Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Väldigt varm Processor!

Hej Hallå!

För ett par dagar sedan fick jag tag på en dator som enligt användaren före inte fungerade... insåg efter ett par tester att den inte kom in i windows så jag installerade om XP på den och den delen fungerar sedan...

Nu däremot har jag ett lite större problem, när jag kollar CPU tempen antingen i Bios eller med Speedfan ligger den på 80-90 grader C... trodde det vra fläkten som hade dammat igen så jag köpte en ny idag och satte dit, damsög ut kylflänsarna med men den visar fortfarande 88grader i idle under Biosen...

har inte hunnit kolla så mkt men det verkar vara en AMD 1700+...
Info från BIOS:
CPU Temperature: 88C/190F
C_Fan speed: 4428
Vcore: 1,875V
+5,000V: 5,045V
+10,000V: 12,345V

Tips på vad det kan vara som orsakar den höga tempen...

Visa signatur
Permalänk

1700+ brukar vara kall.
Har du överklockat?
Annars är Vcore för hög, brukar vara 1.5V orginal.
Känn på flänsen om den verkligen är så varm, montera om kylaren rätt.
Vad köpte du för fläkt?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
1700+ brukar vara kall.
Har du överklockat?
Annars är Vcore för hög, brukar vara 1.5V orginal.
Känn på flänsen om den verkligen är så varm, montera om kylaren rätt.
Vad köpte du för fläkt?

Har ingen aning om den är klockad, tog som sagt hem den från en kompis eftersom han inte fick något liv i den... ;D

Jo flänsen är mer än ljummen om man säger så, inte stekhet men det kanske inte känns helt eftersom själva kylflänsarna är rätt smala...
Kollade runt i BIOS men hittade inget om inställningar för volten för den, hur ställer man annars om den?

Det var en vanlig 60mm fläkt bara, den kändes blåsa rätt bra men den blev lika varm i alla fall... ska fortsätta pilla och se om jag hittar ngt om att sänka volten lite kanske...

[edit]
har kommit fram till att det är en färdig dator från HP nu i alla fall... går tydligen inte att ändra volten från BIOS.. Moderkortet är ett MSi MS-6511 (explorer)...

det skumma är att nu t.ex. står tempen på 90 grader men kylflänsen känns kallare än min andra stationära där tempen ligger på 40 ungefär...

har plockar ut CPU och hela köret för att kolla så att det verkligen var kontakt mellan alla prylarna... sensorn under processorn såg ut att vara ok med, ska den ligga emot processorn eller bara vara under den?
Det känns som om det är något fel på den eftersom jag får sådana höga temperaturer... eller har ni något annat förslag??

Visa signatur
Permalänk

Byt kylpasta. Om det inte hjälper på uppdatera BIOS. Det kan läsa av temperaturen fel.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Byt kylpasta. Om det inte hjälper på uppdatera BIOS. Det kan läsa av temperaturen fel.

Håller med. Kanske inte så informativt men det är det första jag kommer att tänka på oxå. Arctic Silver 5 är mycket bra! Prova detta först, funkar det inte så byt cpu fläkt.

Visa signatur

Core 2 duo!