Det bästa ni åstadkommit eller som hänt er inom datavärlden

Permalänk

Det bästa ni åstadkommit eller som hänt er inom datavärlden

Tjena..
Vet ej om det funnits en liknande tråd innan men hittade ingen iaf.
Ja misstagstråden är ju ett känt faktum men varför inte lägga upp en tråd där man får dela med sig av saker man verkligen lyckats med eller har haft ren tur med. Man kanske har hittat eller fått något? Man kanske har lyckats med att överklocka något, eller bara gjort något man är stolt över? Ja, allt bra i princip
Dela med er!

För mig har det inte hänt så mkt bra.
Det bästa är väl att jag fått några trasiga burkar som jag utan större besvär lyckats fått att fungera.

Permalänk

Ögonblicket när jag kom över 21000p i 3dmark 01 med ett Ti4200 kort kändes ganska bra

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

När jag laddade hem min första porrfilm på 56k

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

När min första BBS kom igång.
Det var mycket jobb innan allt fungerade.

När jag gick ifrån 2400bps till 28,800bps.
Underbar känsla.

När filservern på universitetet fick över en TB.
Första gången jag hjälpt till att bygga en dator med 12 diskar.

När man kunde ladda ner en hel film från samma server på ca 5min.
Jag saknar 100Mbit lina

Permalänk

När jag fick BBB

När jag kom på att jag faktiskt kunde spela GTA san andreas med min förra dator - hade haft det liggande en månad eftersom jag visste att jag skulle vilja spela det om jag köpte en bättre dator i framtiden men fick en dag för mig att testa att installera. OCH DET FUNKADE!

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

De var säkert när jag gick från 56.6k modem till adsl 0.25 från telia En annan sak är också när jag byggde min första dator! Den som jag har nu:D

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk

När min familj skaffade internet.
När min familj gick från 56k till 10/10 mbit fiber.
När vi fick 100/10.
Första gången jag ägde en egen hyfsad dator, som jag köpte begagnad men behövde byta moderkort på (detta utan någon hårdvaruerfarenhet, då var jag stolt )

Visa signatur

C2D 6320 @ 3,2 ghz [Tuniq Tower] | Gigabyte 965P-DS3 | 2gb Crucial Ballistix PC5300 @ 458 mhz | X1800XT 512mb | Corsair HX520 | CM Cavalier 1

Permalänk
Inaktiv

Dagen då jag fick bredband, hade inte haft modem eller internet innan.

Sen att gå från 8mbits->24 var också ritkigt skönt.

Permalänk
Medlem

Att gå från inget internet till 10/10 Fiber
Och detta var för 6-7 år sedan

Permalänk
Medlem

Att bygga ihop sin egen dator och inte se den sprängas när man tryckte på ON knappen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk

att plocka datorn i bitar för att sen inte få den att fungera, för att slutligen inse att det bara va ett minne som inte satt i ordentligt. den lättnaden var inte att leka med

Permalänk

Ja adsl verkar ju varit en hit för många iaf.

Permalänk

Hittat en del saker på den lokala miljöstationen, diskar 1-40gb, minne 64-512mb och lite annat kul, men inget att hurra över egentligen.

Sen har ju alla internetuppgraderingar varit kul:
Ingenting > 56k > 0.5 > 8 > 24/1 > 23/2.5

Permalänk
Medlem

När man fick webbservern att fungera som den skulle var ju inte helt fel. Sen att jag har lyckats bygga en relativt tyst dator är ju inte helt fel heller. Och första datorn man byggde ihop var man ju inte lite stolt över!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

Att efter många års väntan och falska förhoppningar äntligen få bredband.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Hedersmedlem

Första egna datorn som var köpt för egna pengar för sisådär 7,5 år sedan, det var en härlig känsla att starta upp k6-2an och inse hur jäkla mycket snabbare den var än min rätt sega p133a jag hade innan. Ännu roligare var det att dra på minilan ett par timmar senare och inte bära in en, utan två nybyggda datorer (en kompis köpte samma delar som jag). Kompisen vi lanade hos satt då med en p166mmx. Tilläggas bör att han blev skitsur och satte sig och installerade om windows

Ytterligare ett mycket minnesvärt tillfälle måste vara när jag och två andra kompisar anordnade ett lan för sisådär 30-40 pers. Detta var sportlovet 2002 precis när de första 120gb diskarna fanns att köpa. Andra dagen på lanet kommer vi inklivande med varsin 120gb disk och skruvade i dem i våra datorer... sen var det bara att tanka Tror inte det var många gigabyte kvar på disken när jag kom hem två dagar senare.

