ner fragmenter utav filer från många olika användare spridda utöver disken, och många fragment gånger dubbelt eftersom de strävar efter att kompletera så snabbt som möjligt... Samtididgt som de vill säkra fragmentet och sedan flyttar de rundt filerna... Sen har vi ju de delarna avdisken som OS använder som utvidgning av Ram minnet som kallas Virtual Memory, där har vi de främsta slitagekällorna på diskarna har JAG teorier om MEN jag påstår inte att det ÄR så , men det frestas jag att tro eftersom det handlar om ständig skrivning til disk i en aldrig sinande ström... Jag har stängt av dessa funktioner och flera andra grejor på mina ssd för att de inte ska skada klustren snabbare och göra lagringsutrymmet mindre... men snuriburrdiskarna vi har dom gör sig inte automatiska mindre av utslitna kluster...dom bara pajar til slut-------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Anledningen till att hårddiskar skall monteras horisontellt eller vertikalt är för att minimera slitage på lagren. Vinklad (allt annat än 0, 90, 180, 270°) montering leder till ökat slitage vilket kan orsaka obalans mellan skivorna och disken dör i förtid. Att de dessutom är monterade så att de rör på sig gör inte saken bättre.

Laptopdiskar snurrar dels med lägre hastighet och är dessutom designade med högre toleranser.

Jag hoppas inte denna killen menar att han monterar diskar i 270 grader för då faller han på eget grepp för det är mycket snett !! och om jag sen hoppar över lite skitsnack ner til där han påstår att 2,5 laptopdiskar är designade med lägre hastigheter och högre tolleranser, så vågarjag mig in på ett faktiskt PÅSTÅENDE att detta inte är sant för hastigheten och lagringsutrymmet var begränsad på grund av diskarnas storlek... och de diskarna som tillverkas i dag har inga svagheter där. Man får dem riktigt nog inte som terrabytediskar ÄNNU men 7200 varvare är normalt och raptordiskar som är 2,5 lagda i bay är snurrarnas snabbaste och stabilaste. Man plockar ur dom ur bayen och kör dom i raid0 för prestanda i en del high end laptops med...
och att dom är konstruerade för högre tolleranser är ännu större crap, för det första så tillåter inte den fysiska storleken det. och de konstruktioner som används för högre tolleranser är VIBRATIONSDÄMPNING i form av gummi !! och i jordbävningsdrabbade områden gör man faktiskt så att man hänger diskar i strama straps idividuelt för at vibrationer och slag ska ge möjlighet til att serverdiskar överlever....i för sådant konstruerade drive bays men ändå !!
Vetenskap

Och lägg av skriva goja annars blir jag SNE ...lol...
Nei jag skojar naturligtvis killar men tänk lite själva, ta inte allt som skrivs som låter logiskt vara det...se om det faktiskt finns belägg och tänk lite själva.....vi är väl stolta geeks eller hur ....finns ingen anledning at vara på dom här forumen annars....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
text
"Jag hoppas inte denna killen menar att han monterar diskar i 270 grader för då faller han på eget grepp för det är mycket snett !! "
text

270 grader är samma som -90 grader. Alltså vertikal montering och inte alls vidare snett.

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Jblah blah

Som redan påpekats, 270° är vertikalt och således ett alldeles utmärkt sätt att montera sina diskar om man har ett sådant chassi. Majoriteten av 2.5" diskar snurrar i 5400 rpm medan 7200 rpm börjar synas även i de lägre prisklasserna. En ordinär notebookdisk har en stöttolerans på mellan 200 och 500G vid drift medan en 3.5" sällan tål över 100G vid drift. Samtliga mekaniska delar i en hårddisk designad för portabelt bruk har av naturliga skäl högre toleranser än motsvarande delar i en disk för stationärt bruk.

För övrigt, vill du framstå som seriös föreslår jag att du börjar med att jobba på ditt språkbruk.

Visa signatur
Permalänk
Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Som redan påpekats, 270° är vertikalt och således ett alldeles utmärkt sätt att montera sina diskar om man har ett sådant chassi. Majoriteten av 2.5" diskar snurrar i 5400 rpm medan 7200 rpm börjar synas även i de lägre prisklasserna. En ordinär notebookdisk har en stöttolerans på mellan 200 och 500G vid drift medan en 3.5" sällan tål över 100G vid drift. Samtliga mekaniska delar i en hårddisk designad för portabelt bruk har av naturliga skäl högre toleranser än motsvarande delar i en disk för stationärt bruk.

För övrigt, vill du framstå som seriös föreslår jag att du börjar med att jobba på ditt språkbruk.

Asså ...lol.... läs hela hans inlägg kanske, han skriver ju verkligen jätte seriöst i hela sin text, läs slutet kanske. Raflmao bbqwtf

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

vadå offtopic

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=flabgk&s=5

Clean dragning Chassi?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
vadå offtopic

Clean dragning Chassi?

Det ser 99% ut att vara ett CM Dominator 690

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iprenen
Chassi = Omoddat Cooler Master HAF932
Tanke runt kabeldragningen = Att öka luftflödet för att kunna klocka den maximalt. Vill även kunna se alla mina komponenter genom gallret/ plexiglasrutan.

Har dragit allt i ordningen:
1. Frontpanelen
2. PSU kablar
3. Fläktar
4. Övriga kablar.

Har inte bara använt mig av stripes för att bunta ihop allt utan har även dragit fläktkablar runt som en låsning för att få undan/lägga allt mot de olika väggarna.

EDIT! Laddade upp ny och skalade ner den så den inte tog för stor plats i forumet.

http://img35.imageshack.us/img35/4872/p5310854.jpg

Fint draget. Men har du inte fläkten på true:n fel håll?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xion_drifter
vadå offtopic

Clean dragning Chassi?

Japp CM690, går att göra bättre men inte nödvändigt^^

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Anledningen till att hårddiskar skall monteras horisontellt eller vertikalt är för att minimera slitage på lagren. Vinklad (allt annat än 0, 90, 180, 270°) montering leder till ökat slitage vilket kan orsaka obalans mellan skivorna och disken dör i förtid. Att de dessutom är monterade så att de rör på sig gör inte saken bättre.

Laptopdiskar snurrar dels med lägre hastighet och är dessutom designade med högre toleranser.

Jag förstår hur du ser på frågan men jag anser att det är värre att ha en idle temperatur på över 50 grader än att ha diskarna stabilt i en något vinklad montering med med goda temperaturer. Jag förstår riktigt inte ditt argument med varför vertikal montering skulle vara bättre än horisontell när det gäller slitage på lagren, det upplever jag som ologiskt.

Då även vibrationerna som orsakar instabilitet hos läsarmen upphör borde det också minska slitaget på disken. Har du någon bättre referens till dina argument så vill jag gärna ta del av den.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Chassi: Antec Three Hundred
Modd: 2 Zalman fläktar i front om det räknas ?

Sorry för mobilbilder + att jag inte är så high på imageshack så bilderna blir inte större. Blir nog nytt chassi till vintern.

Jag är inte dirrekt nöjd med kabeldragningen. Men har inte orkat och det går inte att få så snygg kabeldragning i mitt chassi, i alla fall om du inte har modulärt nätagg.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

ett försök till en bra kabeldragning
http://www.sweclockers.com/album/?id=4157