Hur får jag färg till Platt-tv:n via datorn??

Permalänk
Medlem

Hur får jag färg till Platt-tv:n via datorn??

Hejsan!

Det är så att jag har en Lg 42" platt-tv kopplad till datorn.

Datorns grafikkort är Ati X1300 och jag brukar ha en S-video kontakt både från datorn och till tv:n. (då visar tv:n färg)

MEN! efter att ha köpt en en S-video kabel med Scart-uttag på andra änden till tv:en så visar tv:en ingen färg längre (svartvit bild)

Har kikat runt i grafikkortets inställningar, men får inte till det

Hur Kan jag få färg på tv:en via datorn??

Mycket tacksam för svar

Rockan!

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för tv, och varför kör du inte med en dvi-hdmi- eller vga-kabel? S-video bör man inte använda annat än i nödfall när det gäller plasma- och lcd-apparater.

Permalänk
Medlem

Det är högst troligt att TV:n inte stödjer S-video på just det scartuttaget, och det resulterar i svartvit bild.

Men som föregående talare skrev så kolla upp möjligheterna till VGA el. DVI/HDMI koppling skillnaden blir enorm.

Om du nu "envisas" med att koppla via S-video så prova att byta scartuttag på tv:n, brukar finnas ett som stödjer och ett som inte gör det.
Kanske kan finnas A/V inställningar i tv menyn där du kan välja vilken signal som ska användas till det specifika scartuttaget.

Annars är det nog bara att koppla om S-videon till komposit ,vilket blir ännu sämre, brukar finnas en funktion för det i grafikinställningarna på datorn.

//mac

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Hejsan!

aa det är så att tv.en är en bra bit ifrån datorn, plus att det är mina föräldrar som tittar lite på filmer via datorn då och då bara, vi har testat hdmi kabel, dock tyckte de inte att det skiljde så mkt för 700:- prisskilnaden (för sladden).

Jag har testat alla scart-uttagen. Dock lyckades jag hitta ett uttag som visade färg på tv:en, men jätte svagt.

Finns det några lösningar att få färg på tv:en? annars kanske jag är tvungen att köpa hdmi kabeln trots allt.

Mycket tacksam för svar.

Visa signatur

XPS M1330 | CRIMSONRED 13.3" WHITE-LED | T7300 2.0Ghz | 2Gb 667Mhz | 160Gb 7200 | 8400M GS 128Mb |

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att förstå hur skillnaden kan bli så liten, på gränsen till att jag inte tror dig till och med.

skämt åsido, kolla möjligheten med HDMI så kan du lämna S-video eran bakom dig jag lovar att det kommer vara värt det.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

DVI till HDMI is the way to go såvitt jag vet.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Om de bara tittar på typ DIVX-filmer så kan ju t o m svideo upplevas bättre då det blir utomordentligt suddig och man slipper se hur usel kvalitet det är på filmen

Nej men skämt åsido. S-video är faktiskt inte så pjåkigt till min LG px4r. Men det spelar ju inte i samma liga som VGA eller hdmi/dvi

Permalänk

Hur långt är det mellan datorn och TV:n egentligen? Är det för långt så kan ju faktiskt signalen bli försämrad.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man får en kraftig försämring när man drar bortöver 10m någonstans, någon kan ju bekräfta, men jag tror det ligger någonstans runt 10m

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Efter noga funderingar har jag bestämt mig för en bättre kabel till tv:n

vilken kabel är det jag behöver köpa? jag har både hdmi och vga uttag på tv:n baksida.

på datorn har jag vga och dvi. (Dvi kör jag idag till datorskärmen).

vad jag har förstått så är det troligen från dvi uttaget jag ska koppla till tv:n eller?

Märker man någon större skillnad på vga och hdmi när man bara kollar på dvix liknande filmer? priset verkar skilja en hel del annars.

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan gott köra VGA till tv.:n, tror inte dina päron kommer att uppfatta någon skillnad mellan VGA - DVI/HDMI

Visa signatur

Macbook Pro