Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10988699]Varför anser du att det är bortkastad dom första månaderna?
[/QUOTE]

I början så har man kanske inte så mycket muskler. Dessutom så var han ute efter fettförbränning i första hand, då anser jag att det räcker med typ EAA/Vassle och bara träna på som vanligt. Sedan om man vill kan man köpa kreatin.
Jag har tränat i 8-9 månader nu och jag har klarat mig utan kreatin. Jag har kört på 25g vassle efter passet sen i julas.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Vilket är det bästa sättet att springa på i skogen? Menar om man ska köra intervall o springa ganska snabbt sen gå eller om man ska jogga hela tiden.

Permalänk
Medlem

Mängden muskler har ingenting med om man ska äta kreatin eller inte, effekten är densamma.

Just för att han ska gå ner i vikt så vill man ta dessa tillsatser för att förhindra att musklerna förbränns istället för fett.

Klart du har klarat dig utan kreatin, du hade klarat dig jättebra utan vassle också. Men du hade kanske klarat dig ännu bättre om du hade käkat eaa och kreatin.

Gabriel: Vad är det du är ute efter med din träning?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10988726]
Just för att han ska gå ner i vikt så vill man ta dessa tillsatser för att förhindra att musklerna förbränns istället för fett.
[/QUOTE]

Och det gör kreatin?
Så vitt jag vet så är det inte så kreatin funkar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Nej inte direkt, men eftersom att det stimulerar musklernas tillväxt så förhindrar det indirekt förlust av muskler. (kan förhindra)

EDIT: Får lägga till ett, kan, här. Jag kan inte bevisa att det är så. Det är min uppfattning om kreatin, inte ett accepterat faktum vad jag vet. Men jag tycker mig ha ett visst stöd för påståendet.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10988755]
EDIT: Får lägga till ett, kan, här. Jag kan inte bevisa att det är så. Det är min uppfattning om kreatin, inte ett accepterat faktum vad jag vet. Men jag tycker mig ha ett visst stöd för påståendet.[/QUOTE]

Eftersom du inte kan bevisa och jag har hört annat (som jag inte heller kan bevisa) så kommer jag fortsätta att tro det jag har hört och du lär fortsätta tro på det du vet.

Någon kunnigare här som kan förklara för oss?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Om man tänker logiskt och ser på de effekter som kreatin bevisat ger, så borde du har större möjlighet att behålla din muskelmassa och bygga nytt under deff (speciellt för nybörjare) om du äter kreatin. Eftersom kreatin bevisligen ökar muskelmassa. Positiva effekter kvarstår även efter avslutad kur förövrigt.

Permalänk
Medlem

en person som aldrig har testat,kan ej veta.
det som man läst/hört går INTE hand i hand med det praktiska när det gäller tillskott och träning.

utav mina år som jag har kört med kreatin så kan jag säga detta:
*styrke ökningar(och då pratar jag inte om nått reps hit och dit och inte bara efter några veckors användning)
*mer vätska binds i musklerna=muskler ser lite fylligare/större ut
*rundare i ansiktet

thats it...
att man skulle få bättre eller mer muskelökningar kan jag efter min egen erfarenhet säga att det inte stämmer,men däremot så kan det i vissa fall vara hjärn spökena som spelar en ett spratt...likt amatörer som tror att man får mer muskler ju mer deffinition man får på kroppen/musklerna då man deffar,så blir man även här lurad och tror att man fått mer muskler då vätska har bundits inne i musklerna och gjort dom "större".

sen kan jag även tilläga(och det har redan sagts),kreatin och EAA är ypperligt bra för en nybörjare...varför ska han vänta med att ta dom för,finns ingen som helst logik eller poäng med det.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

en person som aldrig har testat,kan ej veta.
det som man läst/hört går INTE hand i hand med det praktiska när det gäller tillskott och träning.

utav mina år som jag har kört med kreatin så kan jag säga detta:
*styrke ökningar(och då pratar jag inte om nått reps hit och dit och inte bara efter några veckors användning)
*mer vätska binds i musklerna=muskler ser lite fylligare/större ut
*rundare i ansiktet

thats it...
att man skulle få bättre eller mer muskelökningar kan jag efter min egen erfarenhet säga att det inte stämmer,men däremot så kan det i vissa fall vara hjärn spökena som spelar en ett spratt...likt amatörer som tror att man får mer muskler ju mer deffinition man får på kroppen/musklerna då man deffar,så blir man även här lurad och tror att man fått mer muskler då vätska har bundits inne i musklerna och gjort dom "större".

sen kan jag även tilläga(och det har redan sagts),kreatin och EAA är ypperligt bra för en nybörjare...varför ska han vänta med att ta dom för,finns ingen som helst logik eller poäng med det.

