Problem med Grim Fandango

Permalänk
Medlem

Problem med Grim Fandango

Tjena. Fick lust att återigen lira Grim Fandango.
Har P4 @ 2,8 GHz, XP SP2 och inbyggt ljuddkort (Intel Motherboard).

Hursomhelst, det går bra att installera och patcha upp det.
Sen går jag in i spelet, allt fungerar prima men helt plötsligt försvinner ljudet.
Ställer in kompabiliteten till Windows 98. Startar igen. Går prima förutom att filmscenerna hackar något så otroligt.

Vad ska jag göra för att felfritt kunna spela denna pärla?
Har även provat dxdiag -> Enkel ljudacceleration utan resultat.

Permalänk
Medlem

hm... jag kan testa installera det själv lite senare i kväll och se om det går bättre...
helt underbart spel jag lyckades aldrig klara ut det så det är kanske dags att ta upp det igen

Permalänk
Medlem

Verkar som jag fick det att fungera.
Ställ bara in 256-färger!

Permalänk
Medlem

fint man kanske ska ge det gamla äventyret en chans till

Permalänk
Hedersmedlem

tänk på att installera den patch som finns annars går det inte att klara spelet på nyare datorer. Vill inte säga för mycket men det är en hiss som går för fort utan patchen. Var något irriterad när jag läste det första gången jag spelade Grim

Troligen det bästa spel jag spelat, helt underbart.

Permalänk

Jag vet att jag är en hel massa år sen men jag är trött på dagens spel så jag tänkte skaffa Grim Fandango.
Nu undrar jag bara om det går bra att spela med joypaden på datorn eller om man måste köra med mus och tangentbord?

Permalänk
Testpilot

Musen använder du inte alls i spelet, det är bara tangentbordet som gäller. Har för mig det går att styra med handkontroll med men är inte riktigt säker.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Grim Fandango är ett helskönt spel - men det som stör är alla laddtider - vilket iofs går att korta ner lite genom att köra från ISO's...

soundtracket är förresten också bra...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Grim Fandango var ju så grymt skönt. Klarade det till slut men jag fick ta ganska mycket hjälp av brorsorna som hadde klarat det innan. Hmm... känner för att leta upp det igen...

Permalänk
Medlem

Jag hann aldrig med att spela det när det var hett, även om jag minns hypen. Testade att installera det nu. och det verkar faktiskt fungera fint under Vista med Windows 98 emulation och 256 färger

Jag har en länk på skrivbordet nu, för en regnig dag, och så hittade jag på samma gång den ultimata resurssiten för Grim Fandango:

http://www.grimfandango.net/

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Grim Fandango tog automatiskt och disablade mitt tangentbord till fördel för min PS2 kontroll som jag har i datorn. Tyvärr fungerade inte alla knappar som dem skulle och fastnade i ett hörn samt att plockauppsaker knapper råkade hamna på samma knapp som menyknappen. Tror jag ska göra ett nytt försök om jag hittar en patch för vista.

Permalänk
Avstängd

Spelade det för ett tag sen i emulerat Windows 98 via VMware... helt underbart spel trots att det har några år på nacken.

Varför kan inte spelutvecklarna kolla mer på det här spelet och skapa spel med en sådan bra story?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Spelade det för ett tag sen i emulerat Windows 98 via VMware... helt underbart spel trots att det har några år på nacken.

Varför kan inte spelutvecklarna kolla mer på det här spelet och skapa spel med en sådan bra story?

Håller med, spelen var mycket bättre förr. Full Throttle är ju ett till exempel, sen Little Big Adventure 1 och 2. Så jävla sköna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM