Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Luden]Piscaba
här har du länk, http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1144130

Ja, men det är 744 inlägg i den tråden så gärna en direkt-länk till något eller några av de inlägg som ger konkret fakta. Jag har skummat igenom den där tråden, och sett ungefär samma debatt i den tråden som i den här. Folk som gör antaganden, men inte mycket som pekar på objektiv fakta att det skulle vara nån skillnad mellan panelerna. Och det finns betydligt mer personer där som är skeptiska till att det är nån större skillnad på panelerna än vad det är på det här forumet.

Om det nu är så uppenbart att det är skillnad så verkar det ju konstigt att ingen kan hosta upp några riktiga fakta.

Edit: Svar på RawXcellence

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Originally Posted by spincut ( Twilek's kollega? anställd?)

Najst personangrepp. Jag vill dock klargöra att jag är nog är minst lika bekymrad över om det skulle vara skillnad på panelerna som alla andra i den här tråden eftersom jag själv har beställt en sån här skärm. Eftersom jag inte fått min än så har jag ingen aning om om jag kommer få en A-panel eller S-panel än, men om det skulle visa sig vara en A-panel och det finns riktiga FAKTA på att den skulle vara sämre skulle det finnas möjlighet till reklamation. Men inte fan avbeställer jag denna monitor bara för att några personer börjat hävda att det är någon skillnad på panelerna om det inte finns någon riktig FAKTA. Och eftersom jag kan få min monitor vilken dag som helst så skulle det ju vara bra om de personer som sitter inne på denna FAKTA kunde hosta upp den istället för att sitta och trycka på den... Jag har inte läst något vättigt än som tyder på att det skulle vara någon skillnad, och visst jag har inte läst hela tråden på hard forum, men ni som gjort det och blivit övertygade kan väl i så fall direktlänka till de inlägg med lite objektiv info som styrker att det skulle vara någon skilland på panelerna... Är det för mycket begärt, i så fall så kan jag inte ta er seriöst.... tyvärr

Permalänk

So sorry Twilek - dåligt uppförande från min sida!

Du får förlåta mig för detta? - jag blir bara så j-vla upprörd över vissa bolag.

Hoppas du inte tog dig allt för illa vid? - sorry again!

Här är ett av de forum du kan finna klagomål över branchens
bonn-tjuvs knep som man systematiskt tillämpar i branchen tex:

Lansera med bra panel - sen byta till sämre när bra recensioner och buzz dyker upp på nätet/tidningar.

http://www.hardforum.com/forumdisplay.php?f=78

Jag har genom mitt arbete själv sett dessa skillnader på en avdelning som producerar 3D - då två skärmar var monterade sida vid sida kunde jag konstatera att den ena skärmen hade
sämre färger och bildkvalitet än den andra som var betydligt bättre.
Fler personer än jag kunde då konstatera detta! även chefen på denna arbetsplats kunde se detta , varav beslut togs att ej köpa in flera till en testavdelning som skulle ha sex skärmar.

Detta pga skillnader mellan de olika panelerna för samma skärm.

Så du får tro vad du vill!. om du bara ska "en" skärm så tror jag knappast att du lägger märke till dessa små skillnader. Det är dock värre om du ska köpa två skärmar och råkar ha oturen att få två av olika kvalitet,då ser man skillnaden.

Mvh RawX

Edit: påfyllnad av text och stavfel.

Permalänk

Det kan inte bero på en stor efterfrågan så att de själva inte hinner tillverka panelerna då? För det borde ju bli billigare för dem att köra på sin egen panel ist. är AUO:s panel.

Permalänk
Medlem

Blir bilden utsträckt i 1024 x 768?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
ja denna:
L226WT-SF

lär vara toppen..

ska vänta på den..

gilalr LG skärmar.. deras Lightview.. för snabba ändringar om man ska spela , se film eller dyligt..
natt och dag inställning och det..

finns iofs den funktionen på 226bw med!

ett tryck på kontrast knappen så får man upp en lista med

Favorit (din egen)
Text
Internet
Spel
Sport
Film
Dynamisk kontrast

Permalänk

Twilek!