Så jag ska slå till på Kreatin imorgon också när jag är hos gymgrossisten och känna på det och se vad jag tycker själv?
Ska jag även ha EAA samtidigt eller är de bara att välja en av dem och köra på?

EDIT: Nått mer man kanske ska kolla efter, räknar ju inte med att jag kan köpa kroppen jag vill komma åt, utan de krävs hårdträning. Men de finns ju hjälpmedel, tänkte nån form av återhämtningsbars eller liknande kanske?

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Aspen-:

Antagligen gjorde du väldigt fel, eller så pratade dom inte om dig. Alla "gymbögar" vet att de handlar om triceps. Det är dessutom en av de vanligaste tricepsövningarna.

Övningen är bra! Man ska tänka på att inte föra stången mot pannan utan bakom/ovanför huvudet.

Skrivet av mangemani:

antingen så försökte dom bara psyka dej och få dej att tro något helt galet(vet hur det ligger till med oss större mäniskor,några utav mina polare är så,ska alltid hålla på att hacka på dom som är mycket mindre,psyka,trycka ner och "ge dom tips" genom att prata med någon om något som verkar intressant högt)..eller så gjorde du helt enkelt fel,men det måste då ha varit ett riktigt kodak moment isf,för hur kan man göra denna enkla övning fel(alltså så att det varken ser ut som en biceps/triceps övning)

Ja precis, denna övningen är ju så basic att det inte går att göra fel hur mycket man än försöker...

Det som stärker att de pratade om man var nog lite skumme blinkar när jag var klar med settet och tittade åt deras håll.

Men det kanske är som du säger mangeman att de försöker psyka, frågan är varför och vad vinner de på det?, jag brukar inte bry mig om vad andra gör annat än dem gånger man frågar om de är klara med vissa vikter.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RedFLip:

Tackar!
Som det är nu så har jag legat stadigt på 95-100kg.

Så fettförbrännare går bort!

Om jag har förstått rätt, något så här tänker du:
Måndag: Styrke
Tisdag: Motion
Onsdag: Styrke
Torsdag: vila
Fredag: Motion
Lördag: Styrke
Söndag: vila

Eller de kanske blir för mycket?
Tänkte nämligen som jag skrev cykla en del på Sportlife också.

Så kreatin, vad mer gör de liksom? Liknande protein pulver eller?

Och öka protein intaget, mer kött och mindre potatis, pasta osv. eller?

Mycket bra har redan sagts. men lägg fokus på styrketräningen samt kosten och kör sekundärt motion/cykla/etc, då styrketräning gör att mindre andel tappad vikt består av muskelmassa vilket inte är helt fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Får hålla med någon som skrev att man kan vänta med kosttillskott. Fokus på mat och protein, man ökar bra i början ändå (oftast). Skit i vad som är optimalt, med tanke på hur många som slutar träna efter bara några veckor så tycker jag att man själv ska känna att man vill ta steget vidare till kosttillskott, efter ett tag, när man fått in de viktigaste rutinerna.

Sedan är det roligare när man verkligen känner av effekten av ett kosttillskott, det är ju halva motivationen om inte mer. Kör man med grejer från början har man ingen aning om vad de ger.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Men det kanske är som du säger mangeman att de försöker psyka, frågan är varför och vad vinner de på det?, jag brukar inte bry mig om vad andra gör annat än dem gånger man frågar om de är klara med vissa vikter.

dom är så bara,det behövs ingen anledning till varför dom skulle psyka.
kan iof bara gå efter hur mina polare resonerar,medans en själv och nån till säger "jamen det är väl inget fel med den personens träning eller utförande" så kan dom stå och säga nått i stil med "han ska inte komma och tro att han kan det här man styrketräning".
det värsta är ju att dom säger det högt(precis som att personen inte skulle vara där) och personen tar då åt sej och blir ibland nervös då han tittar på deras fysiker.
dom kan även stå och diskutera tillskott och utförande utav övningar i närheten utav nybörjarna,en annan höjer på ögonbrynen då dom sätter igång med sitt svammel då jag vet att det bara är en massa nojja,men nybörjarna snappar upp alltihop=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Inget jätteimponerande, men körde 3 set marklyft med 100kg igår (PB).

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dom är så bara,det behövs ingen anledning till varför dom skulle psyka.
kan iof bara gå efter hur mina polare resonerar,medans en själv och nån till säger "jamen det är väl inget fel med den personens träning eller utförande" så kan dom stå och säga nått i stil med "han ska inte komma och tro att han kan det här man styrketräning".
det värsta är ju att dom säger det högt(precis som att personen inte skulle vara där) och personen tar då åt sej och blir ibland nervös då han tittar på deras fysiker.
dom kan även stå och diskutera tillskott och utförande utav övningar i närheten utav nybörjarna,en annan höjer på ögonbrynen då dom sätter igång med sitt svammel då jag vet att det bara är en massa nojja,men nybörjarna snappar upp alltihop=/

Då är det bara öronproppar nästa som gäller då hehe.