Det har nog hänt mycket minnesvärda saker med mina datorer förutom detta, men vad det gäller avundssjuka från andra så är detta höjdpunkterna

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

när vi hade lånat en dator över sommaren från mormors jobb(hon jobbade som lärare), och man kunde spela lexia när man ville. å sen när man fick en semesterversion av hugo spelet av farbror var de jättecoolt:P

Permalänk
Medlem

när jag fick bredband. efter 3g nätet då.

Permalänk
Medlem

När man satt ihop sin första dator helt själv helt klart, var väl för runt 2,5 år sen...
Sen när jag bytte bort det värdlösa raidmax-chassit mot ett antec slk3000b och insåg att samma dator inte behövde låta som den gjorde.

Minns rätt bra när jag startade det första Unreal för första gången -98... Såå vackert det var...

vann även ett playstation i en teckningstävling när jag var runt 11-12. DÅ var jag glad kan man säga!

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Ja, juste! Playstation var man ju överlycklig när man fick. Shit va gla man va då. Chippade d o fick 20st spel för 500:- o sen var man fast i ett år framöver..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lowrider89
Ja, juste! Playstation var man ju överlycklig när man fick. Shit va gla man va då. Chippade d o fick 20st spel för 500:- o sen var man fast i ett år framöver..

Får säga att det blev tvärtom för mig, inte med playstation men med pc.. När man fick bredband och allt vad det innebär av sånt man inte får diskutera dog mitt spelintresse nästan helt, var ju inte roligt längre när man bara bytte spel efter nån timme...

Så ur den synpunkten önskar jag att man suttit med 56k fortfarande, fast det är klart att bredband gör allt annat lättare...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Vila i frid

Måste vart när jag köpte min första egna dator, eller snarare första egna för egna pengar som man slitit för.

Sedan va det ju ganska underbart att köpa en VapoChill när den kom.
Dock är det jag minns mäst av den tiden att jag mosade 3st prollar (1800+, 2100+ och en till 2100+) och brände två moderkort under en veckas tid.

2100+ va bland dom värre då. Det sved i plånkan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Att efter många års väntan och falska förhoppningar äntligen få bredband.

kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

måste väl vara när jag överklockade processor på den datorn jag har nu, den första jag byggt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

* När jag för första gången för sisådär 13 år sen kompilerade om linuxkerneln helt på egen hand - och kompileringen blev genomförd utan errors.

* När jag byggde ihop min 386SX-40 i början av 90-talet och kände hur fartvinden blåste i håret när man bootade upp den.

* När jag äntligen lyckats spara ihop till den första 2X CD-ROM'en som var kopplad till det Soundblaster16-ljudkort jag köpt ett halvår tidigare.

* När jag var 10 år gammal och kodade flummiga BASIC-program på min morfars dator.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

När min flickvän jag träffat online landade på flyplatsen här...samtidigt den nervösaste tidpunkten i mitt liv

Vi hade chattat i nästan 1 år innan vi träffades så det gör väl det till en datorhändelse

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
När min flickvän jag träffat online landade på flyplatsen här...samtidigt den nervösaste tidpunkten i mitt liv

Vi hade chattat i nästan 1 år innan vi träffades så det gör väl det till en datorhändelse

Haha klart bäst hittills!

Jag säger som många andra, när jag byggde min allra första egenhändigt köpta dator, och när man fick bredband då:)

Permalänk
Medlem

När jag gick från min gammla 450mhz till min laptop jag sitter å idag (är ca ett år sen nu:P), va ett stor ögonblick när jag fick upp den å kännde den stora skillnaden, Dock tyckte nog inte mina polare att de va så kul, har nämligen haft ganska kul åt min gammla dator som aldrig funka, glapp i allt hängde sig, inget funka osv osv. Det blev slutet på en lång å rolig epok, men livet gick vidare;)

Permalänk
Medlem

Bredbandet helt klart. Från 28.8k -> 56k -> 0.5mbit -> 8mbit -> 24mbit och nu 100/100mbit.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

När jag fick adsl typ 2,5 år sedan, det 0.5mbit's abonnemanget som jag har fortfarande.
När jag vann i kompletts julkalender förra året, vann EpoX moderkortet jag har i min stationära dator samt ett ATI Radeon X800RX och en bluetooth dongle.
Vann från den irländska komplettsidan (komplett.ie), som tur var hade min morsa en väninna som kunde hämta det i Irland just då.. Hade inte fått grejerna annars