S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vissa enstaka lampor ska funka att skjuta sönder, om jag kommer ihåg rätt. Har ett svagt minne av att jag lyckades med det nån gång i typ den underjordiska bunkern mot militär-basen. Det är väl ban-byggarna som har slarvat, för jag har för mig att dom demonstrerade och snackade om att det var möjligt innan spelet släpptes.

Var det inte i Agroprom Research Institute? Kommer ihåg en tysk reporter demonstrerade det, men jag har aldrig lyckats själv. Gillar inte det där stället så mycket, kommer ihåg när jag skulle spela första gången, kunde knappt klara av soldaterna.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Snyggare än Crysis?! Nu tar ni väl ändå i lite Det är trots allt fortförande X-Ray motorn vi snackar om. Inte för att den är direkt dålig då, det handlar väl mer om att den är gjord just för Stalkers atmosfär.
Angående prestandan så lär dom ha optimerat spelet en hel del sen de läckta beta-versionerna. Jag provade en i våras, där man fick lalla runt i svampträsket, och det funkade hemskt med mitt gamla x1900xt, som annars lätt klarade av första Stalker med högsta inställningarna. Men med tanke på hur mycket dom verkar ha slipat på sin motor inför Clear Sky, så litar jag på att dom fixar prestandan hyfsat till releasen.

Kollade nyss DX10-rullen igen, och det ser verkligen galet snyggt ut under de regniga nätterna Den volumetriska röken är också häftig, men jag hoppas bara att den kan avnjutas på fler sätt än att skjuta på fläktar Som tex när folk springer eller skjuter/spränger igenom den.

Så ja, det får fan bli ett försök med Vista trots allt Får hålla tummarna för att det funkar som det ska.

Ge vista 1- 2 månader så ska du se att känner dig som hemma!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Möjligt, någon bunker som inte var allt för långt in i spelet iaf. Jag kommer ihåg att man hade så dåliga vapen att man smög runt hela tiden och försökte plocka dom en och en från mörkret Då kom man att tänka på det där med att smälla lamprona. Hoppas dom har fixat detta i Clear Sky iaf.

Någon som vet om det kommer komma en Collectors Edition av Clear Sky? Har inte sett något än, men det kanske inte kommer någon om detta nu räknas som en expansion, även om den är fristående

Judge: Ja, jag ska ge det en chans nästa vecka. Får se hur länge man håller ut

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

NU är jag ruskigt trött på det här spelet. Har installerat om XP två ggr under tiden jag lirat det här och tappat bort savefilerna båda gångerna. Detta för att dom göms någon helt annanstans än dom "brukar vara"

Spelet installationsmapp, ELLER "Mina Dokument"

Där ska saverna sparas.
Suck!

/End of Rant

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Någon som vet om det kommer komma en Collectors Edition av Clear Sky? Har inte sett något än, men det kanske inte kommer någon om detta nu räknas som en expansion, även om den är fristående

http://www.game.co.uk/PC/Action/FirstPersonShooter/~r335801/S...

S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky Limited Edition Includes:

  • Exclusive Steel Case

  • Making of Video

  • Original sound track

  • Wallpaper

  • Double sided Poster

  • Developer interviews

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
NU är jag ruskigt trött på det här spelet. Har installerat om XP två ggr under tiden jag lirat det här och tappat bort savefilerna båda gångerna. Detta för att dom göms någon helt annanstans än dom "brukar vara"

Spelet installationsmapp, ELLER "Mina Dokument"

Där ska saverna sparas.
Suck!

/End of Rant

C:\Users\Public\Documents\STALKER-SHOC

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Jo, men jag körde XP då.
*grr*

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
http://www.game.co.uk/PC/Action/FirstPersonShooter/~r335801/S...

