Skall jag uppdatera moderkort+cpu för 8800GTS?

Permalänk
Medlem

Hallå alla, tackar för alla tips och råd. Det blev till slut följande:

Asus - Socket 775 - ATX Intel P965 (P5B) - PCI-E / SATA II/ DDR2

Intel Core 2 Duo E6300 "Conroe" 1.86GHz / 1066MHz / 2MB (Boxed)

samt 1 1024 crosshairminne.

Blev lite komplikationer dock då jag upptäckte att det endast fanns en IDE kontakt på MB och jag har två gamla hårddiskar samt en dvd som behöver gå på denna. Antar att det enda alternativet är att skippa en av diskarna? (40 gb så det gör inte så mycket).

Sen så gick det inte så bra när jag skulle installera moderkortet, den botade om, blev "dos-miljö" och ville skapa en disket för RAID, men jag har ju inga RAID diskar så jag kom inte vidare, några tips?

Permalänk
Medlem

Du har antagligen SATA satt till "RAID" i bios. Ändra det bara till SATA eller normal istället så slipper du frågan om raid-diskett. Du kan dock behöva en SATA-diskett iaf, beroende på vad du har för SATA-styrkrets, för att öht kunna installera XP på en SATA-disk.

Du installerar väl en helt NY version av XP hoppas jag? Att byta moderkort och behålla sin installation är mycket få som lyckas med, och om de lyckas får de dras med dålig prestanda. Men du behöver inte formatera, inte i det här läget, du kan installera en ny XP bredvid den gamla så kan du alltid komma åt de gamla filerna genom att stänga av "enkel fildelning" och ta över ägandet över de mappar där dina gamla filer ligger och sen kopiera dem dit du vill.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jo, nytt XP är det. Har dock stött på ett problem till:

Sitter och skall installera mitt nya ASUS P5B kort och får inte till ljudet. När jag skall installera SoundMAX ADI 1988 Audio driver så får jag föjande meddelande i en pop-up:

"The HDA Audio bus driver is required and not found"

Nån som kan hjälpa mig med detta snälla?

Får inget ljud ur högtalrana!

Mvh Micke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocDawn
Jo, nytt XP är det. Har dock stött på ett problem till:

Sitter och skall installera mitt nya ASUS P5B kort och får inte till ljudet. När jag skall installera SoundMAX ADI 1988 Audio driver så får jag föjande meddelande i en pop-up:

"The HDA Audio bus driver is required and not found"

Nån som kan hjälpa mig med detta snälla?

Får inget ljud ur högtalrana!

Mvh Micke

Är ljudet aktiverat i bios?

Testat de senaste drivrutinerna från intel ?

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Longbow
Är ljudet aktiverat i bios?

Testat de senaste drivrutinerna från intel ?

[/QUOTE

Hur kollar jag om ljudet är aktiverat i bios?

Hmmm, vad har Intel med ljudet att göra, är det inte bara processorn?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av LocDawn
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Longbow
Är ljudet aktiverat i bios?

Testat de senaste drivrutinerna från intel ?

[/QUOTE

Hur kollar jag om ljudet är aktiverat i bios?

Hmmm, vad har Intel med ljudet att göra, är det inte bara processorn?

[/QUOTE]

Moderkortet har Intel chipset. " Intel P965 (P5B) "

Men gick in på intels hemsida, fast den var jävligt dålig så jag gick in på asus hemsida. Ladda ner http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u... Få se om det hjälper.

I bios borde det finnas något som heter "soundmax" eller Sound eller något annat. Kika in och kolla.

Ljudet borde dock vara aktiverat om du inte stängt av det.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/