Permalänk
Medlem

Ip-problem

Kom inte på någon bättre titel. Men, så här ligger det till;

För ett tag sedan startade mamma sin dator och ropade på mig och sa att hon inte kommer åt internet. Alla andra datorer i nätverket fungerar.

Datorn i fråga får sitt interna ip tilldelat av routern, och ska enligt inställningarna i routern bli något mellan 192.168.1.2 och 192.168.1.254.
Men, när jag kör ipconfig ser jag att ipt är käpprätt åt helvetet. La det inte på minnet, men det började på 169.??.??. Alltså helt fel. Har testat både att sätta ett ip manuellt på datorn, samt att tvinga routern att ge den ett specifikt ip. Inget fungerar.

När jag tvingar routern att ge den ett ip, och sen kör "Förnya ip" på datorn säger den efter ett bra tags tänkande att den inte klarar av det.

Tycker mig ha testat allt jag kan komma på nu. Vad mer kan jag göra?

Routern är en Netgear WGT624 108 mpbs wireless firewall router. (Kör inte trådlöst på datorn i fråga).

Alla andra datorer går som sagt, både de jag kör trådlöst och de jag kör fast, och både de jag kör med fast ip och de jag kör med dynamiskt.

EDIT:
Det verkar för övrigt inte var något kabelbrott eller liknande. För när jag sätter ett ip på datorn och sen kollar under "Attatched devices" på routern ser jag att något är anslutet iaf. Jag ser att rätt något har fått rätt IP, samt att jag ser dess MAC-adress, men jag ser inte namnet på maskinen. Och jag kan inte pinga routern från datorn.

EDIT2:
Det var switchen som hade fått fnatt. Skumt att bara en av de tre datorer som var inkopplade på den swithcen slutade fungera. Aja, nu funkar allt iaf.