Hittade detta som stämmer överens med mitt påstående angående A vs S:

"I've sold a few of these. Have to admit, they are very nice. Initially, that is. The problem is that the panel IS NOT the same every time. Initially Samsung used their own panels, and they were damn good panels to boot. Very good, sharp, accurate colors, and very little back lit bleeding in static contrast mode, zero in Dynamic Contrast mode. Then, they switched to AUO. These "OK" panels are just not as good as the actual Samsung ones. Their color isn't as accurate, and there is definite, visible back lit bleeding.

To simplify this:

If you get one of these monitors check the back on the label. To the very far right of the model number will be a letter. S for a Samsung panel, A for an AUO panel. If you get one with an AUO panel, take it back.

This is something that is really starting to bug me, btw. Monitor manufacturers, such as Samsung, will put out initial monitors using very good panels. A couple months later they will outsource the panels to someone else, but 8 outta 10 times these will be poorer quality panels. This monitor being a case in point. Even guys like Dell will buy panels from one guy one month, and another the next time (usually flip flopping between Phillips or Samsung). Drives me insane.

BTW, you can read up on this on the HardOCP forum HERE."

http://www.driverheaven.net/news/131318-samsung-226bw-overclo...

Mvh

Permalänk
Citat:

Twilek!

*Massa Text*

Mvh

Som jag förstod de så är den märkbart sämre :-/

bara en liiten fråga vart står de om A eller S panel? på baksidan eller?

Och hur mycke otur har vi här i sv med A paneler?

mvh// P

Permalänk
Medlem

tog en mindre ausu skärm nu istället sparade 1000pix, ska se va djag ska köpa för de pengarna

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

BTW, you can read up on this on the HardOCP forum HERE."

http://www.driverheaven.net/news/131318-samsung-226bw-overclo...

Intressant läsning. Om man följer denna länk så hittar man dock även detta intressanta inlägg:
http://hardforum.com/showpost.php?p=1030725036&postcount=695

Det man skulle vilja se är som sagt riktiga objektiva jämförelser. Bilder eller whatever som verkligen visar på skillnaden mellan flera olika exemplar.
I den här threaden http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1157788 som han ovan länkar till jämför de ju med en helt annan skärm med AOC och inte med en 226bw med AUO panel...

Jag håller nog med Dirty1talian på hardforum. att nog folk freakat ut lite väl på grund av detta. Jag är fortfarande osäker på all info man läser, ganska lite objektiv information, mest subjektiva åsikter utan något som verkligen kan visa på skillnaden. Man får väl helt enkelt bara hoppas på att man får en S-panel, om det blir en A får man väl då avgöra om den är kass eller inte och reklamera skiten om så skulle vara fallet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
tog en mindre ausu skärm nu istället sparade 1000pix, ska se va djag ska köpa för de pengarna

Jag funderade också på en asus-skärm innan jag bestämde mig för 226bw. Men asus-skärmen har fått ganska kassa recensioner när det just kommer till tex färgåtergivning, så därför är den nog oavsett ett sämre val. Jag funderade dock på asus mw221u, vet inte exakt vilken du hade tänkt köpa.
Läs om det här bla:
http://www.behardware.com/articles/647-13/which-22-inch-to-ch...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piooneer_87

mvh// P

Tjena P!

- På baksidan av panelen står det ett S eller A i beteckningen (klisterlapp).
- A-paneler började dyka upp först i Asien och är nu i USA och Europa.

Om du först och främst är ute efter en bra och snabb skärm att spela och surfa med så är denna TN-skärm utmärkt för det ändamålet. Grafik-nördar kan dock vilja ha något bättre - det beror helt på dina krav.

Det bästa är att gå in på en affär/stormarknad och "titta ut" på plats vilken skärm som passar dina krav (svårt att avgöra på nätet).

Skillnaderna mellan A-panel och S-panel i det här fallet är liten om du använder "en" skärm. Vissa är nöjda vilket som. Åter igen (dina krav). A har lite mer bleeding och återger inte färger lika bra som S.

Vad man dock ska vara medveten om är att tillverkarna använder sig av en ful taktik.När man lanserar en ny skärm använder man sig av paneler av bättre kvalitet för att få bra recensioner i tidningar och på nätet och för att skapa ett positivt buzz kring produkten.

