Datorbutiken.com

Permalänk

T-birds: Som tidigare sagts har det stundtals gått lite väl fort i företagets utveckling, men vi har sedan ett par månader tillbaka en ny ledningsgrupp med största fokus på att lösa problemen - en gång för alla. Svarstid på mail och telefon och hantering av komponentreturer är exempel på saker som idag fungerar bra, och inom ett par veckor kommer jag kunna säga detsamma om systemreturerna.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

datorbutiken.com: Vill bara ge dig kredit för en utomordentlig bra service på en försenad leverans. Tack och bock!

Visa signatur

[Asus P5K Premium/WiFi-AP] [C2D E6600@3.63Ghz] [4GB PC6400] [Corsair 520W] [Radi0 (640GB)] [ Noctua NH-U12F]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
matjen: Jag hoppas verkligen att du mailar mig ditt returnummer så jag kan se vad som orsakat detta. Att vi legat efter är ingen hemlighet, men tre månader!? Du och jag har i så fall lite att diskutera.. Maila mig, du blir inte besviken!

Har mailat dig. Hoppas verkligen att vi kan lösa detta

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här personliga servicen vi får på Sweclockers!

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk

matjen: Jag har läst ditt mail och svarat dig, och ser fram emot att reda ut detta. Då vi på öppet forum anklagats för att ha dragit på detta ärende närmare tre månader vill jag dock redan nu för övriga läsare klargöra "tidslinjen" och den bild jag fått fram så långt.

Detta ärende rör ett moderkort som returnerats i slutet av Oktober, och ankom vårt lager i början av November. Det returnerades till kunden först i slutet av December, vilket delvis berodde på att kunden begärt att vi skulle testa kortet ytterligare då vi inte kunde finna fel på detsamma - annars hade det skickats tillbaka redan i början av December. I samband med att vi skickade tillbaka kortet till kunden påfördes han kostnaden för returfrakten - vi tog alltså inte betalt för varken frakt till oss (som betalats av oss med en förbetald fraktlapp) eller felsökning av kortet. Det är detta han påtalat som kravbrev, vilket jag redan nu plockat bort.

[edit] Av en händelse kollade jag nyss kollinummret som kortet returnerats med, och detta förefaller inte vara registrerat hos posten. Detta förklarar varför "matjen" inte fått fakturan - han verkar nämligen inte ha fått kortet tillbaka heller.. Detta förklarar även varför vi talar om tre månaders hanteringstid, och jag kan bara förutsätta att försändelsen med moderkort och faktura kommit bort någonstans på vägen vilket komplicerar situationen något. Då vi har försett försändelsen med kollinummer redan den 28/12-06 ligger det nära till hands att skylla på posten, men detta hjälper varken kunden eller någon annan i det korta loppet. Återigen - fortsättning följer..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta av allt detta.
Uppenbarligen ligger inte den stora lasten på db utan på posten.
Posten verkar ha försnillat bort moderkortet och därför har det dragit ut på tiden.
Dock frånkommer vi inte fakta att jag när jag pratat med db själva och när konsumentvägledaren mailade kundtjänst, så har inte detta framgått alls. Ingen har reflekterat på kundtjänst trots att det tydligt står i mailet att jag inte fått något moderkort i retur. Även det att db inte hittade felet trots att jag lidit av detta en tid och att jag till 110% är säker på att det är moderkortet som är trasigt eftersom jag provat att byta delar med en kompis.

Hade bara db:s kundtjänst varit lika trevliga och lika på alerten som dbmannen är så hade db varit en mycket bättre butik. Kundtjänst har inte vad jag kännt givit mig någon information alls om detta.

Många tummar upp för dbmannen!!

EDIT: Jag hoppas nu bara att vi kan lösa detta på ett smidigt sätt när posten försnillat mitt paket.

Permalänk
Medlem

Kul att det faktiskt går att beställa småprylar med frakt från 9:-.

Letade efter resistorer men hittade inga.
Typ Zalman RC100 12>5,5V och Zalman RC56 12>7V.

Såna borde ni ha.

Permalänk

SUMITOMO:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALRC5...
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALRC1...
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALMC1
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ZALEC1

Tack för tipset!

