Den stora hud/hårvårds-tråden

Permalänk
Medlem

Den stora hud/hårvårds-tråden

Ställ frågor om hudvårdsprodukter, rakning etc. Tycker själv det är ganska roligt med hudvårdsprodukter och köper ganska mycket olika för att testa.

Rekommenderade sidor för produkter och tips:

http://www.lash.se
http://www.grooming.se
http://www.gents.se

Mina tips:

*Använd inte för mycket produkter och överanvänd dom inte, tvätta inte mer än 2 gånger om dagen.
*Duscha inte i för varmt vatten, det sköljer bort hudens naturliga fetter.
*Tvätta aldrig ansiktet(och helst inte kroppen heller) i tvål, det torkar ut huden. Använd alltså en tvätt utan tvål i.
*Klappa huden torr med handduken, gnugga inte.
*Tvätta handdukarna ofta, det är ingen ide att köpa dyra tvätter när man har smutsiga handdukar.
*Använd alltid återfuktare morgon, kväll och efter rakning, viktigt vare sig du har fet eller torr hud. Den ska även vara oljefri(speciellt viktigt om du har lätt för att få acne)
*Använd inga produkter med alkohol i, och gärna så lätt parfymerade(helst inte alls) som möjligt.
*Använd gärna alltid solskydd ute(SPF 15 är lagom året runt, finns många återfuktare med solskydd)
*Raka inte mothårs, väldigt lätt att man får rakfinnar och irriterad hud då.

Min hudvårdsrutin ser ut som följer(just nu):

Ansiktstvätt (1-2ggr om dagen): men-u Healthy Facial Wash

Återfuktning (2-3ggr om dagen): MenScience Advanced Face Lotion(ligger på toplistan, verkar inte gå att direktlänka)

Ansiktsscrub(1-2 gånger i veckan): Recipe for men Facial Scrub

Kroppstvätt(1 gång om dagen): MenScience Daily Body Wash

Rakgel: Recipe for men Shaving Gel

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Okej, hjälp mig.

Ibland blir mitt ansikte ganska "oljigt" eller vad man ska säga. Blankt och så liksom. Säg vad jag ska använda för att det ska bli mer matt och lent.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog satsa på en valfri ansiktstvätt och sedan en återfuktare som ger en matt yta.

Jag kör på en Lumene Moisturinzing Skin Cream for men.
Funkar bra. Använder inte så överdrivet mycket, fick något lumene-kit i julklapp av mamma.

Jag skulle vilja något tips som verkligen fungerar när det gäller att få bort pormaskar kring näsan. Har använt Niveas Clear-up Strips men tycker inte det funkar speciellt bra. Hälften kanske försvinner och då de minsta som knappt märks.

Ansiktsscrub fungerar inte heller speciellt bra.

Ansiktsmask är ganska okej, men det är jobbigt och blir inte helt perfekt.

Den bästa metoden är att klämma, men jag försöker undvika det då jag tror det bara förvärrar i längden.

Så vad har ni för tips?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Re: Den stora hud/hårvårds-tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

*Tvätta aldrig ansiktet(och helst inte kroppen heller) i tvål, det torkar ut huden. Använd alltså en tvätt utan tvål i.

Jag har för mig att de på bullen sa att man ska tvätta ansiktet med tvål då de tar bort fett som orsakar finnar...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Pizza, gärna "oxfilé bearnaise" (1-2ggr dagligen)
Sitta framför CRT-skärm (10++ timmar per dygn)

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Är faktiskt inte bra att tvätta håret (med schampo) varje dag, man sliter ut det. Jag tvättar ungefär varannan dag. Iofs har jag inte så mkt hår att tala om (snaggad ).

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem

Oj det där låter avancerat. Själv gör jag inget av det och har ändå bra hy. Tvättar bara ansiktet när jag duschar.

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Okej, hjälp mig.

Ibland blir mitt ansikte ganska "oljigt" eller vad man ska säga. Blankt och så liksom. Säg vad jag ska använda för att det ska bli mer matt och lent.

Köpte en ny från men-u igår, men-u matt moisturiser, finns som nyhet på www.lash.se. Jag har inte så glansig hy själv men den verkar funka bra. Billig också.

