TouchPaden går inte att inaktivera!

Permalänk

TouchPaden går inte att inaktivera!

Hej har ett mycket irriterande problem!

Alla Mina "FN" knapps funktioner fungerar utom just den jag verkligen vill åt, nämligen den där man inaktiverar Touch paden (Fn +F9)

Jag sitter på en ASUS F3Ja och har alla de senaste drivrutinerna. (Synaptics TouchPad V6.1)

Enligt support menar dom at jag ska köra en systemåterställning, men jag har fruktansvärda erfarenheter från detta.
(program slutar at fungera osv...)

Snälla om det är någon som varit med om något liknande berätta då gärna hur du/ni löste problemet...

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att trycka på knappen som är fjärde knappen till vänster om power-knappen? Alltså den som har en bild på en touchpad med ett streck över.

(Klicka på bilden för full storlek)

Permalänk

snabbtangenten!!!

Snabbtangenten du hänvisar till är exakt samma länk som om du skulle trycka Fn+F9... Jag har testat den, men med samma frustrerande resultat...

Tack så jätte mycket för ditt svar

Visa signatur

MSI K8N Neo4-FI, AMD Athlon 64 3200 (Socket 939),1024MB TwinMOS PC3200(2*512),HÅRDDISK: 2 * SATA Maxtor DiamondMax 200GB GeForce 7900GS 500Mb, NorthQ 4001SX Super Silent PSU

Permalänk

Har du försökt att välja 'Mus' i 'Kontrollpanelen'? Där bör normalt du hitta även inställningarna för 'Touchpad'.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk

Inga konflikter, inga möjliga inställningar!

Jag har försökt med alla möjliga inställningar samt sökt möjliga konflikter osv...

Det enda so jag har kunnat göra är en temporär lösning där jag kan stänga av min touchpad genom att plugga in en USB mus...

Denna lösning är dock temporär så bolla mig gärna fler förslag på möjliga lösningar...

Tack så jätte mycket för alla de tidigare svaren

Visa signatur

Permalänk

Jag har alltid en usb-mus inkopplad. I aktivitetsfältet (?), längst ner till höger på skärmen, vid klockan, finns en 'röd krumelur'; Synaptics pekdon.
Högerklick på den ger bl a 'Egenskaper för styrplattan', där alla inställningsalernativ finns, till & från inkluderat.

Men bäste Gandalf, old man, en av de två måste vara aktiv; antingen t-paden eller musen. Eller ....

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk

Det är då jag ska skriva!!!

Problemet är att då jag sitter på arkivet eller på biblioteket använder jag i regel aldrig någon extern USB mus utan vill då ha skrivbordet så "rent" som möjligt.

Det är då jag är i skrivandet som jag vill inaktivera min touchpad. I annat fall brukar mina feta och ofta klumpiga händer flytta pekaren åt alla håll och kanter varvid texten jag i stunden skriver kan hamna lite varstans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du installerat http://support.asus.com/download/download_item.aspx?product=3... Synaptics TOUCHPAD driver för ditt operativsystem? Då ska det fungera...

Permalänk
Medlem

lånar en väldigt gammal tråd.

har EXAKT samma problem.

fn-knappen funkar på alla extratangenter, utom just den jag vill åt F9 för att inaktivera touchpad. har också en asus fast några odeller nyare, N76V.

sitter fn utomlands så jag kan inte tanka hem några nya drivare men ska testa det när jag kommer hem. ingen annan idé?

EDIT, fann svar på nätet, sorry

How to disable touchpad Asus K53S
Hello
Just wanted to let you know an easy way to disable touchpad on Asus K53S. As some of you have discovered the use of Fn+F9 doesn't always work.
And sometimes one wants to disable touchpad only when using a USB-mouse.

Disabling mousedriver will permanently disable touchpad untill you enable it again. But that requires som clicking and fixing every time the touchpad is unwanted/wanted.

I discovered a way of disabling the touchpad only when USB-mouse is connected;
Open Control Panel, and type "mouse" in the upper right search corner.
A menu with different mouse-choices appears. Click on the header which says "Mouse".

Now you get a window with 5 tabs. The fifth tab (all to the right) will open a menu of your smartpad (touchpad). (Mine says "Elan", but this can probably be different on some machines.)
In this tab you get a choice that says: "deactivate when USB-mouse is plugged in" (or something simular).

When checking this choice you get a smartpad that automatically disconnect when you want to use a USB-mouse.

Hope this was helpful

Dold text
Permalänk
Medlem

Touchpaden går att inaktivera i BIOS (Setup) om F9-tangenten slutat fungera.
Mvh/ Reine Strömvall

Permalänk
Medlem

Touchpaden går att inaktivera i BIOS (Setup) om F9-tangenten slutat fungera. Mvh/ Reine Strömvall

@rumpino: Touchpaden går att inaktivera i BIOS (Setup) om F9-tangenten slutat fungera.
Mvh/ Reine Strömvall

Permalänk
Skrivet av Reine_01:

@rumpino: Touchpaden går att inaktivera i BIOS (Setup) om F9-tangenten slutat fungera.
Mvh/ Reine Strömvall

Vet inte om du sett detta men tråden är från 2007, 2013 frågade någon senast!
Edit, 2006 inte 2007.

Permalänk
Medlem

Jo men frågan har blivit aktuell igen så de som söker efter en lösning finner den här nu.

Jo men frågan har blivit aktuell igen så de som söker efter en lösning finner den här nu.

Har en nyinköpt Asus och min F9-tangent har också slutat fungera.

Har någon något förslag?