Avseende frakt/leverans erbjuder vi mycket riktigt sedan en tid tillbaka brevalternativet för småprylar som inte kan ta skada av att skickas på det sättet, såsom diverse kablar, skruvar, bläckpatroner, chassifläktar och nu också resistorer. Då detta delvis reggas manuellt är det fritt fram att maila mig om man ser någon produkt som borde kunna skickas som brev, men som inte medger detta val. Detta ser man redan i kundvagnen (frakt från 9:-, 19:- etc beroende på vikt). Systemet tar hänsyn till kombinerade ordrar också, så om man teoretiskt skulle kunna skicka max 8 fläktar av en typ och 4 av en annan i brev, så kan dessa kombineras som exvis 4+2, 6+1.. - tills brevet är fullt, därefter blir det paket igen. Även "ändra order" tar hänsyn till brev, så om man i efterhand lägger till varor på en öppen brevorder så att brevet blir "tjock" så byter systemet fraktsätt automatiskt.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Måste säga att jag har mycket nöjd med servicen och framför allt db-mannen.

Tog några extra dagar innan mina beställda saker var hemma, men det är inte db.com`s fel, när grejorna väl fanns hemma låg dom på posten 1dag efter....

Fick problem med sakerna och har nu skickat tillbaka en del saker som skulle kunna vara sönder för rma..

Tusen tack db.com

//Peter

Permalänk

skulle ni inte kunna ha en hämtbutik i malmö, eller de såkallade storstäderna, malmö, göteborg, stockholm.

Bor i malmö o ska man hämta saker från er i staffanstorp får man ju gräva sig igenom en åker, okej inte riktigt men lagret ligger mitt ute i ingenstans

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk

Redbullen: Det är vi som skall tacka för förtroendet. Tack!

Triskelon1: Detta har diskuterats, men ännu har inget beslutats i någon riktning..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

ok, låter bra. Som sagt så e jag arbetslös så jag står där gärna

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Har de senaste veckorna gjort två beställningar på bl.a Corsair nätdel.
Båda gångerna har varorna inte funnits i lager och levererats tidigare än det preliminära datumet.

db´ leveranstider verkar vara helt okey.

Brevförsändelserna från 9:- rockar även fast det ibland kostar
69:- att leverera lättare varor. Fraktsystemet är fortfarande konstigt ibland.

Vet inte hur RMA fungerar, får väl ta sönder nåt och testa.

Har haft ojämna priser ett tag jämfört med konkurrenterna.
Verkar ha justerats numera.

Direktbetalning via bank hade varit trevligt,
men klart lyft sen kortbetalning infördes.

Tror nog db kan komma tillbaka stort så länge
focus på kundservice hålls.

Telefontider 8-17 alla dagar är ett stooort steg i
rätt riktning.

Varför inte bli först i Sverige med att sälja Sharkoons eminenta
Rebel9 chassi, bygg/kyl/mod-vänligt.
http://www.sharkoon.de/enghtml/case.htm#rebel9
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk

SUMITOMO: Jag fick faktiskt precis mail från en av våra produktansvariga som redan hade läst ditt inlägg, och kontakten har redan tagits för att få fram Rebel9-chassit. En värdig Stacker-utmanare.. Tack för tipset!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Hmm intressant att ansvariga läser här samt tar till sig åsikter.. bra jobbat faktiskt.. lyssen på era kunder & guld skola ni tälja.. kanske.

Edit: Skrev leverantörer när jag menar produktansvariga..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Enermax Galaxy DXX 1000

Funderar på att beställa en monterad QX6700 Rig / Workstation från er på
datorbutiken , men finner ej någon passande PSU till denna på er sajt.

Jag sysslar med Bildbehandling / 3D grafik och arkitektvisualisering - så det
systemet jag har tänkt mig kräver en hel del kräm med godsaker som:

-Ett par av ATI's nya x2900xtx - 2x240w
-Ett antal Raptors.
-QX6700 processor

plus allt övrigt som ska in i lådan.

Behöver därför den nya Enermax Galaxy DXX 1000 som nyligen har släppts:

http://www.enermax.com.tw/english/product_Display1.asp?PrID=7...

Test av gamla Galaxy'n:

http://www.hardwaresecrets.com/article/365/1

Wiki:

http://www.overclockers.com.au/wiki/Power_Supply_Unit

Den enda highend PSU'n på er sajt är Tagan 1100 - vilken tyvärr ej intresserar mig då det är ett fabrikat från TOPOWER:

http://www.hardwaresecrets.com/article/403/3

och ej innehåller samma kvalitet på komponenter och arkitektur som man kan finna hos tex det nya Enermax Galaxy DXX 1000.

Jag undrar om ni kan ordna en sådan PSU till mitt highend system om jag
beställer ett komplett system från er? (~42.000 kr)

Jag ska ha den här datorn hemma som kombinerad arbets/speldator så jag
försöker sätta ihop ett kraftfullt och pålitligt system som samtidigt ska vara någorlunda framtidssäkrat ett par år framöver.