Vad tror ni om detta schemat, tror jag skrivit det tidigare men hittar ej?

Dag 1: Bröst | Plant Liggande hantelpress 2x8 | Neråtlutad hantelpress 3*8 | Uppåtlutad Hantelpress 2*8 |
Dag 1: Mage | "Sidoböj" med hantel 4*8 | Liggande crunch i neråtlutad bänk 2*8 |
Dag 1: Underarmar | Sittande skivstångscurl 3*12 | Sittande hantelcurl 4*10 |

Dag 2: Axlar | Axelpress med hantlar sittandes 3*8 | Militärpress 2*8 | Sidolyft, hantlar 3*10 |
Dag 2: Triceps | Barbell Triceps extension 3*8 | Dumbbell Triceps extension 2*8 | cable triceps pushdown 2*10 |
Dag 2: Traps | Barbell shrug | 3*8

Dag 3: Rygg | Skivstångsrodd 3*8 | sittande rodd (maskin) 3*8 | Lats pulldown 3*8 |
Dag 3: Biceps | Alternate Bicep curl 3*10 | Dumbbell concentration curl 3*8 | Biceps cable curl 3*6 |
Dag 3: Ben | Benspark 3*10 | Benpress 3*8 | stående/sittande vadpress 3*10 |

Vet inte vad alla övningar heter men jag använder programmet jefit till min android lur, där visas animation hur de olika övningarna ska utföras.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samus:

Inget jätteimponerande, men körde 3 set marklyft med 100kg igår (PB).

Trevligt! Vad väger du?
Jag har kört 5x6 reps på 70kg som bäst och jag väger 67-68.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Dag 1: Bröst | Plant Liggande hantelpress 2x8 | Neråtlutad hantelpress 3*8 | Uppåtlutad Hantelpress 2*8 |
Dag 1: Mage | "Sidoböj" med hantel 4*8 | Liggande crunch i neråtlutad bänk 2*8 |

Dag 2: Axlar | Axelpress med hantlar sittandes 3*8 | Militärpress 2*8 | Sidolyft, hantlar 3*10 |
Dag 2: Triceps | Barbell Triceps extension 3*8 | Dumbbell Triceps extension 2*8 | cable triceps pushdown 2*10 |

Dag 3: Rygg | Skivstångsrodd 3*8 | sittande rodd (maskin) 3*8 | Lats pulldown 3*8 |
Dag 3: Biceps | Alternate Bicep curl 3*10 | Dumbbell concentration curl 3*8 | Biceps cable curl 3*6 |

Vet inte vad alla övningar heter men jag använder programmet jefit till min android lur, där visas animation hur de olika övningarna ska utföras.

Ser väl ganska bra ut, men några frågor/tips:

• Bröst - Någon speciell anledning till att inte köra bänkpress?

• Triceps - Vertikala dips rekommenderas!

• Axlar - Kanske vill öka till 3 set på militärpressen efter några veckor

• Biceps - Stående curls och hammercurls rekommenderas!

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Trevligt! Vad väger du?
Jag har kört 5x6 reps på 70kg som bäst och jag väger 67-68.

Var ett tag sedan jag vägde mig, men 76kg skulle jag tro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samus:

Var ett tag sedan jag vägde mig, men 76kg skulle jag tro.

Det är ju rätt så bra då med 100kg, en bra bit över kroppsvikt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samus:

Ser väl ganska bra ut, men några frågor/tips:

• Bröst - Någon speciell anledning till att inte köra bänkpress?

• Triceps - Vertikala dips rekommenderas!

• Axlar - Kanske vill öka till 3 set på militärpressen efter några veckor

• Biceps - Stående curls och hammercurls rekommenderas!

Bröst: Ja det finns en anledning, jag får otroligt ont i handlederna när jag kör bänkpress, känns som att jag pajjar handlederna efter några set. Därför kör jag med hantlar känns mycket skönare och ingen ömhet på handlederna.

Triceps: Är in så stark att jag kan göra Dips ännu, klarar bara några få.

Axlar: Just nu blir jag helt slut efter 2 set på militärpressen men helt klart så kommer jag öka med ett till set så småningom

Biceps: Det är stående curls jag körs ej sittande, Hammercurls känner jag mig riktig svag i när jag utför de, därför kör jag "vanliga" curls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Bröst: Ja det finns en anledning, jag får otroligt ont i handlederna när jag kör bänkpress, känns som att jag pajjar handlederna efter några set. Därför kör jag med hantlar känns mycket skönare och ingen ömhet på handlederna.

Triceps: Är in så stark att jag kan göra Dips ännu, klarar bara några få.