Sedan när detta har skett så byter man i tysthet ut den bättre panelen
mot en som är lite billigare så att företaget/tillverkaren kan tjäna lite mer pengar.

Den nya panelen som sätts i är absolut inte dålig på något sätt - den kanske ligger ett snäpp under den bättre panelen och motsvarar kvaliteten i den klass du betalar för (enligt företaget).

Det "fula" i det hela är bara hur företagen och marknadföringssättet lurar folk att köpa just deras skärm - som kund läser man ju recensioner på nätet där folk skriver: "köp denna! mycket skärm för pengarna" vilket ju också stämmer när skärmen lanseras.Efter någon tid sätts en billigare panel in och då plötsligt är ju skärmen inte så "speciellt unik längre".Den är då varken bättre eller sämre än övriga motsvarande skärmar i denna klass.

All well i hope! - Game on!

Permalänk
Citat:

*Massa Text*

Tusen tack!

Det är tråkigt när företag gör detta :-/

Får bli att leta upp en skärm me S panel

Tack igen!

Mvh// P

Permalänk
Medlem
Citat:

mvh// P

Samsung panel (S): http://img.bbs.pcpop.com/2007/1/27/94b554f1-3e79-4f43-a618-84...

AOC panel (A): http://img.bbs.pcpop.com/2007/1/23/88d5f807-dc99-4686-94bf-bc...

Permalänk
Citat:

Tusen tack!

Det är tråkigt när företag gör detta :-/

Får bli att leta upp en skärm me S panel

Tack igen!

Mvh// P

Tjena P

Nu tycker jag inte du ska dissa den här skärmen pga mig - jag ville bara skriva av mig om hur saker och ting ligger till - jag har själv spelat på en A-panel och den var inte alls dålig på något sätt - dock tyckte jag att S-panelen såg ett strå vassare ut. Men jag hade förmodligen aldrig reflekterat över detta om jag bara hade testat A-panelen som är O.K!.

Att lita på tester är inte helt enkelt heller då de flesta som testar "får" produkter som företagen förväntar sig en bra recension av.

Testaren vill naturligtvis ha mer produkter gratis av företagen och skriver
då inte något negativt om de saker de testar - varav trovärdigheten av sådana tester kan diskuteras.

Liken du hänvisade till kunde lika väl vara skriven av en anställd med uppgift och lön att försvara ett varumärke - who knows? vem kan man lita på?

Vem är vem?.

Allting är som en skit svår balansgång med att sålla rätt bland alla inläggen.

Nää! man får väl kolla in vad Råd&Rön eller konsumentverket skriver innan
man ska handla kapitalvaror och grejer - men fan vet? - de kanske är korrupta de med?

Edit: tagit bort onödig text!

Permalänk

Ok, nu har vi fått oss en genomgång av dagens korrumperade/sjuka samhälle också. Jag tycker det var väldigt intressant men det känns som om tråden behöver gå "OnT" igen: bildskärmen Samsung 226BW.
Ni får tro och tycka vad ni vill om mina kommentarer men jag har som sagt läst en hel del om skärmen på alla möjliga hemsidor och MIN PERSONLIGA slutsats är att skärmen antagligen är den bästa 22" widescreen'en som finns ute för runt 4000 SEK just nu. Och jag har då inte hittat en enda recension/kommentar om att A-panelen skulle vara precis lika bra som / bättre än S-panelen så man kan nog dra slutsatsen att S-panelen ÄR bättre än A-panelen. Om jag får en A-panel i min skärm när den kommer om någon vecka kommer jag vägra att behålla den (om jag inte får den gratis då förstås...) eftersom jag anser att jag som konsument har rätt till den bättre versionen av skärmen.
Ha're allesammans,
//Green

Permalänk
Medlem
Citat:

Genom ett jobb som gjordes i höstas på en stor svensk reklambyrå kom jag i kontakt med en kille som jobbade med det mest sjuka jag har upplevt hittintils i min branch.

Jag kom in på en avdelning där det satt 15-20 personer i åldern 20 - 40 år
som satt och skrev på internetforum såsom Lunarstorm och liknande.

