2000kr i Playhead-dollar

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår sammanhanget med ämnet i tråden och utsätta folk för våld?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Håll er till topic, det här är ingen diskussion om straff i sig.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Jag vet en annan 14-åring som spelade online-spel på sin mors visa-kort.. han spelade bort ca 33.000kr på en månad. Det var något rollspel där man kan köpa låtsaspengar och sedan inne i spelet köpa vapen, frisyrer, kläder m.m.

Det gick bra iallafall, hon slapp betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DayWalker
Det gick bra iallafall, hon slapp betala.

Hur gjorde hon för att slippa det?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Eftersom att underåriga inte får ingå bindande avtal med företag så är det bara bestrida. Enligt svensk lag är heller inte föräldrar ekonomiskt ansvariga för sina barns handlingar.

Lag (1994:1433) 1§ Den som är under arton år (underårig) är omyndig och får inte själv råda över sin egendom eller åta sig förbindelser i vidare mån än som följer av vad som skall gälla på grund av lag eller villkor vid förvärv genom gåva, 6§ Har underårig utan erforderligt samtycke ingått avtal, äge den, med vilken avtalet slöts, frånträda avtalet, så länge det ej blivit godkänt eller behörigen fullgjort. Visste han att avtalet slöts med underårig, må han dock ej, med mindre han hade anledning antaga att den underårige ägde behörighet att sluta avtalet, frånträda detta under den tid som vid dess ingående må hava blivit bestämd för godkännande eller eljest skäligen kunde beräknas åtgå därför. Ej må den, hos vilken underårig tagit tjänst eller annat arbete, frånträda avtalet härom, så länge detta fullgöres av den underårige. Meddelande, varigenom avtalet frånträdes, må ske jämväl till den underårige själv.

Visa signatur

db^

Permalänk
Medlem

Re: 2000kr i Playhead-dollar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Jag fick precis fakturan för vårat teleabb. på firman. Någon (läs: lillsyrran) har ringt 20st samtal á 100kr till Playhead för att sätta in lotsasdollar på nåns konto.

Lillsyrran är 14 år och har absolut inte fått lov att ringa dessa satans samtal. Finns det något jag kan göra åt saken så vi slipper punga ut med degen?

Har hon använt sig av Playhead-dollarna? För jag tror inte de ger tillbaks pengarna efter hon har använt de. Annars så kanske det är möjligt att hon får tillbaks den summan som hon har kvar.

Föresten så blev playahead upp köpt av MTG för tre dagar sen för 102 miljoner kronor, kanske bra att veta!

Första gången jag ser någon annan på swec som också bor på söder!

Permalänk
Medlem

så ni menar på att bara för att man inte än fyllt 15(16?) och är straffmyndig så kan man göra vilka betalgrejjer man vill på nätet utan att betala för det? Ne en 14åring är inte förståndshandikappad. och behöver lära sig att handlingar har konsekvenser.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Denna tråd är ett typiskt snesteg hos en förälder som inte tar ansvar för sin unge. Inte undra på att så många ungar i dagens samhälle inte kan skilja på rätt och fel.

SUCK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Då hon är underårig har föräldrarna rätt att köpet ska återgå då ett köp är ett bindande avtal vilka underåriga inte får ingå.
Ta kontakt med konsumentombudsmannen där du bor. http://www.konsumentverket.se/startsidan.asp

Precis det jag ville skriva. Tror knappast det behövs nån polisanmälan, bara hänvisa till konsumentverket så kommer köpet att hävas.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuracellKaninen
Denna tråd är ett typiskt snesteg hos en förälder som inte tar ansvar för sin unge. Inte undra på att så många ungar i dagens samhälle inte kan skilja på rätt och fel.

SUCK

Men va fan. Föräldrarna kan ju inte holla koll på varenda pinal hos ungen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DuracellKaninen

SUCK

Du menar att det är fel av föräldrarna att ge barn kommunikationsmöjligheter & rätt av tvivelaktiga företag att utnyttja barns oförstånd eller oförmåga att förstå & sätta sig in i att dom drar på sig orimliga kostnader bara för det finns profithungriga skethål som gärna skor sig på barns bekostnad? Inte undra på att världen ser ut som den gör idag!

SUCK

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv

Jag kikade lite på Playaheads hemsida på INFO avdelningen.

Citat:

Playahead informerar på flera ställen och tillfälle på sajten att om medlemmen är under 18 år så måste han eller hon ha sina föräldrars tillstånd och oberoende av ålder så måste man ha tillstånd av ägaren till telefonabonnemanget. Om man är osäker på att barnen eller någon annan kan använda telefonen utan tillstånd så kan Telia spärra den för betalsamtal utan kostnad. Dock innebär detta att alla typer av röstningar eller tävlingar på TV som kräver detta samt andra typer av köp via telefonen inte kan genomföras.

Föräldrarna har ju ett ansvar. Det är trots allt deras ungar, men barn som har ingått i ett avtal är i princip ogiltigt och det är bara att bestrida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Jag kikade lite på Playaheads hemsida på INFO avdelningen.

