Hur låser jag upp portar på Xavi X5258-p2?

Permalänk
Medlem

För användare: user/user
Alla inställningar: Admin/Admin

Har hört att det senare ska göra garantin obrukbar men jag har inte läst om det någonstans...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av riche
Tja,

Försöker få igång farsans nya bredband men är inte så kunnig när det gäller nätverk. Någon som haft problem med glocalnet och det här modemet? (Xavi X5258) Automatisk IP funkar inte för mig - DHCP servern verkar helt mysko. (provat på tre olika datorer nu så något är det - WinXP / Linux)

Har fått sätta det manuelt till:
IP 192.168.1.101
MASK 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.10

Kommer då åt webinterfacet (192.168.1.1). Men har inte lyckats komma ut på nätet...
(vad sätta DNS-server till? brukar vara samma som webinterfacet på routers)

Sist jag ringde support nu så bad de mig återkomma om 2 h för att de hade tekniska problem och många kunder som ringde... Har nog dragit samma historia fyra gånger nu och det fanns en som verkade kunna något annat än att rabbla den inprogrammerade manualen.

Fan att han har 12 månaders uppsägningstid.

Sätt Gateway till 192.168.1.1 i stället så får datorn lättare att hitta ut på Internet.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Ok, har provat.
Tyvär så funka det inte.

Hur vet jag ens att uppringningen gjorts och att jag har fått en ip address?
(till modemet)

Permalänk
Medlem

Modemet har en ip-adress om WAN lampan lyser. Eller då vet man att modemet har kontakt med telestationen. Samt inställningarna på datorn ska vara att den ska ta ip automatiskt och automatisk DNS. Sen så har jag hört att det är bättre att använda port 2-4 på baksidan istället för port 1, eftersom 1 tillägnad för om man ska ha TV så är den lite special och kan bråka.

EDit: Sen är det viktigt att du sitter i första jacket, att det är jacket är seriekopplat istället för parrallellt (man ska inte kunna prata i flera telefoner samtidigt) Larm och liknande ska sitta efter modemets mellanpropp. Annars kan signalen störas och det blir bajs av allt.

Permalänk

Till alla er som försökt och inte lyckas logga in (och som har BBB som operatör):

Användarnamnet är Admin med stort A, och lösenordet är samma sak.

Men innan ni loggar in så måste ni ta ur Telefonkabeln, för annars så hämtar routern hem konfiggen från BBB. Efter att ni confat den så får ni ta och ändra "Domain Name" (minns ej var i menyn det fanns, men nånstans under LAN-Delen tror jag), vilket förhindrar att BBB skickar tillbaka en ny konfig till routern så fort ni sätter i pluggen.

Till er som använder user-kontot:
Ni kan inte ändra några inställningar, utan bara kolla olika status.

Jag har träffat på något konstigt fenomen då Glocalnets routrar (XaVi 5258-P2) inte är inställda som bryggor, utan som riktiga routrar.
På dessa så blir du tilldelad en lokal (192.168.1.0/24) LAN-Address av Routerns DHCP-Server.
Sedan så skickar inte heller Glocalnet ut någon konfig till deras routrar, så du kan konfa dom till vad du vill använda dom till (inte brödrost eller kaffekokare naturligtvis, men ändå).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radioman
Så här står det hos mig (efter stora problem att komma åt att läsa... Frågar efter lösenord i tid och otid)

Product Information
Model Number X5258
HW Revision V0.3
Serial Number none
Ethernet MAC 00:01:38:8D:5B:AA
DSL MAC 00:01:38:8D:5B:AB
AP MAC 00:01:38:8c:ce:66
Software Versions
Software Version 2.00B2T05.5258A+ (2007/03/16)
SIP Agent 1.6.7
ATM Driver 6.02.00.10
DSL HAL 6.02.00.09
DSL Datapump 6.02.00.108 Annex A
SAR HAL 01.07.2c
PDSP Firmware 0.54
Wireless Firmware 3.3.0.18
Wireless APDK 6.3.0.19
Boot Loader 1.4.0.5

Ser ju nästan likadant ut ! Har de bara bytt lösenord tro?

Lösenordet på x5258 är sjukt jobbigt om du har Wireless enabled
Typ 30 tecken långt. Ring supporten så ger dom dig det om du ber snällt

Visa signatur

// Maximilian