Permalänk
Medlem

Routern byter mitt ip hela tiden

Men tja!

Nu är det så här att min smustiga router byter ip på min dator hela tiden. Igår hade jag 192.168.0.175, idag har jag 192.168.0.176.. etc. Det är rätt irriterande då jag måste ändra massa grejer på routern för att mina öppna portar ska fungera (till DC osv..) Någon som vet hur man blir av med detta problem? Har försökt att hitta det i samlingstrådarna utan reslutat >_<

Permalänk
Avstängd

i min netgear kan jag "Fästa" ip't på min dator så jag får samma hela tiden annarsa kan du ju tälla in ip manuellt i din dator...

Permalänk
Medlem
Permalänk

Använd statisk IP alternativt "reservera" en adress i din router.
Statisk IP kan ställa till problem om din leverantör byter DNS-server, men det är väl inte alltför ofta förekommande och löses enkelt.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Idag hade jag 192.168.0.181... Keptenstjärt, jag fattar inte (är ganska noob) Detta händer varje dag alltså.

Permalänk
Medlem

Har du router så strular det inte tillsig med dns om du ställer den på router ip. I ditt fall 192.168.0.1

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Det DU ska göra är att först och främst skriva vilken tillverkare det är på din router samt vilken modell den är av.

IP utdelning fungerar på så sätt att den använder "DHCP-Lån" det vill säga du får låna ett ip av routern i en viss tid, när du på kvällen stänger av datorn har du ett visst antal minuter på dig att starta den igen för att få samma Ipnummer.
Om du startar den senare får du ett annat Ipnummer.
Så är det och det kan man ändra på igenom att säga åt routern att alltid ge dig samma ipnummer.

När du svarat här och berättat för oss vilken tillverkare och vilken modell du har på din router så kan vi hjälpa dig.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Varför sätter du inte fast IP på din dator? då slipper du alla problem.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Det är en Dl-604, har precis bytt den, hade en exakt likadan. Då var det aldrig några problem. Varför berättar du inte hur man gör det JenzA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slurren
Det är en Dl-604, har precis bytt den, hade en exakt likadan. Då var det aldrig några problem. Varför berättar du inte hur man gör det JenzA?

start->kontrollpanelen->nätverksinställningar
egenskaper för det nätverkskortet som du använder, sedan egenskaper för TCP/IP.

Klicka i "Use the following IP address"
Fyll sedan i din ipadress (tex 192.168.0.2)
subnetmask: 255.255.255.0
Default gateway : 192.168.0.1 (om din router har det IPet)

Fyll sedan i en eller båda DNS serverarna dessa borde du ha fått från din ISP, annars finns det trådar om publika DNS-serverar, bara att ta någon.