Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig i spel

Hej alla,

När jag spelar olika spel som tex CS och Savage så dröjer det inte länge förens spelet hänger sig, det blir svart ruta samtidigt som ljudet fortsätter ett tag för att senare haka upp sig det med...

CTRL + ALT + DEL fungerar inte och det enda man kan göra är att starta om datorn..

Jag har haft detta problemet innan när jag formaterade min förra datorn och då skulle man dra ner AGP till 4x vilket inte fungerade i detta fallet, (har även provat att stänga av det helt).

Någon som vet hur man ska gå till väga för att lösa detta? Det börjar bli extremt frustrerande...

Jag har ATI radeon x800xt 4200ghz sockted 934 (eller nåt sådant)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig i spel

Hej alla,

När jag spelar olika spel som tex CS och Savage så dröjer det inte länge förens spelet hänger sig, det blir svart ruta samtidigt som ljudet fortsätter ett tag för att senare haka upp sig det med...

CTRL + ALT + DEL fungerar inte och det enda man kan göra är att starta om datorn..

Jag har haft detta problemet innan när jag formaterade min förra datorn och då skulle man dra ner AGP till 4x vilket inte fungerade i detta fallet, (har även provat att stänga av det helt).

Någon som vet hur man ska gå till väga för att lösa detta? Det börjar bli extremt frustrerande...

Jag har ATI radeon x800xt 4200ghz sockted 934 (eller nåt sådant)

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Överklockat någon komponent i datorn?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inget alls.. =/

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hade du samma grafikort i din förra dator?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Låter som överhettning.. testa att ta av datorsidan och rikta en bordsfläkt in i datorn, spela lite och se vad som händer.
Hade precis samma problem men så bytte jag grafikkortskylare

Permalänk
Medlem

Yes, dock har jag bytt processor samt moderkort..
Men jag hade som sagt samma problem / symtom på den förra datorn men lösningen var ganska enkel och fixa

Tack för att du försöka hjälpa:)

Jag tror inte att det är överhettning, har extremt många / stora fläktar i datorn å tempen ligger runt 30-40 grader konstant..

Permalänk
Medlem

Lite basic frågor:
Vad har du för system (CPU, moderkort, nätagg, minnen, hårddisk(ar), kylning... etc.)

Om du inte vet ovanstående så finns det olika program för att se detta, t ex. "EVEREST".

Har det alltid varit såhär, eller har det kommit på senare dagar?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

memtest86? kör det och se om något går åt h-vete?
annars:

drivrutiner? Testat att hämta senaste drivrutinerna till grafikkortet? Eller de senaste stabila? Eller något äldre?
Hade väldiga problem med min grafik (har visserligen ett Nvdia kort) tills jag kom mig för att installera nya (nya för mig fast inte de senaste) drivisar. (efter att ha ominstallerat OSet en gång )

Efter det fungerade allt fint.

Berätta framförallt hur det går. Så vi kan komma framåt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och jag börjar tro att det är mitt x88 gto som spökar

Permalänk
Medlem

Antagligen vpu recovery....... som vanligt.
Slå på vpu recovery.

Har du AGP: Prova slå av fastwright i bios och catalyst ( borde slås av automatiskt i catalyst. )
Om det fortfarande är problem kan man prova sänka agp farten till x4 istället.

Har du Pci-e: Prova olika drivare.. annars köp nvidia som jag gjorde och lev lycklig i flera år...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar ihopslagna*

§ 3.4 - Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning). Till reglerna >>

*Tråd flyttad*