Jag skulle uppskatta om ni kan fixa detta med Enermax.

Min beställning tänkte jag göra i nästa månad då nya ATI-korten kommer.

Tack på förhand.

Permalänk

RawXcellence, hur kan vi motstå en sådan förfrågan. Till er tjänst!

Citerar produktfolkets svar:
"I dagsläget finns bara den gamla modellen av Galaxy 1000 att få tag på men inte den nya som heter Galaxy DXX Crossfire. Så fort den är släppt så tar vi in ett gäng. Skulle tippa på 2 - 3 veckor"

Maila mig så ser jag till att du får löpande info om denna nätdel!

[edit, maa Rebel9]

SUMITOMO:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKR...
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKR...
Glöm inte maila mig om du får för dig att lägga en order..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Citerar produktfolkets svar:
"I dagsläget finns bara den gamla modellen av Galaxy 1000 att få tag på men inte den nya som heter Galaxy DXX Crossfire. Så fort den är släppt så tar vi in ett gäng. Skulle tippa på 2 - 3 veckor"

Tack för ett snabbt svar , det låter ju toppen det här!

Jag får samla ihop mina frågor som jag har till er inför en vidare kontakt.

Det är vissa saker jag undrar över som tex:

-Om jag vill ha en Tuniq Tower kylare som är rätt tung och som ej bör tranporteras fullt monterad i ett chassi - hur löser ni detta?

Förmonteras bara fästet bakom moderkortet för att kunden senare
vid mottagen leverans monterar själva kylartornet?

-Om jag köper ett tex ett moderkort som har ett högt pris pga "Bundle" dvs
medföljande spel och program som ingår i moderkortets kartong , får
jag med dessa då vid leverans? - jag hoppas det! för det vill jag ha!.

He-he!;) jag får väl samla ihop övriga frågor inför en vidare kontakt med er.

Ett varmt tack Db-mannen! - för snabbt svar och hjälp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ja de verkar uppenbarligen mest intresserade av att sälja
än att hjälpa sina kunder.

Lika dant med JME AB, dom svarar inte på frågor alls tydligen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Hunter(Swe): Texten du citerade är från november.. Vi svarar på all mail, alla telefonsamtal och alla trådar som rör oss som kräver vår uppmärksamhet. Missar jag någon - maila mig!

RawXcellence: Tuniq Tower-kylaren får jag kolla upp med monteringen hur de löser, men självklart skickas all mjukvara i eventuella bundles med vid leverans om de ingår med exvis ett grafikkort eller moderkort.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

[edit, maa Rebel9]

SUMITOMO:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKR...
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SHARKR...
Glöm inte maila mig om du får för dig att lägga en order..

Grymt snabbt att få in dem i sortimentet.
Hoppas de säljer bra, till det priset får man mycket låda.

Nästa gång jag ser nåt som inte säljs får jag nog kolla
med er först.
Bredden i ert sortiment är faktiskt en av era starka sidor.
Att inte bara erbjuda "mainstream" produkter.

Permalänk

SUMITOMO: Alla tips på produkter att plocka in tages tacksamt emot! Ser att du redan listar Rebel9 i din signatur, får man fråga var du köpt den?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

Inköpt på http://www.alternate.de
Pris: 34EUR (304:-)
Frakt ca 20EUR (betalade 23EUR med
ett extra kolli.
UPS levererar hem till dörren.
tror jag det var han köpte den

Permalänk
Medlem

Alternate stämmer bra.
Letade efter ett chassi som var rymligt och
med lite extra djup. Stötte på detta chassit i tyska forum där
det var sån rusning efter det att det var omöjligt
att få tag i på i början.
Fick det i julas efter 6-7v i kö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
bwoy: De datum som presenteras på hemsidan bygger i första hand på redan gjorda beställningar och på angiven leveranstid från leverantören, och i andra hand (om beställning som ger ett positivt lagersaldo saknas) den tid systemet kan sluta sig till allmänt gäller för leveranser från den leverantör som primärt levererar varan. Du kan inte dra slutsatser om leverans av just din beställning via detta datum, detta då det datum som gäller för din order inte "ristas i sten" förrän du lagt den. Ett exempel: Om vi har en vara som endast köps in på kunds begäran och har en leveranstid på 3 dagar, då kommer leveransdatumet på hemsidan idag att presenteras som dagens datum + 3 dagar. Imorgon gäller samma sak - morgondagens datum + 3 dagar osv. Lägger du en beställning kommer vi att köpa varan till dig och normalt ha den hos oss inom 3 dagar, men det datum som står på hemsidan gäller ju inte dig och din order utan en eventuell ny order. Phew!

