Permalänk
Medlem

Önskedröm

Har en gammal D-Link713 switch, som är ansluten till ett ADSL modem och tre PC. Den funkar som DHCP server. Och har dessutom wireless för den långsamma 25Mb/s standarden

Den har funkat bra i 6 år, men nu börjar skjortan kännas trång.

Skulle behöva en switch på minst 5 portar med bra throughput. DHCP. Och wireless med 54Mb/s.

Någon som kan ge ett bra råd på en ny switch??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Det du tänker på är en s.k. "bredbandsrouter" och inte en switch.

Några tips har jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Linksys WRT54GL tyvärr har den bara 4 portars switch och 1 wan port men annars är den outstanding vad det gäller möjligheter och stabilitet. Tack vare att det går att byta firmware till 3:e part.

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Medlem

OK, min 6 år gamla Dlink 713 är en router egentligen.
Och det kanske inte finns något som är väsentligt snabbare och bättre idag.

Men..

går det att sätta en vanlig switch efter routern, för att utöka antalet portar för fler PC och skrivarservers??

Kan dessa PC få sina adresser från DHCP servern i Dlink 713??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Självklart fungerar det, alla datorer anslutna till Switchen som i sin tur är ansluten till Routern kommer få ipnummer och fungera utmärkt.

Då din Router verkar gammal då du säger 6 år, så skulle jag personligen lägga lite extra och skaffa en Linksys Router samt en Linksys Switch.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]