S.T.A.L.K.E.R: Clear Sky Limited Edition Includes:

  • Exclusive Steel Case

  • Making of Video

  • Original sound track

  • Wallpaper

  • Double sided Poster

  • Developer interviews

NAJS!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Jo, men jag körde XP då.
*grr*

"C:\Documents and Settings\All Users\Documents\STALKER-SHOC"

Där ska det va i XP.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Ok, jag menar ju att kopierar min user, inte alla users.
Räcker o blir över med filer annars.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Va? Du kopierar ju bara "Savedgames"-mappen som du hittar där. Den innehåller bara så många filer som du har sparningar i spelet, plus en liten screenshot per save. Olika users har inte unika mappar vad jag vet.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hmmm snyggare än crysis, jag vet inte, crysis har fortfarande bättre shaders, men stalker cs miljöer blir ju mer levande och realistiska med dynamisk rök och ett dynamiskt regnsystem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Va? Du kopierar ju bara "Savedgames"-mappen som du hittar där. Den innehåller bara så många filer som du har sparningar i spelet, plus en liten screenshot per save. Olika users har inte unika mappar vad jag vet.

Nu blir det OT här men från C: kopierar jag bara min user under Mina Dokument. Inga andra mappar. Definitivt inte All Users.

Första spelet som jag spelat som sparar sina saves där.

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk

Asså man kan ju inte direkt säga att den är tekniskt mer avancerad än Cryengine Men Stalker är inte menat att vara ett grafiskt under heller, utan tanken bakom X-Ray är ju just att den ska passa spelet. Mörkare och dystra miljöer med mer enskilda ljuskällor och väder-effekter, mycket regn och oväder, en smutsigare yta med matta och skitiga texturer, osv. Detta sköter den utmärkt och jag kan inte tänka mig någon annan motor göra det på ett bättre sätt. Första intrycket är kanske inte så hett, men efter ett tag så ser man verkligen tjusningen i den

CollinZeal: Jasså. Ja alla gör vi på olika sätt innan ominstallation. Själv sparar jag ingenting i den normala "mina dokument", eller på C: över huvud taget, utan det hamnar i egna mappar på andra diskar. Så slipper man sitta och sortera igenom det där innan ominstallation Mappar med sparfiler får man däremot ändå kopiera manuellt till en säker disk, så man vet att man inte missar något. Så vart dom hamnar spelar ingen roll i min värld, då man ändå söker upp dom. Men visst är det lite udda att Stalker-mapparna ligger just där dom är. Du kommer åt den direkt genom "Shared Documents" i "Den här datorn" annars

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Hmmm snyggare än crysis, jag vet inte, crysis har fortfarande bättre shaders, men stalker cs miljöer blir ju mer levande och realistiska med dynamisk rök och ett dynamiskt regnsystem.

ger iaf bättre känsla än crysis
ungefär lika snyggt tbh
ska testa båda igen då nya burken kommer för att jämföra en gång till

Permalänk
Avstängd

Liten fråga om Clear Sky, utspelar sig spelet före Shadows of Chernobyl?

Är inte så värst insatt i Clear Sky, vill inte ha för höga förväntningar som förstör spelet när det väl kommer.
Blev väldigt besviken på första spelet tack vare förväntningar man hade som byggdes på av flera års väntan och en massa filmklipp hur det skulle vara.
Fast idag är jag helnöjd med spelet, finns inget bättre

EDIT: fan, spelet kommer att ha Starforce

EDIT2: raderade spoiler, sorry guys

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Liten fråga om Clear Sky, utspelar sig spelet före Shadows of Chernobyl?

Typ när Strelok visste att han är Strelok..

Tack för spoilern.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Typ när Strelok visste att han är Strelok..

Tack så jävla mycket då! Borde förvarna först innan du fixar in en liten spoiler? Tänk på oss som inte ens har spelat klart spelet än.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Haha, det där var väldigt klantigt.

I övrigt så kan man väl vara lite diskret med info om handlingen i nya spelet också? Det ända jag vet än så länge är just att det utspelas innan det första spelet, och runt samma områden. Ingen aning om det har något med karaktärerna från första spelet att göra, men det ska bli intressant att ta reda på

Tårögt med Starforce!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

sorry

Trodde att alla spelat klart den, fast man visste rätt så tidigt i spelet vem man var.

Ville bara ha reda på om det utspelar sig före första spelet, vilket det nu gör.
Sen fick jag reda på mycket mer, men det skriver jag inte om... tveksamt att det blir lika bra som förra förutom grafiken.. resten får ni nog komma fram till själva.

Men ber om ursäkt att jag avslöjade något som redan står i tråden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det tog ett år nästan för mig att spela klart det

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
sorry

Trodde att alla spelat klart den, fast man visste rätt så tidigt i spelet vem man var.

Ville bara ha reda på om det utspelar sig före första spelet, vilket det nu gör.
Sen fick jag reda på mycket mer, men det skriver jag inte om... tveksamt att det blir lika bra som förra förutom grafiken.. resten får ni nog komma fram till själva.

Men ber om ursäkt att jag avslöjade något som redan står i tråden

Går ju att redigera poster.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Tack för spoilern.

Det känns som om preskriberingstiden för Stalker är ute. Man kan inte hålla på och tassa runt hur länge som helst, det blir bara drygt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Det känns som om preskriberingstiden för Stalker är ute. Man kan inte hålla på och tassa runt hur länge som helst, det blir bara drygt.

Det är ju vad du tycker. Vi kanske vill tassa runt, hitta ammo o andra saker som vi sedan kan sälja, smyga oss fram till fienden, osv. Eller så har vi på svårighetsgraden "master" o det tar därmed lång tid för oss att klara ett mission.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Att smyga runt och kolla på miljön överallt, samla saker & panga lite folk är en stor del av spelet

Det är ingen ide att springa igenom allt på ett par timmar i mainquest...då har man tappat allt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det är ju vad du tycker. Vi kanske vill tassa runt, hitta ammo o andra saker som vi sedan kan sälja, smyga oss fram till fienden, osv. Eller så har vi på svårighetsgraden "master" o det tar därmed lång tid för oss att klara ett mission.

Du menar väl "Stalker", svårighetsgraden.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det är ju vad du tycker. Vi kanske vill tassa runt, hitta ammo o andra saker som vi sedan kan sälja, smyga oss fram till fienden, osv. Eller så har vi på svårighetsgraden "master" o det tar därmed lång tid för oss att klara ett mission.

"Tassa runt" som i att sätta spoilertaggar precis överallt för att någon kanske inte har spelat igenom ett gammalt spel och blir förnärmad över minsta lilla. Okej att man kan sätta spoilertaggar de första månaderna, men om ni ABSOLUT ABSOLUT inte vill ha spoilers är det ju inte så smart att läsa en diskussion kring spelet i fråga.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fascinerande att någon kan bli överaskad över en spoiler på den 59:nde sidan av en tråd som redan blivit delad i två delar för att den blev för stor.

Permalänk
Medlem

Vad kräver spelet i fråga, Shadow of Chernobyl alltså, inte den kommande delen, räcker ett Ati Radeon HD 4870 för att köra det i bra upplösning?

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk

ja, med ett hd 3870 får man ungefär 35 fps.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Du menar väl "Stalker", svårighetsgraden.

Nej, det finns fyra olika svårighets-grader; Novice, Stalker, Veteran och Master. Jag brukar välja Master när jag söker utmaning. Nu har jag dock Novice för att de ska dö lättare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Okej att man kan sätta spoilertaggar de första månaderna, men om ni ABSOLUT ABSOLUT inte vill ha spoilers är det ju inte så smart att läsa en diskussion kring spelet i fråga.

Sist gång jag läste i denna tråd innan mitt "spoiler-attack-inlägg", var när tråden skapades. Klickade mig in hit för att se om något roligt har hänt, o vips, en oskyddad spoiler. Inte så värst kul måste jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Tycker det är fascinerande att någon kan bli överaskad över en spoiler på den 59:nde sidan av en tråd som redan blivit delad i två delar för att den blev för stor.

Spoilers ska vara inom s.k. "spoiler-taggar", oavsett om en tråd är 5 år gammal. Det är därför dessa taggar finns.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Nej, det finns fyra olika svårighets-grader; Novice, Stalker, Veteran och Master. Jag brukar välja Master när jag söker utmaning. Nu har jag dock Novice för att de ska dö lättare.

Jaha, det stämmer nog. Själv har jag aldrig testat mer än Novice, tycker att det känns hyffsat kul att spela!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64