Kazen: Tja, kan torka ut finnarna kortsiktigt men gör att huden producerar mer sebum(fett) som täpper till porerna och bidrar till ännu mer finnar. Är väl lite av en myt att det är bra mot finnar att tvätta med tvål

Viqtory: Ne vissa har tur Dessutom har tjejer mycket bättre hud.. inte lika mycket oljor, mindre porer osv.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Ett tips tilldom som vill slippa mjäll, Grumme gul såpa funkar bättre än de mjällschampon som finns i handeln samt att det är naturligt vilket inte skadarhåret på samma sätt som syntetiska schampon.
Använder personligen endast Grumme gul såpa till håret samt balsam till mitt hår och det blir inte slitet på samma sätt som hos andra människor, min frisör ansåg (efter att ha tittat på mitt hår och nästan vägrat klippa av det) att fler borde använda såpa i stället för alla dessa schampon som finns.

När jag senast klippte mig hos frisör så hade jag midjelångt hår som inte ens var toppat på ca 5 år och enligt frisören så fanns det knappt några kluvna hårtoppar alls eller något märkbart slitage tack vare att jag tvättar håret med såpa.
Mjäll har jag heller inte tack vare såpan, ett annat plus är ju att en flaska såpa är billig och väldigt dryg.

Permalänk
Medlem

ja får typ fett å konstigt hår om jag tvättar de med schampo använder de kanske 1ggr månaden typ annars tvättar jag de bara med vatten varje gång jag duschar å de blir 2-3ggr dagen.

duscha e skönt

hoppas jag inte blir bannad nu men de här är en seriös fråga ni som rakar könshåret, hur gör ni för att inte få rakfinnar där? skulle verkligen behöva tips för ingen höjdare att bli rödprickig där driekt :/

pungen går utmärkt är bara där uppe jag får massa rakfinnar. skulle gärna vilja utvika detta. och nej tänker inte spara ut hår så de är inget allternativ.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Annvända nån baby olja eller lotion borde väl hjälpa? Ska tydligen hjälpa då man rakar bena, så borde väl funka lite längre upp också...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Vaxa pungen rekommenderas inte.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Vaxa pungen rekommenderas inte.

Varför inte, min en kompis står alltid och slänger med "den" och säger att det är så j*vla skönt att vara vaxad ^^

I alla fall, jag har lite problem med torra händer, det gillar inte flickorna..
Vad ska jag göra?

Håller ibland på med bensin, och så får man det på händerna sugs det in direkt och så är dom torra som gamla skorpor i flera veckor!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Finns en särskilld kräm/lotion som man kan förmodligen kan köpa på diverse biltillbehörsaffärer som efter insmorning på händerna ska fungera som osynliga handskar typ och motverka torrahänder pga bensin, hydraulolja mm.
När jag gick gymnasiet (fordonsteknik och transportteknik, kan inte mycket mer trots det dock) så använde vi det ganska flitigt men jag minns inte vad den hette.

Annars så är dett bra tips att du köper bomullshandskar samt helosansalva, vaselin eller idominsalva och sedan smörjer in händerna rikligt med detta och tar påbomullshandskarna. Därefter låter du detta sitta på i kanske en timme ett par gånger iveckan eller så vilket borde resultera i mjuka händer som damerna gillar trots bensin och dylikt men kom ihåg att INNAN du närmar dig en kvinnokropp så se till att händerna är RENA från oljor, bensin och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Ett tips tilldom som vill slippa mjäll, Grumme gul såpa funkar bättre än de mjällschampon som finns i handeln samt att det är naturligt vilket inte skadarhåret på samma sätt som syntetiska schampon.
Använder personligen endast Grumme gul såpa till håret samt balsam till mitt hår och det blir inte slitet på samma sätt som hos andra människor, min frisör ansåg (efter att ha tittat på mitt hår och nästan vägrat klippa av det) att fler borde använda såpa i stället för alla dessa schampon som finns.

När jag senast klippte mig hos frisör så hade jag midjelångt hår som inte ens var toppat på ca 5 år och enligt frisören så fanns det knappt några kluvna hårtoppar alls eller något märkbart slitage tack vare att jag tvättar håret med såpa.
Mjäll har jag heller inte tack vare såpan, ett annat plus är ju att en flaska såpa är billig och väldigt dryg.

låter bra, men du driver inte bara va?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Nix det gör jag inte, fick tidigare exem i hårbotten och andra problem vilket fick mig att leta alternativ vilket till slut blev Grumme gul såpa.
Numera är jag exemfri och inga andra problem, glansigt och fint hår utan mjäll eller dylikt som jag knappt behöver borsta numera vilket gör att slitaget på håret blir mindre.
Använder ytterst sällan stylingprodukter eller fön, plattång osv vilket även det gör att slitaget blir litet och ska jag tro min frisör så är det så jag ska fortsätta för att ha ett vackert hår.

