Det bästa ni åstadkommit eller som hänt er inom datavärlden

Permalänk
Medlem

När farsan vann en IBM PC 486:a dx2 66 Mhz på lotteri!
Sedan när han uppgraderade ram minnet på 4mb till 20mb för 3500:-.. Då var man kung efter skolan när alla ville komma hem till en å lira

Sedan när vi köpte ny tv för ett bra tag sen så fick man välja på en del "premier".. Då var mina föräldrar riktigt schyssta å valde ett Playstation över en cappuchinomaskin eller liknande

Sen uhm.. kanske inget jätte häfigt.. Men när jag praoade på Elgiganten för två år sen så fick jag Ett gamecube, två spel och ett minneskort sista dagen.. Allt sprillans nytt, å ett värde på ca 1800:-!

...

Utöver saker som jag har fått..Så har väl inget särskilt hänt :).. Ska flytta över all hårdvara i min dator till ett nytt chassi om två veckor.. Får väl se hur det går.. (första gången).. Förhoppningsvis blir det det bästa jag åstadkommit

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett styrsystem för gigantiska metallformningsmaskiner som jag turnerar runt i världen och installerar samt utbildar opperatörer i.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Får säga att det blev tvärtom för mig, inte med playstation men med pc.. När man fick bredband och allt vad det innebär av sånt man inte får diskutera dog mitt spelintresse nästan helt, var ju inte roligt längre när man bara bytte spel efter nån timme...

Min granne hade miljontals spel till playstation, jag hade dator.. Datorn vann.. och nu sitter jag här än idag..

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

När jag böt från min 800 mhz intel till den jag har idag

och man fick känna känslan som alla andra gjort och helt plötsligt kunde göra saker med datorn förutom att slå på den när den inte gjorde som man själv ville

sen så var det rätt minnes värt när jag sålde den och fick 1 tusen kr å den pajade 1 vecka senare..

Visa signatur

Best regards od3n ;)

Permalänk
Medlem

när jag klockade min p233mmx till 301mhz

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har gjort ett styrsystem för gigantiska metallformningsmaskiner som jag turnerar runt i världen och installerar samt utbildar opperatörer i.

De lät hyffsat imponerande. Du tjänar rätt bra då också eller?

Permalänk
Medlem

När man satte i VooDoo3 kortet i den gamla 450Mhz PII datorn, snacka om skillnad i NFS3 gämförrt med ett S3 4MB som fick köras i software eller när man första gången starade upp Q3 i 800*600 med alla effekter påslagna (fanns ej AA på den tiden )

Att få ADSL (telia 0.5) var också stort, efter flera månaders konstant tjatande på telia så visade det sig till slut att dom "glömt" göra någonting i telestationen... Hur som helst var det jävligt skönt att kunna ladda ner w... ehm... saker i 60KB/s istället för 4.5 och kunna spela CS med en ping på 30ms istället för 300.

Eller varför inte när jag byggde min första dator '03. Alla (LÄS: morsan ) hade klagat och gnällt om "tänk om det inte fungerar" eller att det kommer bli problem att få alla drivrutiner att fungera ihop (den kommentaren kom INTE från morsan ). Men envis som jag är ignorerade jag alla och beställde sakerna (AMD 2500+ @ 3200+, ATI R9600Pro, EpoX 8RDAIE3 (typ),256MB twinmos PC3200 och ett Chieftec Dragon), självklart fungerade allt felfritt från start och maskinen går än, utan att ha fått en enda BSOD. VPU Recovery däremot var vandliga när man lekte med 3Dmark01.

En mycket mindre spektakulär men ack så skön sak hände nu i veckan, jag skulle mounta något i DT och upptäckte att en hårddisk saknades i listan, skumt tänkte jag men brydde mig inte så mycket mer om det. Senare öppnade jag "den här datorn" och såg att H: var frånvarande även här, f**** tänkte jag och skrev manuellt in H: men fick bara en varningstriangl, in i diskhanteraren men den var borta där med! av med strömen och in i chassit, väl där såg jag att strömkontakten trillat ur, antagligen när jag pillade i datorn några dar tidigare. Det var skönt då jag hade nästan 200GiB wa... ehm... "material" där. Jag måste verkligen skaffa mig RAID5...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

När en kompis (världens värsta datanörd, värre än jag själv) frågade vad det konstigaste stället jag bootat en dator nånstans, och jag vet inte än idag om han menade allvar eller skojsade.

Min ISDN-router, med dubbla kanaler, tänk man var på internet på 5 sekunder istället för 2 minuter

ADSL 2,5 var allt en höjdare det med...

Visa signatur

Desktop : ASUS Striker Extreme, Club3D8800GTX 768Mb, CPU E6600 2,4Ghz, 4GB RAM 800Mhz. Corsiar 620W, Asus 22" TFT LCD MW221U
Laptop: HP-6910p.

Permalänk
Medlem

Det bästa jag åstadkommit var när jag fick "miniräknaren" att fungera hyggligt.
Miniräknaren är en IBM Ps/note, gammal som gatan. Jag kom över den år 2000. Den gick, men det tog ca 20 minuter att starta upp den, lika lång tid att starta Word6. Att skriva ut något från den tog en mindre evighet.
Det visade sig att den var formaterad i Doublespace!?(hur någon lyckats med det vet jag inte, men jag hade ett helsike att bli av med detta, och formatera den normalt).
När jag äntligen, efter att ha hittat win3.11 på nätet, installerat allt på nytt, fungerade apparaten som NY! Ca 1 min för uppstart, några sekunder att starta Word...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
När jag fick adsl typ 2,5 år sedan, det 0.5mbit's abonnemanget som jag har fortfarande.
När jag vann i kompletts julkalender förra året, vann EpoX moderkortet jag har i min stationära dator samt ett ATI Radeon X800RX och en bluetooth dongle.
Vann från den irländska komplettsidan (komplett.ie), som tur var hade min morsa en väninna som kunde hämta det i Irland just då.. Hade inte fått grejerna annars

Bredbandet och vinst i kompletts julkalendertävling för mig också.
Dock var det en laptop jag vann

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem

Första gången jag fick igång nätverk på windows 98 med dom där runda bnc-kontakterna och nätverkskort från elektronikåtervinningen... gissa om det spelades starcraft efter det sen

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

När jag tog mod till mej och mailade en tjej på jobbet som jag var intresserad av. Vi bor ihop och har en son tillsammans nu...

Permalänk
Proffsmoddare

Det finns flera tillfällen man minns som tex när jag skaffade 68040 kort till min amiga och en 120mb extern Overdrive hdd Man trillade nästa ur stolen av den enorma prestanda man fick

Min första seriösa Pc var med något av en milstolpe en Pentium III 450 med Tnt2

Sen när jag fick min första qx6700 levererad i en Läkerolask är en annan sak som man inte glömmer

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Från mitt modem på 28,8 till 56k var en enorm skillnad.

Även bytet från min 386a med svartvit skärm till en AST Advantage 611s med 850 MB HD, 8 MB RAM. Var stort.
Minns dock inte några MHZ.

Edit: Den hade en Cyrix 5x86 processor på 100 MHZ. Tror att jag hade 16 MB i ram och uppgraderade senare till 32. Datorn kostade runt 14 000 om jag inte minns fel. Iom detta så tog jag även steget till Windows 95.

Att gå från Windows 3.11 till Windows 95 var ju ett enormt kliv. Minns datortidningarna jag läste när 95 var på G att lanseras.

Finns många stora händelser.

Permalänk

Det måste vara då jag fick ljudkort till min första PC (286:a nångång under tidigt 90-tal). Gissa om det var stor skillnad när jag vant mig att sitta och lyssna på mod-musik och ljudet till Ski or Die ur PC speakern.

Att första gången plugga i ett modem (typ 2400 bps) och koppla upp sig mot en BBS var också nånting som fick en att rysa av förtjusning.

Permalänk
Medlem

Uppgraderingen från 56k till 0.5 sen uppgraderingen ifrån 0.5 till 8 satt och tankade grejor konstant.

När jag fick min p3 550mhz det var nog det stora datorögonblicket i mitt liv, satt hemma och lirade Liero på min 66mhz Ibm burk med en polare (han hadde förövrigt en en jävla bra burk som vi brukade lira cs på, p2 450, 256ram och voodoo2) så den dagen plingade det på dörren och jag öppnade, där stod han! en deliverygubbe med 2 feta kartonger där det stod plll 550 och 17" på den andra. Vart helt lyrisk för att jag hadde bäst dator i klassen kanske tom hela skolan! 512 helt underbara mb ram, tnt2, dvd cdrom och 16gb hdd.
80fps i cs på den tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Uppgraderingen från 56k till 0.5 sen uppgraderingen ifrån 0.5 till 8 satt och tankade grejor konstant.

När jag fick min p3 550mhz det var nog det stora datorögonblicket i mitt liv, satt hemma och lirade Liero på min 66mhz Ibm burk med en polare (han hadde förövrigt en en jävla bra burk som vi brukade lira cs på, p2 450, 256ram och voodoo2) så den dagen plingade det på dörren och jag öppnade, där stod han! en deliverygubbe med 2 feta kartonger där det stod plll 550 och 17" på den andra. Vart helt lyrisk för att jag hadde bäst dator i klassen kanske tom hela skolan! 512 helt underbara mb ram, tnt2, dvd cdrom och 16gb hdd.
80fps i cs på den tiden

haha, soft. När jag fick min första dator med färgskärm så existerade inte ens CS. Så.. 0 fps på den tiden.

