Permalänk
Medlem

Filmredigering, bild på TV

Hej.
Jag håller just nu på att redigera en film jag spelat in på HDV. Jag använder mig just nu at Adobe Premiere Pro v2.0, men har även tillgång till Avid Xpress Pro HDV 5.0.

Nu till min fråga, är det någon som vet hur man gör för att få bilden på filmen på TVn, samtidigt som jag har den på datorn? Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men på skolan hade vi två skärmar och en TV-monitor i redigeringsrummen, så Premiere fungerade som vanligt på de två skärmarna, och på monitorn såg man bara själva filmen.

Måste man ha någon speciell extern hårdvara för detta? Har för övrigt kabel mellan grafikkortet och TVn just nu. Så jag skulle ju kunna klona bilden bara, men vill ändå göra det mer "riktigt" om det går.

Vet inte om någon kan hjälpa, men det skadar ju inte att fråga.

Permalänk
Medlem

I premiere är det nåt liknande detta

Project settings - video - show video on DV hardware.

Var ca ett halvår sen jag använde det sist och har inte tillgång till det just nu, så jag kan ha fel. Kan kolla senare idag om du inte får till det!

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Okej, men det innebär alltså att jag måste ha en separat DV-spelare som jag kopplar till TVn? Alternativt att det går genom kameran. Skulle iofs gå, men det är så krävande för datorn. Min 3,4ghz 1gb ram uppfyller precis minimumkraven för hdv-redigering, och det märks att det är minimum.

Permalänk
Medlem

Nää, det ska gå att koppla direkt till TV:n. Körde så på skolan förut iaf. Ska gå och tvärkolla på datorn med Premiere på. Ska se om jag kan luska ut hur man ska göra.

Edit: Såhär ser mina inställningar ut, och vi hade samma på skolan där vi körde bild på tv och datorn.

Project - Project settings - general - playback settings - play video on DV hardware ibockat, Realtime playback - DV hardware & desktop ibockat.

Kanske ser lite annars ut, jag kör Premiere Pro 7. Hoppas att det löser sig!

EditII: Vid närmare eftertanke _kanske_ vi körde genom den externa DV-spelaren.. hoppas inte det.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Ja, eftersom att valet heter "Play video on DV hardware" känns det ju som att man ska ha en "DV hardware" att gå genom. Men jag ska testa. Tack för tipset!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Filmredigering, bild på TV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Hej.
Jag håller just nu på att redigera en film jag spelat in på HDV. Jag använder mig just nu at Adobe Premiere Pro v2.0, men har även tillgång till Avid Xpress Pro HDV 5.0.

Nu till min fråga, är det någon som vet hur man gör för att få bilden på filmen på TVn, samtidigt som jag har den på datorn? Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men på skolan hade vi två skärmar och en TV-monitor i redigeringsrummen, så Premiere fungerade som vanligt på de två skärmarna, och på monitorn såg man bara själva filmen.

Måste man ha någon speciell extern hårdvara för detta? Har för övrigt kabel mellan grafikkortet och TVn just nu. Så jag skulle ju kunna klona bilden bara, men vill ändå göra det mer "riktigt" om det går.

Vet inte om någon kan hjälpa, men det skadar ju inte att fråga.

Antagligen inte riktigt vad du vill höra, men Sony Vegas har stöd för preview på sekundära skärmar. www.sonymediasoftware.com