Axlar: Just nu blir jag helt slut efter 2 set på militärpressen men helt klart så kommer jag öka med ett till set så småningom

Biceps: Det är stående curls jag körs ej sittande, Hammercurls känner jag mig riktig svag i när jag utför de, därför kör jag "vanliga" curls.

Jag kör också mindre i hammercurl än bicepscurl. Bicepscurl kan jag köra 12reps på varje arm och 10kg utan större problem. Idag kämpade jag med 8 reps på 9kg i hammercurl.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Ser ut som en rätt standard 3-slitt. Ska inte lägga någon större värdering i det (resultat får man av det allt) men tycker att du kan skippa nedåtlutad hantelpress då det ger mycket tryck mot huvudet (sök på google, har skrivits på träningslära). Sen undrar jag varför du inte kör mark och böj? Personligen om jag hade splitat så hade jag bytt plats på traps och ben (traps jobbar främst i rygg övningar så).

Sen så kan nog 3 bicepsövningar vara lite overkill egentligen men gillar du det så kör på. Kan ge som ett personligt tips att bicepscurl i kabel supersetat med omvänd bicepscurl i kabel tar duktigt både på biceps och runkmuskeln. Körs i snabbt tempo, inkl. fuskande i cirka 5+5 set. Får du inte pump då så gör du något brutalt fel.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Håller med om att ATG benböj är en dödare. Har knappt kunnat gå/sitta idag för jag har haft sådan träningvärk.
Krävdes lite stretching och teknikträning för att få till det, men nu funkar det fin-fint.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Rolex skippa sidoböj med hantel, den ger en ganska tråkig vinkel på ryggen mycket tråkig belastning på kotorna. Snedbelastning är inte bra. Finns många andra övningar att ta istället om du vill pricka musklerna på sidan

Permalänk
Medlem

Testade "maxa" iadg på Pull ups. Dvs ett rep + "påhäng".

Fixade +50kg idag, ska testa +55 nästa vecka, tror det kan gå, hade kört lite innan innan jag fick ide´n. Nöjd iaf

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Testade "maxa" iadg på Pull ups. Dvs ett rep + "påhäng".

Fixade +50kg idag, ska testa +55 nästa vecka, tror det kan gå, hade kört lite innan innan jag fick ide´n. Nöjd iaf

Kul!

Pullups hängandes i stång i taket orkar jag kanske 4-5. Hänger jag i en takstol i garaget här hemma så orkar jag 8-9 stycken utan problem. Och med kläder då väger jag närmare 70.
På gymmet när jag gör den övningen i "maskinen" med rep och vikt sådär så körde jag 3x10 på 50kg igår. Lustigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Japps, blev glatt överaskad faktiskt.

Jag vet inte riktigt vad jag väger, är inne i en "deff" period. Började på 86, gissar jag ligger på 82 i dagsläget ca. Men allt som allt blev det en på lite över 130kg

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Något jag lärt mig på sistone (tog tydligen många år dessutom) är att det är motarbetande att försöka höja vikterna i bänkpress och vända tidigare än man borde. Ja det är något de flesta redan vet men det finns säkert många som inte följer. Började för någon månad sedan köra ändå ner till bröstet, nudda, och upp igen. Fick tillbaka kontakten med bröstmusklerna och ökade cirka 15% i styrka i bänkpress. Mer än jag gjort de senaste åren kan tilläggas, stått still mycket.

Så det tål att sägas igen, "fuska" inte i bänkpress, kör långt ner eller ända ner. De flesta jag ser på gymmet fuskar i bänk på ett eller annat sätt. Det är roligare att köra tungt än att köra strikt och på sikt också tungt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Något jag lärt mig på sistone (tog tydligen många år dessutom) är att det är motarbetande att försöka höja vikterna i bänkpress och vända tidigare än man borde. Ja det är något de flesta redan vet men det finns säkert många som inte följer. Började för någon månad sedan köra ändå ner till bröstet, nudda, och upp igen. Fick tillbaka kontakten med bröstmusklerna och ökade cirka 15% i styrka i bänkpress. Mer än jag gjort de senaste åren kan tilläggas, stått still mycket.

Så det tål att sägas igen, "fuska" inte i bänkpress, kör långt ner eller ända ner. De flesta jag ser på gymmet fuskar i bänk på ett eller annat sätt. Det är roligare att köra tungt än att köra strikt och på sikt också tungt.

Självklart ska man köra till att stången nuddar i bröstet. Är man för ovig för det så är det bara att stretcha. Ta stången och kanske halva normala vikten sedan bara gå ner och låta stretcha

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Saknar man tillräcklig rörlighet för att kunna dra bak överarmarna nog för att få händerna i linje med bröstkorgen har man ganska stora problem.

Visa signatur