Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Något nytt skaller om 8600-serien?

Permalänk
Medlem

Något nytt skaller om 8600-serien?

Någon som har något nytt skvaller om när de kommer, om ALLA korten kommer att ha 128bitars minnesbuss?

Shoot!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

8600

Det har gjorts tester på MSI 8600 GTS som ska komma ut 17:e april. Enligt benchmarks slår den 7950 GT. Inte mycket, men den är tydligt bättre.

Ska nog själv satsa på det kortet. Det tråkiga är att jag då måste byta nätagg, men om jag nöjer mig med 8600 GS så kan jag köra med mitt nuvarande.

Aja, lika bra att byta ut nätagget och satsa på en trimmad version aav 8600 GTS. Man vill ju kunna spela crysis när det kommer.

Permalänk
Medlem

Varför måste du byta nätagg på bara ett litet modellhopp?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

jaa det undrar jag också?

Permalänk

Någon som hört något om det kommer ett dx10 kort med passiv kylning?

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black 430 / Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz / Asus P5E-VM HDMI / Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400 4 GB / Western Digital Caviar GP 750GB / Scythe Ninja Mini / Noctua NF-S12-1200 120mm *2 / Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe Dual-DVI 512MB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Varför måste du byta nätagg på bara ett litet modellhopp?

Därför att 8600 GT drar bara 43 W. Det är jag säker på att mitt nätagg klarar av. 8600 GTS ska tydligen dra 71 W och då är jag inte längre lika säker att nätagget klarar det.

Det är en dell dator där nätagget är märkt med 305 W men är något starkare eftersom dell brukar undervärdera sina nätagg av säkerhetsskäl. 36A på +12V delat på två sladddar. Folk kör 7600 GT stabilt och även 7950 GT utan problem på exakt samma PSU. Det enda är att 7950 kräver egen strömkontakt och man måste köpa till en 4pin till 6pin molex.

Men ett 8600 GTS drar mer ström än 7950 GT och därför tror jag jag måste byta. Speciellt om jag ska satsa på ett överklockat 8600 GTS.

7950 GT 49W
7600 GT 36W
8600 GT 43W
8600 GTS 71W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beautiful_Barca

7950 GT 49W
7600 GT 36W
8600 GT 43W
8600 GTS 71W

Glöm att 7950GT dra 49W, den drar runt 80 friska watt i load. Och 7600GT drar runt 50W i load.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Mitt 7900gtx får bra mycket bättre poäng än det kortet. Ganska pinsamt av Nvidia.
128bitars minnesbus är ju för fan skammligt.
Enda bra med kortet måste vara dx10 annars kan man hitta bättre kort för pengarna förmodligen.

Riktigt besviken..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Mitt 7900gtx får bra mycket bättre poäng än det kortet. Ganska pinsamt av Nvidia.
Enda bra med kortet måste vara dx10 annars kan man hitta bättre kort för pengarna förmodligen.

Riktigt besviken..

Hur kan du bli besviken på någt som inte är bekräftat? Tänk så är sanningen att det spöar ditt 7900GTX och kostar 1600 kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Glöm att 7950GT dra 49W, den drar runt 80 friska watt i load. Och 7600GT drar runt 50W i load.

Det värdet är uppmätt av Guru3D.

http://www.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=7&t=9354

Citat:

Med tanke på prisskillnaden så är det inte så konstigt väl?
Jag tycker att om testerna stämmer så presterar 8600 precis det som jag förväntade mig. Snäppet bättre än 7950 GT.

Permalänk
Citat:

Det värdet är uppmätt av Guru3D.

http://www.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=7&t=9354

Tittat på Guru3d sidan och det står ingenstans att kortet skulle dra 49W. nVidia själva säger att 7950GT drar 82W.

Och detta sägs på guru sidan:

Citat:

So please understand that using a Wattage meter is not the most reliable way of measuring power consumption.

Sen vet vi inte hur pressat korten. Så jag litar mer på nVidias siffror än nån annans.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tittat på Guru3d sidan och det står ingenstans att kortet skulle dra 49W. nVidia själva säger att 7950GT drar 82W.

Och detta sägs på guru sidan:

Sen vet vi inte hur pressat korten. Så jag litar mer på nVidias siffror än nån annans.

Det låter vettigt. Då är det för min del kanske bättre att köpa kortet när det kommer ut och testa det först innan jag byter PSU.

Permalänk
Avstängd

Re: Något nytt skaller om 8600-serien?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Någon som har något nytt skvaller om när de kommer

Nej men en fågel viskade i mitt öra att Gainward vänsterprasslar med MSI, och Asus har äntligen kommit ut ur garderoben

Ett lite mer seriöst svar nu då... Igår släpptes de lite tester som du kanske redan har sett, i den står de allt om 8600GT/S

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddo_mAN
Någon som hört något om det kommer ett dx10 kort med passiv kylning?

Nae inte hört, men undrar detsamma. Datorn nu låter som ett jetplan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Nae inte hört, men undrar detsamma. Datorn nu låter som ett jetplan...

Har hört att budget korten kommer att komma strax efter mid-range 8600 serien. Kan nästan garantera dig att det kommer finnas de med passiv kylning. Det kan ta sin tid dock.

Jag drömmer om ett riktigt bra kort som är single slor pci-e ska komma snart. Som när 7950 GT kom. Men det lär inte hända.
Vill jag ha ett dx10 kort så är det väl max 8600 GTS som gäller för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det låter vettigt. Då är det för min del kanske bättre att köpa kortet när det kommer ut och testa det först innan jag byter PSU.

gör man väll alltid,onödigt att köpa något man kanske inte behöver, testar alltid innan jag byter, ibland kan man bli överaskad vad budget agg klarar!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer

Riktigt besviken..

Visst 128bitar, men 1Ghz (2Ghz), har hyfsad bandbredd ändå!
En del folk snackar om att det borde ha 256bitars minnesbuss osv.
Men försök förstå att om nvidia hade gjort det med 256bit så hade kretsen blivit större, och följdaktligen dyrare att tillverka, för att fortfarande behålla samma vinstmariginal så skulle korten ha blivit dyrare och inte hamnat i prisklassen under 2000kr!
Det här är ett midrangekort och då kan man inte få allt!
Vill ni ha 256bitar eller bredare minnesgränssnitt så finns det hi-end kort, bara att köpa ett sånt om man anser sig behöva det.
nVidia är ju som de flesta företag vinstdrivna, så de kommer ju inte göra ett kort avsett för ett marknadssegment, fast trycka in så mycket prestandahöjande tekniker så att kortet hamnar i en annan prisklass, då förfaller ju själva meningen med kortet!

Och så slutligen specifikationerna spelar ju egentligen ingen som helst roll, det är ju prestandan som är det viktiga, och likvärdig prestanda som föregående generations hi-end kort är defenitivt inte dåligt!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Hur e det egentligen med dx10-arkitekturen, gör det någon skillnad (utöver vanlig utveckling) om man köper ett kort nu eller om tre månader för att själva arkitekturen har "barnsjukdomar" eller beror det på drivrutinerna?