internet går ner när jag sätter igång torrents

Permalänk

internet går ner när jag sätter igång torrents

helt plötsligt utan anledning så slutade mitt internet att fungera när jag satte igång u-torrent.
Tänkte inte på att det berodde på det men har nu märkt att varje gång jag sätter igång ett torrentprogram så stängs internet av tills jag stänger programmet, då går det igång igen efter ca 10 min..

Någon som har någon idé om vad detta kan bero på?

Visa signatur

...

Permalänk

ingen aning, verkar skumt som ***

har du inget internet alls, typ loggas ut från msn också?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

har du router? mellan dig och internet

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk

Ja jag har router, mm jag loggas ut från msn också.

:S

har andvänt torrents i evigheter utan problem sen kom detta plötsligt en dag förra veckan..

Visa signatur

...

Permalänk

Koppla bort routern, uppgradera firmware, byt router. Typ tipsen som finns att ge.

Permalänk
Medlem

Kan det möjligtvis vara en D-Link Di604? ^^

Permalänk
Medlem

Det är garanterat routern. Vissa routrar har en maxgräns för hur många samtidiga uppkopplingar som hanteras, och en torrent-klient kan lätt överstiga det antalet. Kolla i ditt torrent-program om du kan dra ner antalet uppkopplingar.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Inaktiv

http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=8475

Finns en guide här men den gäller en D-link router, kan ju alltid testa om det fungerar för dig.

Permalänk

Annars så kan du kolla vad du har satt maxhastigeheten upp/ner i u-torrent, står det för högt (gjorde det för mig förut) så verkar det som om linan klipps, all internet (för alla användare) och msn slutar fungera. Så kolla det också för säkerhets skull.

Visa signatur

Spelriggen: Cooler Master 430 Elite > XFX PRO750W > ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 > Intel i5 2500K @ 4,3GHz > Antec Kühler H₂O 620 > 8GB (2x4GB) Corsair Vengance DDR3 @ 1600MHz > Sapphire HD6950 @ 940/1375 1.15V, 1536SP > 2x500GB Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem

Ta ner och kör
http://www.lvllord.de/download.php?url=en/EvID4226Patch223d-e...
Öppna 80-90 och sen är det bara att tanka på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Ta ner och kör
http://www.lvllord.de/download.php?url=en/EvID4226Patch223d-e...
Öppna 80-90 och sen är det bara att tanka på.

Hjälpte inte det minsta för mig, har även testat sänka antalet anslutningar i uTorrent. Problemet ligger i routern för det funkade finfint utan den!

Permalänk
Medlem

Problemet låter liknande som det jag haft i ett par år, men mitt har inget med routern att göra.. Har samma fel både med och utan router, och med en annan dator då jag var bosatt på en annan adress, då oxå med telia 8Mbit. Har både problem med UTorrent och DC++.

Om jag har "för många" typ 2000 klienter så bryts internet uppkopplingen, måste då reparera anslutningen typ 1-4 gånger eller starta om datorn.
Liknande med DC++ då jag söker och får mer än 2000 sökresultat.

Det har ju blivit en vanesak men är sjukt irriterande ibland!!!

Permalänk

En kompis har samma fel. han kör bitcomet och när han trycker igång det så dör allting.. totlat omöjliggt at tkomm ut på msn aftonbladet mm.

dock när han stänger av det så funkar det efetr 2 msec igen.
Han har nyligenbytt router fast det låter ju konstigt att det ska vara samam fel på 2 routrar. får väl be han testa dessa tips som nämns

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
En kompis har samma fel. han kör bitcomet och när han trycker igång det så dör allting.. totlat omöjliggt at tkomm ut på msn aftonbladet mm.

dock när han stänger av det så funkar det efetr 2 msec igen.
Han har nyligenbytt router fast det låter ju konstigt att det ska vara samam fel på 2 routrar. får väl be han testa dessa tips som nämns

Vad menar du med 2 msec? Om du menar att han får tillbaka uppkopplingen så snabbt som efter 2 sekunder då han stängt ner Bitcomet, så tycker jag att det låter som ett mjukvarufel/programfel och inte ett router problem..
Har själv haft problem med liknande program jag laddat hem från nån hemsida. Fick massor med buggar då jag körde igång det..
Jag avinstallerade det och laddade hem nytt, från en annan sida...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deoed99
Vad menar du med 2 msec? Om du menar att han får tillbaka uppkopplingen så snabbt som efter 2 sekunder då han stängt ner Bitcomet, så tycker jag att det låter som ett mjukvarufel/programfel och inte ett router problem..
Har själv haft problem med liknande program jag laddat hem från nån hemsida. Fick massor med buggar då jag körde igång det..
Jag avinstallerade det och laddade hem nytt, från en annan sida...

japp internet funkar så fort man stänger av programet. dock behöver inte ens programet belasta linan utan det bara segar ner så det ligger nog bud på att be han byta mjukvara

skulle varit 2 sec tryckfelsnisse som var i farten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt samma problem med Azureus och DC++! Har haft ett system med routrar men är nu inkopplad direkt i ADSL-modemet och problemet kvarstår. Har, som någon sagt, blivit en vanesak under åren men är ändå jävligt jobbigt. Beror det på antalet aktiva connections eller på att max upload är för hög?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xstar
Jag har haft exakt samma problem med Azureus och DC++! Har haft ett system med routrar men är nu inkopplad direkt i ADSL-modemet och problemet kvarstår. Har, som någon sagt, blivit en vanesak under åren men är ändå jävligt jobbigt. Beror det på antalet aktiva connections eller på att max upload är för hög?

