Permalänk
Medlem

E6300 vs. s939 4200+ X2

Tjenare, ska bygga ihop en HTPC till jul. Funderar starkt po en Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86GHz nu.

Sedan tidigare har jag i min server en s939 X2 4200+ med 512kB cache per karna.

Jag undrar ifall nagon vet hur stor prestandaskillnad det skulle bli?

I spel t.ex.

Med HTPC menar jag inte bara for att se po film, det blir en entertainment-PC. Nar DX10 kommer so langar jag nog in ett sont kort.

Hur presterar dessa CPU:er mot varandra med vanliga minnen ar i stort sett min froga.

Tack po forhand!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Du måste ha ddr2 till c2d. Processorerna är ungefär lika bra.

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaktusagent
Du måste ha ddr2 till c2d. Processorerna är ungefär lika bra.

Jojo, det vet jag. Jag ska bygga en helt ny dator. Jag jamfor bara med min gamla dator. Den agerar bara som server. Dock lite overkill med ett 7800GTX i kanske men heh. I vilket fall, eftersom det nu ar DDR2 som galler (vilket inte direkt ar nogot nytt men iaf), hur mycket gor detta for att gora den snabbare. Du sager altso att skillnaden ar marginal.

Anledningen till att C2D ar so popular ar altso p.ga. klockninspotentialen eller? For priserna ar ju valdigt lika?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Jojo, det vet jag. Jag ska bygga en helt ny dator. Jag jamfor bara med min gamla dator. Den agerar bara som server. Dock lite overkill med ett 7800GTX i kanske men heh. I vilket fall, eftersom det nu ar DDR2 som galler (vilket inte direkt ar nogot nytt men iaf), hur mycket gor detta for att gora den snabbare. Du sager altso att skillnaden ar marginal.

Anledningen till att C2D ar so popular ar altso p.ga. klockninspotentialen eller? For priserna ar ju valdigt lika?

C2D är kallare (drar mindre ström) och är snabbare än AMD's motsvarighet. Och att en klockar riktigt bra på det också. Den enda nackdelen är med att skaffa en är att DDR2 priserna är höga just nu och det finns inte en väldigt massa moderkort men det kommer. Men de som finns är rätt dyra (topp modellerna) men de är riktigt bra.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Kallare gambit??? nejdu du har väl läst allas temp problem!!

Med mina amd's hade ja idle 29-33c som max med conroe 42/44 idle
det är inte många som fick en kall conroe inte!!

Permalänk
Medlem

Okej men Core 2 duo på 1 ghz och AMD X2 på 1ghz. Då smiskar C2Dn AMDn rejält. Låg pris bra överklocknings potential, och riktigt bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conroepower
Kallare gambit??? nejdu du har väl läst allas temp problem!!

Med mina amd's hade ja idle 29-33c som max med conroe 42/44 idle
det är inte många som fick en kall conroe inte!!

Ojdå det var en hög Idle du hade, min idle @ stock ligger på 31c med min infinity. 34c med min gamla Zalman som inte är rekommenderad för dualcore CPU's.

Jag ligger på 47 Idle @ 3400 mhz med 1.525 Vcore just nu. Om jag hade haft en dualcore AMD @ tex. 2.6 Ghz och 1.525 Vcore hade min temp varit betydligt högre.

Säker på att du inte har en konkav IHS och satt din kylfläns riktigt???

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

jag har mekat osv med min kylare till och med satt dit skruvar med mutter istället för idiot plast grunkorna som man ska fästa kylaren med!!! MEN JAG SKA LAPPA DEN...

Trött på att ha hög idle!! på låg vcore....

Funderar till och med att rma den!

Har en arctic cooler freezer 7 pro

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg rätt så kyler freezer 7 pro sämre än stock kylaren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd

men lägg av... det gör den överhuvudtaget inte läs på lite innan du yttrar dej!

Har bra mycket bättre temps med arctic cooling kylaren än med stock kylaren!!

Permalänk
Medlem
Citat:

men lägg av... det gör den överhuvudtaget inte läs på lite innan du yttrar dej!

Har bra mycket bättre temps med arctic cooling kylaren än med stock kylaren!!

Du kommer få mycket hjälp med den attidyden

Permalänk
Medlem

Jag kan mycket väl ha fel, men jag läste på en av alla dessa forum att konstuktionen av kylflänsen och placeringen av fläkten gjorde att området
närmmast sockeln blev för varm.

Jag har ingen egen erfarenhet freezer 7 pro.

Visa signatur

janee

Permalänk

DEt har jag! den kyler vääldigt dåligt, fasst den hörs inte. Ligger på 65 grader idle med en, iförsej väldigt varm, p4 3.4 ghz

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Du kommer få mycket hjälp med den attidyden

Jag bad inte om hjälp?!!!

Jag sa min mening om kylaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag bad inte om hjälp?!!!

Jag sa min mening om kylaren!

Skriv inte här då? Budget CPU-kylare kan man inte förvänta sig så mycket av. Köp en bättre.

Min e6300 ligger på ca 36-37 grader i idle och det är helt okej. Jag använder en thermalright XP90 med en 92mm ADDA fläkt.

Permalänk
Avstängd

eh? vad snackar du om? tyst istället!

Permalänk
Medlem

En sådan CPU-kylare som du har är en kass CPU-kylare? Nästan bara min chassifläkt kostar lika mycket som din CPU-kylare.
De billiga artic cooling CPU-kylare är mera kända för att vara tysta inte kyla bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du måste väl ändå skoja med den attityden? Men ett hett tips kan vara att lägga av med det, innan du blir bannad!

fjolla!

Permalänk
Avstängd

Usch vad det blixtrar här :S

Håller med alla andra det var en dålig kylare du har köpt.
Har du inte kollat på diverse forum?

Jag hade dålig temp på min men det var en P4 2.66 med söndrig stock kylare..90C Ftw

Köpte en Gigabyte Rocket cooler som kyler hyffsat men låter mer.

Ontopic: Core 2 Duo ska du köpa, kallare och lättare att klocka.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Om jag kommer ihåg rätt så kyler freezer 7 pro sämre än stock kylaren.

Äh, kyler massa bra här idlar under 30C ju ffs..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb
Du måste väl ändå skoja med den attityden? Men ett hett tips kan vara att lägga av med det, innan du blir bannad!

fjolla!

Det var inte jag som började detta ok!!!!

Fjolla ?? syftar du på dej själv lr????

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var inte jag som började detta ok!!!!

Fjolla ?? syftar du på dej själv lr????

Du kan börja läsa uppifrån då så får du se vem det var som började.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Kan du ge dig? Lägg av med ditt beteende.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superb

fjolla!

Och vi kallar inte varandra fjollor här. Rapportera alltid direkt ifall oklarheter uppstår!

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Oj, värst vad det blev hett här. Det var inte så många som höll sig till ämnet inte. Dock tror jag att jag har fått svar på min fråga. Det enda som verkar skilja är altså temperaturen? För i nuläget är CPUn "dyr" och det finns få moderkort? Jag ska inte överklocka alls, orkar inte hålla på med sånt längre. Jag köper instegsmodellen och sen får det nog vara. Vad det handlar om är altså temperatur och överklockningspotential? Det är ingen skillnad rakt av i prestanda?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I prestanda skillnad är det nog bara kanske max 1-5% skillnad. Du kan ju köpa ett asrock 775Dual-VSTA. Det duger för bara vanlig användning och inte till någon klockning. Kostar inte så mycket heller.