Lite nyfiken. Vart jobbade han/dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena P

+ en himla massa text som jag inte citerar (no offense)
.

Tror att allt det du skriver är mycket möjligt, dock kan dom aldrig göra mer än att skriva om produkten och hur bra den är..

Om man litar blint på andras omdömen och köper en vara så får man ju anta att åtminstone hälften är "riktiga" konsumenter, blir man nu så osäker så får man använda sina egna öron, ögon eller vad det nu kan tänkas vara och besöka den i butiken..

Jag har skärmen, jag är nöjd, finns säkert bättre att köpa
Om man nu inte är kräsen på precis allting så är det ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Linken du hänvisade till kunde lika väl vara skriven av en anställd med uppgift och lön att försvara ett varumärke - who knows? vem kan man lita på?

En såkallad astroturfer http://en.wikipedia.org/wiki/Astroturfing

Ja, inlägget du länkade till kan likagärna vara skrivet av en astroturfer från en konkurrent till samsung, som endast vill smutskasta dessa skärmar.... Och inlägger jag länkade till kan likagärna vara skivet av en astroturfer från samsung... Det är just därför jag vid det här laget tjatat mig hes om objektiva tester som kan objektivt bevisa skillnaderna. Eftersom man annars inte vet vad man ska tro...

Nu har ju min skärm blivit försenad (beställt den från inwarehouse, och leveransdatument har paserat och inget nytt har lagts upp) så om det bara kan visas lite objektiv information så skulle man ha möjlighet att till och med avbeställa denna skärm om det nu visar sig vara rena lotteriet vad man får för skärm. Men eftersom ingen verkar ha nån konkret information så kan det ju som sagt bara handla om fullt av astroturfers som helt enkelt inte vill att jag ska köpa den här skärmen... Och om jag då väljer att inte köpa den här skärmen pga fullt av foruminlägg utan konkreta bevis så har ju astroturfarna fått som de vill....

Det enda jag vill är att få en så bra skärm för pengarna som möjligt, jag vill dock inte känna mig lurad när jag väl får skärmen och det står ett A på baksidan, om det nu är väsentliga skillnader på A-panelen och S-panelen som det går att bevisa kan man ju i så fall som sagt reklamera den, men seriöst, hur skulle det låta att reklamera den med hänvisning till att "det är fel på den, det står ett a på baksidan av skärmen"...

Kapitalismen är ju tyvärr så här dock, alla vill bara tjäna pengar och det försitgår en jävla massa fula knep från de stora företagen, så jag skulle inte bli förvånad om det verkligen visade sig stämma. Dock känns det som att man vill ha lite på fötterna innan man verkligen kan lita på att just detta verkligen stämmer. Och om det nu är ett sånt uppenbart faktum så borde det ju finnas bättre info om detta än enbart några få foruminlägg...

Förhoppningsvis får man väl en S-panel ändå, så då kan man bara skita i detta. Vad jag har hört så finns det hittils ingen som fått en 226bw med a-panel här, bara 206bw... men i och med att skärmarna är försenade nu och det kommer nya leveranser så kan det ju tyvärr bli så att man får en a-panel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Tjena P!

Om du har tur att köpa en skärm/produkt när den lanseras så får du ofta en "mycket" bättre panel/produkt än du betalar för.

Det här är ett marknadsföringstricks av företagen för att locka kunder till deras produkt - skapa intresse/hype/få bra recensioner osv.

Förtagen tar då den dyrare kostnaden med sin bättre lanserings-panel som en kostnad på sitt marknadsföringskonto - "skapa hypen!" "etablera produkten"

Lesson learned! and all well i hope! - Game on!

Visst att detta kan förekomma, men vad säger att alla gör så ?
JAg kikar bak på min 226BW och hittar ingen dylik lapp om A eller S panel dock.
JAg får väl bara hoppas att skärmen håller, kan inte säga annat än att jag är STORMFÖRTJUST i den, både kvalitetsmässigt och designen, priset helt ok det med, 3600:- TJOLAHOPP......

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk

En fråga! om man ökar skärmens refresh rate från 60 Hz till 70 Hz, tar skärmen skada? Eller var går gränserna för just den här skärmen!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twilek
En såkallad astroturfer [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Astroturfing[/url

Tjena Twilek!

