Permalänk
Medlem

Gamingdator under 15 000

Tjena.

Jag tänkte köpa en ny gamingdator nu. Min budget är maximum 15 000kr, men helst runt 10 000kr.
Jag har redan Skärm från min gamla dator.

Jag vill att denna dator ska vara framtidssäker som en gamingdator. Därför vill jag öka mitt RAM-minne senare.
Jag kommer processorn till 3.0 GHz.

Är detta en bra gamingdator?
Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde ge tips, och fixa ihop den till en bra gamingdator, om den inte redan är det

Kom gärna med tips och kommentarer!

Permalänk
Medlem

Okej. Varför har du valt dvd-brännare och hårddisk när du sa att du skulle ta det från gamla datorn?

Ska du inte klocka så skippar du extra CPU-kylning. Möjligvis typ en Arctic Cooling Freezer eller något om du bara vill få ned ljudnivån. Ett billigare moderkort klarar du dig nog på. Ska du köra SLI så kan eventuellt något nForce 650i-kort vara något, typ MSI P6N SLI-FI. Vill du ha ett tystare nätagg så kanske Corsair's 520W är ett alternativ. Vill du gärna ha fönsterchassi så är Nine Hundred ett bra val. Du får ta bort "vindtunneln" för att få plats med ett GTX. Vill du ha ett tystare chassi så är Antec P180/182 bra alternativ. Stilrena och tysta.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Jag håller med nandi. Finns ingen anledning att lägga massa pengar på ett modekort om du endå inte skall överklocka. Corsair aggen är riktigt bra ocvh tysta. Antec ninehundred är ett riktigt fint chassi.
Dock så hade jag nog tagit dessa minnen om du INTE skall överklocka
https://www.datorbutiken.com/home/Navigation/Details.aspx?Pro...

Permalänk
Medlem

adzer, det var just dom minnena han hade valt Kolla "Nytt paket".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi
adzer, det var just dom minnena han hade valt Kolla "Nytt paket".

Ahh ja, såg bara att det stog 6400 i länkarna där uppe.

Permalänk
Medlem

Ajaj... glömde uppdatera texten

Kan lägga till att jag ska klocka processorn till 3.0GHz för att undvika en flaskhals med GTX

Men Nandi, har Antec P180/182 lika bra kylning som chassit jag har valt?
Bryr mig inte om det är fönsterchassi eller inte, kylningen är viktigt.
Vad är en "vindtunnel"?

Corsair 520W, då tar jag den.

Jag skippar SLI. GTX borde räcka lång lång tid

*Edit:ar förstaposten :P*

Permalänk
Medlem

3Ghz kan du förmodligen nå med stockkylning. Kylare för 500:- plus eventuell fläkt till den är i alla fall overkill
P180/182 har bra kylning och vill man ha bättre så finns två lediga 120mm fläktplatser. Dock har ljudnivån prioriterats högre på P180/182 än på Nine Hundred, som har bättre kylning.
Vindtunnel förstår du när du fått hem chassit, eller om du hittar någon recension. Det ska i alla fall inte ha någon större inverkan på kylförmågan.
Vill du ha ner ljudnivån så tar du Corsair-agget, en annan kylare (Scythe Mine eller Ninja kanske räcker, om inte en Arctic Cooling Freezer?) och ett P180/182. Nine Hundred är väl inte högljutt men låter mer än alternativet. Fläktarna kan justeras oberoende av varandra för att nå en behaglig nivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm'kay...
Tror jag tar ett P182 då, ser betydligt snyggare ut. Får GTX plats i den då, utan modifikationer?

Tror jag köper processorkylare för säkerhets skull, vill ju inte att processorn ska överhettas i sommarvärmen.

Permalänk
Medlem

Vissa säger att man måste ta ut övre hårddiskburen (det finns två stycken, en nere vid nätagget också) och andra säger att det räcker med mindre justeringar. Hursomhelst går det inte att bara köra i det utan ingrepp i något av chassina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite recensioner av båda Chassina så har jag bestämt mig för P180 (den svarta ).

Kommer det funkar att klocka processorn till 2.0GHz med kylningen som ingår? Eftersom chassit har bra kylning det med.

____

Är allt som jag har valt bra då, med dessa nya justeringar?

Asus P5B Deluxe
Asus 8800 GTX
C2D E6600 (klockar till 3.0 GHz)
Samsung SH-183A Dual Layer (DVD brännare)
Corsair 520W Nätaggregat
Corsair XMS2 - 5400 TWIN2X2048
Western Digital Caviar XL (500GB)
Antec P180B (svart)

Allt är från Datorbutiken

Permalänk
Medlem

Monterar du kylaren bra så bör det inte vara några problem att nå 3Ghz (du skrev 2 men du menar 3). Du är dock begränsad att nå högre än drygt 3Ghz av minnena, men det är ok? 3Ghz räcker rätt långt
Du skulle fortfarande kunna spara in pengar på moderkortet om du så skulle vilja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur menar du med moderkortet, är inte P5B Deluxe den bästa inom den prisgruppen?

Självklart så menade jag 3.0 Ghz ^^

Citat:

Du är dock begränsad att nå högre än drygt 3Ghz av minnena

Menar du att jag inte kan klocka högre än 3.0Ghz? För det är inget problem för mig då jag tycker det räcker med 3.0Ghz :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxie
Hur menar du med moderkortet, är inte P5B Deluxe den bästa inom den prisgruppen?

Allt beror på vad du kräver av moderkortet. Du kan klocka upp till 3Ghz med ett moderkort för 900kr också. Typ P5B eller DS3 som exempel. P5B Dlx har 2x Gigabit och firewire o lite sånt extra, och det klockar ännu högre.

Citat:

Självklart så menade jag 3.0 Ghz ^^

mm

Citat:

Menar du att jag inte kan klocka högre än 3.0Ghz? För det är inget problem för mig då jag tycker det räcker med 3.0Ghz :S

Är du nöjd med 3Ghz så passar det utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag behåller P5B Deluxe, gillar att ha lite extra lull-lull

Så tycker du allt är bra nu?
Ready to order?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bh*fanaticos
Jag tycker du bör byta ut grafikortet till http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=BFG88GT...

530 spänn för 51 MHz mer?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush