Age of Conan för hela slanten.
*Ligger djup historia i bakgrunden, "lore"
*Real time combat (!)
* Motion captured horse riding (bara en liten sidonotis som ändå är värt att nämnas)
*Stort (närmare enormt, jämfört med dagens) urval av intressanta klasser (!)
*Spännande värld, men detta är en högst subjektiv bedömning och säger egentligen inte så mycket.
Sen verkar hela spelet i sig rikta sig mot en lite äldre (eller mognare..) publik. Dels av egna bedömningar, dels av vad utvecklarna själva vill påstå. Jag personligen får bara hoppas det stämmer. Community är en viktig del i MMO:s. WoW:s community suger numera, och har länge gjort. Med det sagt menar jag inte att det finns flera undantag, för det gör det såklart. Finns även trevliga och hjälpsamma personer där med erfarenhet. Talar rent generellt. Det är dock ingen positiv dom att tycka illa om ett community rent generellt, som ni säkert förstår själva.
Jag är ett mycket gammalt WoW-fan (mao inte längre ett fan öht), men nu söker jag nya utmaningar, ny teknik, nya möjligheter och ny/annan värld. Jag har ingen större brådis, men visst är man lite sugen på att testa på AoC.
Det som både är tråkigt och kul på samma gång är att det kommer flera fantasybaserade MMO:s. Finns flera fördelar och nackdelar med det. Fördelarna är väl att man helt enkelt kommer spela tillsammans med folk som verkligen tycker om samma spel, i och med utbudet, samt att man löper mindre risk för skitstövlar och fuskare. Nackdelarna blir förmodligen att spelare världen över kansker mer eller mindre kommer att splittras upp i och med alla olika (men liknande) spel som kommer finnas att välja av. Nu luktar det överanalysering, och sånt är aldrig bra. Hur som helst, jag både tror och hoppas på stor framgång med AoC. Det var det jag ville ha sagt.
Vill bara tillägga att det kommer finnas instanser i AoC med, i och med att det inte fanns med i dosmans lista.
---
Måndagsfyllesnack (say what?) - inget direkt med tråden att göra
Bara för att spinna vidare på det här med instanser. Jag tycker det är ett trevligt sätt att umgås och tagga upp sig tillsammans med kompisar (även främlingar) och utforska spännande och annorlunda miljöer. Skulle kunna jämföras med en match där man måste prata ihop sig osv. MEN, det finns en gräns. Den gränsen går vid att det tenderar att bli för allvarlig stämning. Gör man ett misstag resulterat det oftast påföljt av gnäll av hela gruppen och stämningen reduceras totalt. Skippa tidsscheman (eller håll de i alla fall inte så strikta) och all kringående stress.. Kan man bara inte se det som en intressant upplevelse utan att fokusera sig på "NU ÄR DET MIN TUR ATT VINNA LOOTEN"? Usch och fy. Instanser FTW, men gör det inte allt för fokuserat på antal spelare och vilka "spells" man linjärt tvingas använda. Kan ett spel lyckas få instanser till en trevlig miljö med variation av klasser utan denna prylbesatthet så är det faktiskt riktigt roligt. Samtidigt pirrar det lite i magen när man vet att en bra/fin/snygg/kul grej kan droppas, men ha det bara i baktanke är ni snälla och fokusera som sagt på hur kul det faktiskt kan vara istället att få spela i en instans.
Jag vet inte riktigt om det är till spelutvecklarna eller själva spelarna jag tala till. Kanske båda.. Men framförallt spelutvecklarna som faktiskt är dom som förser oss med möjligheter. Hur som helst... Jag tror dock att utvecklarna lär sig mycket av varandra och drar fördelar utav dem.