Permalänk
Medlem

När jag kom hem med min nyinköpta C64a när jag var 8, 9 år.
När jag gick över till laptop.
När jag skaffade mig min fästmö som jag träffade i ett MMO och självklart när hon flyttade hit från USA.

Permalänk
Medlem

Dom gångerna när jag har lyckats trassla mig ur riktigt kluriga BSOD utan att installera om windows.

Permalänk
Medlem

när jag lyckades dubbla chipminnet i min amiga500 genom att löda in mer minne och löda om byglar, utan att använda minnesexpansions platsen som fanns under.

när jag vann "The Outrageous Mod Competition"
http://www.epiacenter.com/modules.php?name=Content&pa=showpag...

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzn
När jag tog mod till mej och mailade en tjej på jobbet som jag var intresserad av. Vi bor ihop och har en son tillsammans nu...

OMG det var rätt soft!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har gjort ett styrsystem för gigantiska metallformningsmaskiner som jag turnerar runt i världen och installerar samt utbildar opperatörer i.

Det var inte så tokigt heller.

Alltid kul med datorrelaterade kärlekshistorier, hur nördiga de än är. Verkliga bragder är också häftiga. För mig är internet självklart en av de bästa sakerna som hänt mig, men det skriver alla andra ändå. Här är de andra sakerna som har betytt mycket i mitt datorliv (utan inbördes ordning och säkert något glömt):

Napster (som jag självklart bara använde för lagliga ändamål )

Första gången jag moddade ett eget chassi och dessutom lyckades flytta över komponenterna till det utan att förstöra något

När jag köpte Logitech Z-5500

När jag köpte Razer Copperhead och Logitech G15

När jag fick min Samsung SyncMaster 204B i julklapp

Min första egna dator (2001)

HD-Porr

Och så självklart när jag läste min mail för ett tag sedan och såg att jag hade fått ett från SweClockers. Öppnade det och läste att jag hade vunnit Iomega-tävlingen! Det var nog ett av de lyckligaste ögonblicken i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Måste vart när jag fick mitt första adsl abonnemang. Samt när mina föräldrar köpte p75:a till mig och brorsan där snackar vi fart monster

Rätt bra känsla när jag byggde min första egna dator också en k6-2:a på 350 Mhz... Även det kändes som ett fartmonster på sin tid

Permalänk
Medlem

Jaha.. kärlekshistorier också.

När jag träffade en tjej på lunarstorm för fyra-fem år sen ungefär så hade jag ingen aning om att vi idag skulle vara gifta, ha en dotter på 2 år och en dotter till i magen som kommer om ca 20 dagar....

Så, jag har inget emot Lunarstorm! (Trots att jag inte är registrerad längre)

Det är iof en av mina bästa minnen från internet-tiden.

Permalänk
Medlem

När vi gick från 28,8 kbps modem till ett 56 kbps, då kunde man minsann skryta för polarna..

Permalänk
Medlem

5 saker man minns:

1. Första gången man såg ett Voodoo-kort live, det var som att bli förlöst.
2. Första gången man körde Windows 1.0, "vilken skit" (växlade snabbt tillbaka till DOS)
3. Första gången på nätet, "vafan ska man ha det här till"...
4. Bytet från 56k till ADSL, vroooom...
5. DaBear, har träffat en tjej-tråden och "sy med Castor"-tråden (tror jag de hette): Hysteriskt kul.

Så man kan säga att inte alltid är första reaktionen den rätta.

Permalänk

när jag vann en cs-turnering på det lokala internetcafé. Reklamen till tävlingen var uppsalas bästa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Första gången jag fick igång nätverk på windows 98 med dom där runda bnc-kontakterna och nätverkskort från elektronikåtervinningen... gissa om det spelades starcraft efter det sen

Samma här.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv

När jag köpte min 2500+, och efter det fick veta att dom lätt kunde dras upp till 3200+..
Därefter köpte jag ett bioskrachat radeon 9700pro för 300:- som jag flashade om så det funkade utmärkt!
Sitter här efter 4år och alla spel funkar fortfarande utmärkt med min trogna barton cpu.

Sen var det nog när jag fick bredband och kunde klaga över alla som laggade i Starcraft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jaha.. kärlekshistorier också.

När jag träffade en tjej på lunarstorm för fyra-fem år sen ungefär så hade jag ingen aning om att vi idag skulle vara gifta, ha en dotter på 2 år och en dotter till i magen som kommer om ca 20 dagar....

Så, jag har inget emot Lunarstorm! (Trots att jag inte är registrerad längre)

Det är iof en av mina bästa minnen från internet-tiden.

Seriöst, maila in det där till Lunarstorm, dom älskar sånna historier

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

När jag spelade Red Alert 1 för första gången.