Det här är något som stört mig också och säkert många fler, skulle nog vara en bra ide om ni gjorde om detta system. Så när man beställt en vara så står det inget leverans datum alls tills ni pratat med leverantören och fått ett datum bekräftat. Jag beställde själv en produkt förra veckan som enligt hemsidan står som "I lager hos leverantör, ca 3-6 dagar" och varje dag sedan jag beställde har leverans datumet flyttats. Detta gjorde mig fundersam så jag kontaktade er och frågade varför det skjuts på varje dag när varan ska finnas i lager hos lev. och fick detta svar: "Det är en bra fråga, som jag faktiskt inte kan svara på. Det enda vi vet är att de inte lyckas leverera varan hit i tid, vad det beror på förblir ett mysterium."

Jag jobbar själv i butik och måste säga att detta är ett mycket konstigt svar.
Hur kan det vara ett mysterium hur varor leveras? Det är väll bara ringa leverantören och fråga vad som pågår?

Mvh.
Alexi

Permalänk

Det datum som står i listningen på hemsidan avser visa vad man kan förvänta sig om man lägger en order just nu. Så snart vi har ett datum som gäller just din leverans lagras detta på just din order vilket du kan se under "DITT KONTO" på vår hemsida. Om detta datum ändras så att leveranstiden skjuts fram så får du automatiskt ett mail med denna information. Maila mig ditt ordernummer med referens till denna tråd så skall jag bättre förklara just din order, och samtidigt se vilket utrymme för förbättringar det finns i detta system!

Jag hade en kund som mailade mig i ett liknande ärende, som kan utgöra exempel på hur det fungerar. Han hade beställt en bärbar dator och en extern diskettstation. Datorn fanns i lager och reserverades direkt på ordern, men diskettstationen var beställningsvara och listades precis som din vara som "i lager hos leverantör, 3-6 dagars leveranstid". Dagen efter han beställt varan av oss så beställde vi den av vår leverantör och fick uppgiften att den skulle komma till oss ett par dagar senare. Detta datum lagrades på vår beställning, och våra system lagrade helt korrekt samma datum på kundens order. Fortfarande står det "i lager hos leverantör, 3-6 dagars leveranstid" på varan i shoppen, vilket är sant om man skulle beställa ytterligare en.. Dagen efter står samma sak, och efter ytterligare en dag mailar alltså kunden mig och undrar varför.. Detta är alltså samma dag som kundens diskettstation ankommit lager, reserverats till honom, packats och skickats iväg, men fortfarande står det alltså "i lager hos leverantör, 3-6 dagars leveranstid" på hemsidan...

Problemet här var att kunden försökte dra slutsatser om sin egen order utifrån de uppgifter som stod i listan av beställningsbara produkter på sidan. Hade han istället kollat motsvarande uppgifter under "DITT KONTO" på sin egen order hade har första dagen sett "obekräftat, 3-6 dagar" då det var sant för hans order då, dagen efter hade han sett "bekräftat, 2 dagar", ytterligare en dag senare "bekräftat, 1 dag" och slutligen "Leveransklar" eller "Levererad" beroende på när på dagen han kollade på den.

För de allra flesta är det självklart att uppgifterna i listorna i shoppen är "allmänna" och de under "DITT KONTO" är "personliga", men ändå missuppfattas detta ibland. Hur man kan göra detta tydligare vet jag på rak arm inte, men tar tacksamt emot varje form av tips kring hur man skulle kunna förbättra denna information.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

datorbutiken.com: Jag tycker att det systemet är förträffligt när man väl vet hur det fungerar.

Beställningsvaror lagerförs ju inte hos butiken, och när man väl beställt en så gäller ju leveranstiden bara för just den kunden, och blir kortare för varje dag tills varan kommer till butiken, medan leveranstiden för ytterligare beställningar av samma vara är densamma som innan.

Tips: För gärna in Coolteks nätaggregat i datorkonfiguratorn.

En kompis skall till att skaffa ny dator och vi leker med er konfigurator för att hitta rätt produkter och pris som passar det han behöver. Han funderade på en DELL, men jag försöker övertala honom att Datorbutiken är bättre och att vi kan skräddarsy en dator åt honom där han får det han behöver och inte prackas på Dells tvångsinnehåll och uppgraderingssvårigheter.

Permalänk

Spajdermän: Coolteks nätdelar är nu aktiva i konfiguratorerna.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Spajdermän: Coolteks nätdelar är nu aktiva i konfiguratorerna.

Utmärkt! Tackar!