Skivorna funkar inte i min brännare

Permalänk
Medlem

Skivorna funkar inte i min brännare

Hej!

Beställde följande skivor från wesellcd.com:
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=814

Problemet är nu att IMGBurn säger att den högsta hastighet som stöds är 2,4x. Min brännare är en Liteon SOSW-833S och har stöd för hastigheten 8x.

Det andra problemet jag har är att när jag bränner skivorna på 2,4x hastighet blir ca 50% av skivorna hackiga. Filmen hackar som väst de sista 10 minuterna och blir omöjlig att se på.

Har ni någon aning om vad som kan vara fel? Ge mig tips på skivor som fungerar i min brännare. Är så förbannat trött på att filmerna inte fungerar så nu får det kosta vad det kosta vill.

Visa signatur
Permalänk

Taiyo Yuden och Verbatim.
Har aldrig bränt en endaste fel bränning med dom, över 400st DVDs med min NEC3500AG brännare.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
Taiyo Yuden och Verbatim.
Har aldrig bränt en endaste fel bränning med dom, över 400st DVDs med min NEC3500AG brännare.

Kan man köra skivor avsedda för 16x i en brännare som bara klarar 8x?

Permalänk
Medlem

Traxdata är inte så värst kassa ändå, har själv kört med dom tidigare (dock -r). Har du prövat uppdatera brännarens bios?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk

För att det ska funka bra att bränna en skiva så måste din DVD-brännare ha support för den typen av skiva som du ska skriva. Brännaren styr laserstyrka osv med förprogrammerade inställningar som är olika för olika MID (media ID).

Det som händer för dig är att din brännare inte har stöd för detta MID och då väljer en default-strategi för laser osv och då kan du alltså bara bränna i 2,4x. Defaultstrategi i så låg hastighet för 16x blir aldrig bra. Här är vad jag hade gjort om jag var du:

1. Uppgradera firmware för din brännare (om du är snål)
2. Köp en ny brännare (kostar bara 300-400kr nuförtiden)
3. Köp bättre skivor i fortsättning, t.ex. Verbatim

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backisen
Kan man köra skivor avsedda för 16x i en brännare som bara klarar 8x?

Ja det är klart man kan. Bränner mina Verbatim photo printable DVD-R 16X skivor i 6x.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Jag bränner 16x skivor i min gamla 2x brännare. Så det är inga som helst problem.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
För att det ska funka bra att bränna en skiva så måste din DVD-brännare ha support för den typen av skiva som du ska skriva. Brännaren styr laserstyrka osv med förprogrammerade inställningar som är olika för olika MID (media ID).

Det som händer för dig är att din brännare inte har stöd för detta MID och då väljer en default-strategi för laser osv och då kan du alltså bara bränna i 2,4x. Defaultstrategi i så låg hastighet för 16x blir aldrig bra. Här är vad jag hade gjort om jag var du:

1. Uppgradera firmware för din brännare (om du är snål)
2. Köp en ny brännare (kostar bara 300-400kr nuförtiden)
3. Köp bättre skivor i fortsättning, t.ex. Verbatim

1. Har redan uppgraderat firmware utan resultat.
2. Kan inte eftersom jag har en laptop.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Jag bränner 16x skivor i min gamla 2x brännare. Så det är inga som helst problem.

Fick svar från wesellcd.com att detta inte skulle fungera. De sa att det var därför det gick så dåligt för mig att bränna.