Så de är fler än jag som sitter å svär åt uppkopplingen!
Har du telia eller?
Jag har mailat till telia supporten för nån dag sen, men har inte fått svar än.
Jag ska återkomma med deras svar..
Så här ska det inte va.. Arg!
För mej räcker det med att jag har över 1000 -1500 klienter+ källor i Utorrent för att uppk. ska brytas. (alltså den totala summan som står inom parantes)
Problemet måste ligga i nån typ av begränsling i nån server/station..
Men då bara på vissa plattser.
Har en kompis som har samma som jag, Telia 8/1 Mbit men han har absolut inga problem. Han kan få 10.000 sökresultat utan att det bryrs..

(Ps. Det här kanske ska vara i en separat tråd!?
eller kanske kan klistras senare...)

Permalänk
Medlem

Det här problemet beskrivs med jämna mellanrum, och är således en FAQ.

Att uppkopplingen "bryts" beror oftast på att state-tabellen i er "router"/NAT-låda/bredbandsdelare blir full. En vanlig gräns är 255 anslutningar och när den är uppnådd kan inga nya anslutningar upprättas och då kan det upplevas som att uppkopplingen brytits.

Mitt råd till er som lider av detta är att ta en äldre dator och installera t.ex pfsense, m0n0wall eller ipcop, eller varför inte en fullständig linuxdist eller en *BSD. Ni kommer att få bättre prestanda och driftsäkerhet, och på köpet kanske ni även lär er något om linux eller BSD.

Permalänk
Medlem

Jag har löst mitt problem med uppkopplingen och att jag var tvungen att starta om datorn. (Står längre upp i tråden)

Jag avinstallerade ett program: Kaspersky antihacker
Efter det hade jag inga problem..

Säkert några inställningar man måste ändra i det programmet,
men jag har inte kollat upp vilka.
Känns som man klarar sej utan det progr. oxå..

Permalänk

Jag har (haft) samma problem:
Allt funkar fint. Startar Bitcomet - allt funkar fortfarande fint. Jag Sätter igång en nedladdning - internet dör på direkten. MEN Bitcomet kan fortfarande tanka, men ingen webbläsare eller något annat program som vill ut på internet kan göra det. Efter ca 15-30 min börjar internet fungera igen om jag låter bitcomet vara på och tanka. Men internet kan då fungera dåligt. Om jag däremot stänger ner bitcomet så hoppar internet igång på direkten och allt funkar som innan jag började tanka.
Jag har Telia 8/1 och Netgear WGR614 router.

Nu till en lösning: Koppla upp direkt till internet via ADSL-modemet utan routern.

Då funkar internet och bitcomet tankar.

Nu till nästa problem:
Vad ska man ställa in i routern för att det ska fungera?
Någon som har något förslag?

Jag har självfallet Portforwardat i routern.

Tacksam för hjälp

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med torrents och jag använder ett x5222r-p3 från bbb, någon som vet hur man kan gå till väga om man har det?
pratade med bbb's kundtjänst och de sa att de inte har några limits eller dyl som stänger av torrents men om det har något med porten att göra i modemet(ska vara router med fast bbb stängt av möjligheten för användare att fixa själva med den)

Permalänk

Vilken klient använder du?
Jag bytte till senaste µtorrent och det funkar finfint med samma router och inställningar. Testa det.

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Medlem

har testat gammal och nyaste versionen av utorrent, ingen funka, likaså med andra klienter som azureus, bitcomet, bittornado, blizz patch-klient.

är så jobbigt att jag har bbb's modem/router(x5222r-p3) med så jag inte bara kan byta ut routern

Permalänk
Medlem

finns ett enkelt sätt att slippa det om man sitter bakom router ställ ner värdet på total maxgräns anslutningar till 300.

Då fungerar linan iaf med router. Ett tips bara.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

jag har höjt min till 250 men får funkar inte, får testa 350 då

men känns inte som det det som är problemet ändå... :F

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hichan
jag har höjt min till 250 men får funkar inte, får testa 350 då

men känns inte som det det som är problemet ändå... :F

Fel håll, du ska sänka, så att routern inte blir överbelastad, att höja lär inte hjälpa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

jasså? alla andra har sagt man ska öka värdet så den har mer utrymme att röra sig på

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket värde ändrar du på, var?
I torrentklienten är mindre anslutningar bättre. Om man kan ändra något värde i routern så är förstås högre bättre, däremot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

jaha nej, jag menar inte torrenklienten, menar event 4226, att man ökar antalet tillåtna connections eller något sånt

ändrat tillåtna anslutningar i torrentprogrammen har jag också testat, funkar inte heller

inte hittat någon annan med x5222-r p3 från bbb som har samma problem som fått det löst heller, men måste ju gå att fixa på något sätt tycker man

Permalänk
Medlem

har själv samma problem har ingen router eller nåt o 100mbit fiber :S men ger väl med sig snart hoppas jag var sähär då jag hade 10/10 med ett ag TELIA mer än så behöver man väl inte säga