Föräldrarna har ju ett ansvar. Det är trots allt deras ungar, men barn som har ingått i ett avtal är i princip ogiltigt och det är bara att bestrida.

Hur gör playhead.. ringer dom föräldrarna eller mailar eller på annat sätt informerar om att ungen är medlem & därmed bör spärra betalsamtal?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Hur gör playhead.. ringer dom föräldrarna eller mailar eller på annat sätt informerar om att ungen är medlem & därmed bör spärra betalsamtal?

Nej de gör inget för att informera detta.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Nej de gör inget för att informera detta.

Vilket såklart är ganska bra. Hur sjukt hade det inte varit om de lagrade föräldrarnas namn och kontaktinformation om alla deras medlemmar?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Om alla de som bara tror en massa istället för att veta kunde låta bli att berätta all "fakta" som de hört från "folk" skulle denna typen av trådar vara mycket smidigare att hantera för den stackare som faktiskt råkat ut för ett bekymmer.

Fascinerande att se hur man kan få så många olika svar på samma fråga, när det är en fråga om gällande lag.

Permalänk
Medlem

När man "beställer" från dyliga sidoer gemon att ringa nummret så finns det alltdi info på sidan (och oftast även i luren) att man MÅSTE ha tillstånd från telefonens ägare för att ringa.

Om en 14-åring köpt nåt utan föreälders medgicvande så kan alltdi föräldern kräva att köpet ska återgå eftersom att personer under 16 inte her nån som helt "makt2 över pengar, efter 16 så har dom rätt att använda pengar dom tjänat själv. Utöver det så anses barnets pengar tillhöra föräldern.

I detta fall så borde det bara vara att kontakta företaget och medela att köpen gjorts utan tillstånd.

Permalänk
Medlem

Barn kan i pricip inte ingå avtal, nej. Men om ens unge ingår avtal och uppger att den har målsmans tillstånd trots att det saknas, kan ungen (eller snarare föräldern) ändå bli ersättningsskyldig.

Citat:

Förädrabalken, 9kap, 7§, andra stycket:

Har den underårige vid avtals ingående genom falska uppgifter om sin behörighet vilselett den, med vilken avtalet slöts, vare han, om avtalet ej blir gällande, pliktig att i den omfattning som prövas skälig utgiva ersättning för den förlust som föranletts av avtalet. Var förfarandet straffbart, skall ersättning gäldas efter vad i allmänhet gäller om skadestånd på grund av brott.

Visa signatur

Ungos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knug
Barn kan i pricip inte ingå avtal, nej. Men om ens unge ingår avtal och uppger att den har målsmans tillstånd trots att det saknas, kan ungen (eller snarare föräldern) ändå bli ersättningsskyldig.

Dagsböter? hmm vad blir 24 dagsböter på en månadspeng på 300:-?

Visa signatur

Permalänk

Påminner mig om då jag lånade syrrans telefon och köpte Lunarstorm PRO i 14 år för ett antal år sen x(... De hade kunnat kosta en hel del men vi fixade det.

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Vissa människor som skriver här e ju helt jalla brända i huvet. Snacka om storhetsvansinne bakom tangentbordet.

Jag löste problemet genom att betala fakturan och syrran fick stöda kontoret och garaget fyra gånger. Precis lika mycket betalt som andra städaren vi har, men dubbelt så lång tid tog det.

Tack till dom som höll det på en seriös nivå och försökte hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag löste problemet genom att betala fakturan och syrran fick stöda kontoret och garaget fyra gånger.

Det är en lösning, nu vet hon vad saker & ting kostar i svett...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Viktigt för unga att förstå att deras handlingar medför konsekvenser.

Permalänk
Citat:

Vissa människor som skriver här e ju helt jalla brända i huvet. Snacka om storhetsvansinne bakom tangentbordet.

Jag löste problemet genom att betala fakturan och syrran fick stöda kontoret och garaget fyra gånger. Precis lika mycket betalt som andra städaren vi har, men dubbelt så lång tid tog det.

Tack till dom som höll det på en seriös nivå och försökte hjälpa mig.

tror hon lärt sig en läxa nu

Permalänk
Medlem

karamellkungen: superbra lösning. då klämmer man in också att arbete lönar sig

Permalänk

Mmmm. Det var nog enda sättet att straffa henne på. Att kräva 2000 spänn hade inte funkat eftersom att hon har inte sånna pengar.

Playahead är spärrat nu både hemma hos föräldrarna och på jobbet (där hon ändå inte får vistas längre ).

Permalänk
Medlem

Bra lösning för att lära syrran lite vett. Dock tycker jag att det är synd att ni inte bestred fakturan, rätt skall vara rätt.

Permalänk

Indragen veckopeng är inget straff som många i tråden verkar tro. Det är ett indragande av ett privilegium.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Jag tycker att du skall gå in på hennes playahead och wasta upp alla dollars på totalt onödiga saker så att hon inte får ta del av pengarna

Som lite extra krydda bara

Permalänk
Medlem

nienithaur: det finns väl ingen motsättning mellan straff och indragande av privilegium, det senare kan fungera alldeles utmärkt som straff.

mig blev det tillochmed folk av utan indragna månadspengar och utegångsförbud.