O.K! Du har tydligen förstått mycket av detta! och jag delar din frustration i den här frågan hur man ska få fram objektiva fakta.

Organ som tex RÅD&RÖN brukar ju vara neutrala och stå på konsumenternas sida men det är ju inte ofta de kör skärmtester

Nää! om man ska vara riktigt säker på sin sak finns det nog bara två vägar
att gå efter:

-Lita på råd och vägledning från nära kamrater/kolleger.

-Avgöra om möjligt på plats i verkligheten och med egna ögon se själv.

Att eftersöka objektivitet på nätet är nog då i dessa fall svårt/omöjligt?

Jag letar ju också efter skärm/skärmar till mitt nya system. Men har svårt
att hitta några skärmar som motsvarar mina krav på grafik/kvalitet osv.

Med obgränsad tillgång på pengar så skulle man inte ha dessa svårigheter.
Då hade jag redan beställt två av dessa i förra veckan:

http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Men nu för tillfälligt tillåter inte plånboken detta - så sökandet fortsätter!.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPekk
Visst att detta kan förekomma, men vad säger att alla gör så ?
JAg kikar bak på min 226BW och hittar ingen dylik lapp om A eller S panel dock.
JAg får väl bara hoppas att skärmen håller, kan inte säga annat än att jag är STORMFÖRTJUST i den, både kvalitetsmässigt och designen, priset helt ok det med, 3600:- TJOLAHOPP......

Om du tittar bak på skärmen så ser du att det sitter ett lock på nedre delen av skärmen. Det går att lyfta bort det locket och där under sitter lappen med serienumret.

Visa signatur

E8600 @4,3Ghz | EP45-DS4 | 2*2gb Corsair 8500C5D | 8800gts 640mb | 226bw

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig då att Kompletts informationsdisk säger att S och A paneler enbart gäller lcd-tv och inte datorskärmar?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Hur kommer det sig då att Kompletts informationsdisk säger att S och A paneler enbart gäller lcd-tv och inte datorskärmar?

Jo bara för dom jobbar i en butik som säljer datorer så har dom rätt
Hur kommer det sig att merdelen är A-peneler i usa nu ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Jo bara för dom jobbar i en butik som säljer datorer så har dom rätt
Hur kommer det sig att merdelen är A-peneler i usa nu ?

Det är väl klart de automatiskt inte har rätt, men de borde väl fått frågan x antal ggr och forskat i ärendet? Det är väl underligt att ingen gjort en större sak av det hela om det inte bara är något fanboy påhitt. Allt är ingen gigantisk konspiration här i världen faktiskt.

Kan ingen maila aftonbladet med info så vi får se rubrikerna imorgon "TFT-Chock! Den borgerliga regeringen lurar det svenska folket på datorskärmar" eller nåt liknande?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Att eftersöka objektivitet på nätet är nog då i dessa fall svårt/omöjligt?

Nej, såklart kan ju allt vara vinklat. Men extra vinklat blir det ju tyvärr i forum på nätet. Men om stora seriösa hårdvarusajter som man brukar lita på kunde ta upp detta och göra tester på ett antal skärmar med de olika panelerna så skulle ju det betyda ganska mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Allt är ingen gigantisk konspiration här i världen faktiskt.

Folk brukar faktiskt kalla mig konspiratorisk, men jag inser nog att jag är långt ifrån värst

Permalänk
Medlem

Paranoia är det bara om ingen är ute efter en!

Permalänk
Medlem

"Bara för att jag är paraonid så betyder det inte att de inte är ute efter mig!"

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fått min, ÄNTLIGEN.

Kommer upp bilder snart.

Ge tips på vad jag kan testa!

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA

Kommer upp bilder snart.

Förvånad jag inte sett fler som lagt ut bilder på denna superTFT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MDA
Så nu har jag fått min, ÄNTLIGEN.

Kommer upp bilder snart.

Ge tips på vad jag kan testa!

Om du har CS eller BF2 får du gärna sätta igång något av dem och ta kort på skärmen så man får se hur det ser ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro