Det bästa ni åstadkommit eller som hänt er inom datavärlden

Permalänk
Medlem

När man fick bredband antar jag var kul. Av någon anledning var vi rätt tidiga med det här i min lilla by (jämfört med de runtom oss iaf), med Adsl 2,5 runt år 2000, och sen ett hopp direkt till 100/100 år 03-04 tror jag. Nu går det sen nått år tillbaka egentligen 1000/1000 till byn, men en flaskhals som tar ner oss på jorden (100/100) från stationen i byn ut till hushållen. Om jag förstått rätt. Bryr mig egentligen inte så mycket längre.

Permalänk

Om man ändå hade tillgång till mer än 0,5.. men jag antar att det är en av bieffekterna med att bo i bushen..

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Abit NF7-S 2.0 med bios som hängde sej när man skulle ställa in saker så bioser blev kurrupt, när jag fick allt att funka så vart jag nöjd. Kör sen dess med dubbla bios.

Sen när man fick 2,5mbit adsl ist för 56k. Lika så från 8/1 mbit till 100/10 mbit fiber som idag.

MVH Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

När jag kom hem från polaren efter att ha suttit och spelat C64 hela dagen och pappa hade skaffat en 8088 som han stolt visade upp. Trots att det snart är tjugo år sedan så använder jag den forfarande då och då.

När polaren visade hur man borrade upp en 5.25" DD diskett till HD. Man fick ju plats med hur mycket som helst på dem då

När jag spelade AvP mitt i natten i ett mörkt rum med hörlurarna på högsta volym, har nog aldrig levt mig in i ett spel så mycket som då.

Visa signatur

/ShadowNinja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShadowNinja
När jag kom hem från polaren efter att ha suttit och spelat C64 hela dagen och pappa hade skaffat en 8088 som han stolt visade upp. Trots att det snart är tjugo år sedan så använder jag den forfarande då och då.

När polaren visade hur man borrade upp en 5.25" DD diskett till HD. Man fick ju plats med hur mycket som helst på dem då

När jag spelade AvP mitt i natten i ett mörkt rum med hörlurarna på högsta volym, har nog aldrig levt mig in i ett spel så mycket som då.

Hehehe..

Härliga minnen, fast du borrade nog i en 3.5" diskett.

Jag kommer ihåg de gamla 5.25" drivarna till C64 som var enkelsidiga. Man klippte upp ett likadant jack i andra sidan på floppyn för "skrivskydd" så kunde man vända på den och få in lika mycket info till. Jag hade en polare som hade köpt en riktig liten grunka som var ansedd för att klippa upp just det jacket.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Höh? Borra i en 3.5" diskett? Vad händer då?

Permalänk
Medlem

Jahopp, det var för några år sedan, hmm 4 år sedan, när morsan beställt en Dell dator. Willamette (stavning) 1.9ghz, Geforce 3Ti200, 256MB ram, 120GB (! ) Hdd. Jag hade en dator innan, en P2 200mhz som jag lirade Midtown Madness 2 på, men ingenting kunde mäta sig med "Dellen".

Men men, vi trodde vi skulle få den till vintern. Självklart fick vi vänta till April. Gissa om jag var glad när Posten kom med paketet

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

När man köpte sin första datorn och kusinen installerade Doom 2 på den.

Men det bästa jag åstadkommit var för ett halvår sen när jag skaffade RAID-1 och flyttade över den windows installation jag hade, fast med filkopiering, inte partition.
Hela operationen tog flera timmar och jag behövde installera windows två gånger som sedan togs bort.
Utan tvekan det mest komplicerade jag gjort med datorer och jag har hållt på ganska länge.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

När man porrsurfade första gången. Självklart.. Var på den smått "legendariska" sidan sex.pp.com. Sedan var de ju såklart free6 i slutet på år 2000, när man satt med polarna och förundrades över alla dessa tjejer.

När jag fick 0,5 adsl från Tele2, dagen efter skulle jag på klassresa. Lyckades komma ut på nätet, men allt fckade sig efter ett tag. Fick "installera om nätverkskortet". Surt. Fyfan vad bilderna laddade snabbt!!

När man våren 2002 fick en P4 med hela 2,0 GHz, 512 ram, och en 80gigs hårddisk!!! Fyfan, alla var avundsjuka. Och vad FS2002 flöt på!

När man lirade spel på kusinens 166MHzare. Åh vad man var underlägsen då, vilken makt kusinen hade.

När jag byggde ihop min första dator efter att ha samlat ihop delar/pengar i ett halvår. Fick mindre 3dmark 03 på den datorn än på den jag hade innan. Kan kanske bero på att ja körde ett GF4 på bägge. Ändrade sig med ett 9800-kort.

När man fick fiber.. fyfan, nu ville ALLA ha server hos mig.

Oh, remember those days.

Men, det absolut största minnet är/var från farsans 386a till laptop, jag satt o körde Paint i timmar på den. Och, jag kunde skriva ut teckningarna! Och lägga dem på en disket!!

Visa signatur

En TB borde räcka för alla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hehehe..

Härliga minnen, fast du borrade nog i en 3.5" diskett.

Jag kommer ihåg de gamla 5.25" drivarna till C64 som var enkelsidiga. Man klippte upp ett likadant jack i andra sidan på floppyn för "skrivskydd" så kunde man vända på den och få in lika mycket info till. Jag hade en polare som hade köpt en riktig liten grunka som var ansedd för att klippa upp just det jacket.

Helt rätt, illa pinsamt att minnas så fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Höh? Borra i en 3.5" diskett? Vad händer då?

Disketten gick från att vara en DD som rymde 720Kb till en HD som rymde 1.44Mb (om jag minns rätt på lagringsutrymmet)
Man borrade ett hål på högra sidan på disketten, det brukade oftast finnas en liten nedsänkning där man skulle borra.
Varför gjorde man då detta? Jo DD var klart billigare att köpa än HD och diskettmoddning är ju tufft

Visa signatur

/ShadowNinja

Permalänk
Medlem

när pappa kom hem med age of empires 2 för ganska många år sedan då blev man glad

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Musikälskare

Första bluescreen och paniken som infann sig direkt, glömmer aldrig det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det bästa var nog när jag kom på hur jag skulle stänga av ljudet på modemet utan att öppna och klippa av högtalarsladden=)

Det blev många timmars nattsurfande då och inte nog med det så hade jag fått 56k modem och uppgradetat det till V90.

Minns även när jag hade jobbat ihop en massa pengar en sommar och när det var standar att man hade 64MB Ram i datorn och 128 om man hade en riktigt övergrym dator, Då fyllde jag upp mina 3 platser med 3st 64MB = hela 192MB Minne... Hmm nu när jag tänker på det så kan det inte varit ett bra minne eftersom de gick på mer än 2000kr hehe. helt galet.

Kommer även ihåg när min ena kusin fick en bok med program/spel koder till sin TexasInstrument Dator, man satt i 2-3 dagar och knappade in koder och sen hade man byggt ett spel..jippi och sen tog det ca: 1 timme och så hade man tröttnat och så var man på det igen=) eller så hade man gjort ett litet fel så startade det inte=(

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

när jag fick ihop min egen dator, i signaturen ^^

Visa signatur

450watt, AMD 3000+ (1,8Mhz), 512 RAM, Elitegroup nFORCE4 - A939, nVIDIA Asus eXtreme N6200TC PCI-E 256mb

Permalänk

prof_89.. AMD 3000+ (1,8Mhz) ^^ värsting dator ser jag ^^

Permalänk
Medlem

Kom just på en grej. Jag tror att det min första dator, eller första datorn vi hade som inte var i anslutning till mamma och pappas sovrum faktiskt var min första steg till självständighet eller vad man ska säga. Först då kunde man ju faktiskt fördriva tid EFTER att föräldrarna gått och lagt sig. Minns så väl när vi flyttade upp familjedatorn från nedervåningen, där den stod precis brevid mamma och pappas sovrum, till övervåningen, där man kunde sitta hur länge man ville, och ingen kunde störas.

Permalänk

Överklockad Amd K6 166 - 233mh.
Bredbandet 2003 2.5Mbit en känsla som var härlig och hette duga.
När man skaffade vattenkylning och de blev kallt och härligt, under samma tid började ja komma in på volt-moddning på grafikkort. Först 9800XT därefter x800Pro (650/1150) trots socket A ända in i slutet av 2005 så blev de grymt glid i spelen.

Under samma år började man plugga på annan ort och man blev som besatt av fiber-anslutningen (leverantör Bredband2) som sades vara låst på 10/10 men inte då, pumpar downstream i 50mbit utan problem (upp 15). Detta som senare blivit en del i min Cisco-utbildning.

Va hände sen: hmmm socket 939 och x1900 kanske. Vilket lyft i allt helt plötsligt
Sen vintern 2006 var systemet nerplockat för ett projekt som skulle slutföras när man kom hem till lgh. Lite senare lägger ja märke till att ett sketet litet ytmonterat motstånd fattas precis intill coren vid nordbryggan... de blir 1-2 dagars hektisk väntan på DFI support. 4 Dagar senare kommer komponenten och ja blir överlycklig.... MEN! ve o fasa var är den då skriker man i sig själv.. vänder ut och in på de stora kuveret och sedär litet som i princip ingenting ligger den gömd låååångt in. Mellan 15-20min tog de att löda fast den med en sär-dålig lödpenna.
Hur komponenten släppt hade ja absolut ingen anning om.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

inte som alla andra säger, övergången till adsl...
kan kanske bero på att jag har det högt älskade rix? (hatahatahata)...

men det bästa måste ha vart när man kom på lan första gången för typ 8 år sedan.. spelade q1 och ulitmate race-PRO!

Permalänk

Måste vara när farsan köpte vår första "riktiga" dator, PMMX på 120MHz, 32MB ram, 1GB HDD och ett 1MB S3-kort fy fan vad man kunde spela (notera att originalinstallationen av den burken höll i sig till disken tvärdog några månader sen).

Inte att förglömma den frigörande känslan av att ha köpt och byggt sin egen dator (Se sign).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

måste vart runt 98 -99 när jag lyckades övertala farsan att det där internet minsan var värt att investera i. Det vart ett abonnemang från spray och surfandet skedde över 56.6k modem. Känslan att kunna sitta hemma och chatta på aftonbladet och sköta sina lunarkontakter eller skunk eller vad det nu var på den tiden var underbar. Lyckades bli tillsammans med en kompis lillasyster tack vare det och det får väl räknas som ett av mina första seriösa förhållanden då det varade i nästan 5 år. Det lustiga är att kompisen fortfarande tycker jag borde gå tillbaks till henne så det var inga problem på det sättet heller.

Permalänk
Inaktiv

När jag fick min andra dator, en dator man faktiskt kunde spela på, geforce 2 var guld när de va nytt

Första gången jag lira half life hos polarn, det var fanimej en grymm känsla, ahde aldrig sett ngt liknande innan.

Permalänk
Medlem

när jag äntligen fick bredband (2mbit, lite senare 8mbit) istället för 56k i september, fyfan vad fint det vart

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Lyckats ha datorn nu i över 1 år utan att krascha den med jobbiga problem, förra gången försvann delar av min sons uppväxt, fuck digitalkameran.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Walkhome
Lyckats ha datorn nu i över 1 år utan att krascha den med jobbiga problem, förra gången försvann delar av min sons uppväxt, fuck digitalkameran.

Fy f*n så tarvligt.. minns när jag vart på utlandsresa och kameran sa "fy fy" när jag skulle tanka över bilderna till datorn.. där rök ca 200 bilder..

Permalänk
Medlem

Bredbandet, Gick från 28.8k --> 56k --> 0.5mbit --> 2mbit --> 8mbit --> 24mbit

Alltså från det lägsta möjliga till det högsta möjliga på cirka 8 år

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

när man fick bredband, efter över 5års väntan

Permalänk
Avstängd

Heroes III i julklapp när man var en liten byting på 8 år ^^ jag spelade det under många år och det var startskottet till min gamer-period, som fortfarande håller i sig

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

När brorsan skaffade en ny dator så att jag fick ärva hans 486a.
Då kunde man sitta i paint och skriva ut på traktorskrivaren. (Om man höll för öronen förstås, jädrans vad de låter!)
Jag kunde tom spela Doom, Doom2, Starcraft och Starcraft Broodwar! Men med koder... gubben där nere såg så läskig ut när man blev skadad..
Sen lyckades jag bränna upp denna dator genom att montera ett nätverkskort när den var igång... Men som tur var hade brorsan en likadan dator till som jag kunde få. (Så snäll han var!)

Sen när brorsan skaffade nästa dator fick jag ärva hand dåvarande dator. en PII på 300MHz. Satan vad det gick undan! Den hade tom en CD-läsare då jag kunde installera "Bygg bilar med Mullemeck". Det blev många rofyllda timmar framför datorn!

2002 skaffade jag min nuvarande dator. En P4 på 2,4GHz, 512mb ram och en ATI Radeon 9600 och en 19" skärm! (hade bara haft 15" innan)
Jädar! Det tog inte lång tid innan jag for iväg på lan för att visa upp min ny dator. (den är svart, vilket började bli modernt då)
Spelade WC3 och UT på den och jag hade högst inställningar av alla. Då var mn kung!

Sen fick vi bredband hit för snart 2 år sen. Det var lycka det!

Sen alla större uppgraderingar på hårdvara på min nuvarande dator såsom hårdiskar, grafikkort och RAM-minnen.. (Jag spräcker minsann TB-gränsen om drygt två veckor!)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachia
Bredbandet, Gick från 28.8k --> 56k --> 0.5mbit --> 2mbit --> 8mbit --> 24mbit

Alltså från det lägsta möjliga till det högsta möjliga på cirka 8 år

Det låter nästan som ett beroende.. börjar lätt och sedan blir det tyngre och tyngre.. Du kanske ska gå med i AI (Anonyma Internetberoende)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

det var när jag fick min första dator som klarade av dom nya spelen som var då,
kommer ihåg att jag satt och läste massa gamer tidnigar och drömde om att oxå få spela, och jat tjatade och tjadade i flera år, sen en dag när jag kom hem så farsan ovanligt förnurlig ut och sa åt mig att gå in i vardags rummet, å vad står inte där ! en sprojjlans ny dator och en vekca efter fick vi bredband som jag oxå drömde om som liten