Kändes dock lite mysko att jag var tvungen att övertala frisören en del innan klippningen blev av när jag hade håret till midjan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nix det gör jag inte, fick tidigare exem i hårbotten och andra problem vilket fick mig att leta alternativ vilket till slut blev Grumme gul såpa.
Numera är jag exemfri och inga andra problem, glansigt och fint hår utan mjäll eller dylikt som jag knappt behöver borsta numera vilket gör att slitaget på håret blir mindre.
Använder ytterst sällan stylingprodukter eller fön, plattång osv vilket även det gör att slitaget blir litet och ska jag tro min frisör så är det så jag ska fortsätta för att ha ett vackert hår.

Kändes dock lite mysko att jag var tvungen att övertala frisören en del innan klippningen blev av när jag hade håret till midjan.

låter väldigt bra då jag lider av mjäll och inte fått bukt med det trots massor av olika shampon.
men hur kom du att tänka på grumme såpa av alla saker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja jag kan ju inte lämmna några garantier på att det fungerar på alla men det är fettlösande och samt att det lämmnar en skyddande hinna efter sig.
Min mormor berättade att innan alla dessa schampon kom så tvättade dom håret med rensåpa vilket är en tjockare form av såpa och hon tyckte att jag borde prova det då det bestod av naturliga ämnen.
Sagt och gjort jag provade i några veckor och när alla exem och dylikt försvann så fortsatte jag bara att använda det, har provat att återgå till schampo men som ett brev på posten så kommer problemen tillbaka.

Sedan så ärdet ju som sagt både drygt och effektivt samt att du alltid har rengöringsmedel hemma också om du använder såpa:)

Permalänk
Medlem

låter MKT bra kan jag säga, skall testas snarast!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör det, hoppas verkligen att det fungerar lika bra för dig som det har gjort för mig.
Kan tillägga att min sambo numera också nästan uteslutande använder såpa och inte heller har något mjäll eller så, ibland verkar det faktiskt som att hans hår växer bättre av det eller så inbillar jag mig bara men han blir iaf snabbt långhårig av en eller annan anledning.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, hur blir det med lukt då? Antar/hoppas att balsamet tar hand om det? Såpa luktar visserligen inte direkt illa, men jag skulle inte vilja ha lukten i håret heller

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Underbart, ska testas!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Är inget fel på lukten från såpa när håret är torrt, mitt balsam luktar äckligare än vad såpan gör faktiskt.
Är ju en ganska neutral lukt på såpa när håret har torkat, har då inte fått några klagomål från sambon när han vill mysa och "snusar" på mitt hår.

Någon som vet vad en flaska mjällschampo av valfri sort kostar?
En flaska såpa innehållande 750 ml kostar ca 17-20:-, varierar mellan olika butiker och vart i landet man befinner sig dock men därjagborså kostar det någonstannsdäromkring iaf.

Permalänk
Medlem

Raka kuken är en sak, men bröst hår?
Jag har slitit med en extremt hårig bringa sedan jag var 15, sjukt äckligt.
Dessutom tränar jag ganska hårt och vill inte dölja mina fina pecs med massa rövhår.^^
Kör för tillfället med rakhyvel/barnolja, vaxning är inte att tala om, är så hårig att det är rent omöjligt.
Mitt största problem är alla små infekterade hårsäckar och finnar.

Några goa tips?

BTW-Vilken sjuk tråd^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Avstängd

Det är gay att hålla på med hudvårdsprodukter.

Visa signatur

jag är en gräg

Permalänk
Medlem
Citat:

Är inget fel på lukten från såpa när håret är torrt, mitt balsam luktar äckligare än vad såpan gör faktiskt.
Är ju en ganska neutral lukt på såpa när håret har torkat, har då inte fått några klagomål från sambon när han vill mysa och "snusar" på mitt hår.

Någon som vet vad en flaska mjällschampo av valfri sort kostar?
En flaska såpa innehållande 750 ml kostar ca 17-20:-, varierar mellan olika butiker och vart i landet man befinner sig dock men därjagborså kostar det någonstannsdäromkring iaf.

Låter lite overkligt, men men jag får väl testa har redan testat med allt möjligt och tycker inte det hjälper få bort mjäll.

Ang. Ansiktet kör jag med ansiktsrengöring på morgonen tror det är märket Garnier, och sedan återfuktningskräm från apoteket för 35 spänn, billigt:)

Permalänk
Medlem

Som sagt kan inte garantera att alla upplever samma fina resultat som jag av såpan precis som olika människor får olika resultat av olika hudvårdsprodukter.
De produkter som jag anser är bra för att dom funkar på mig kan upplevas på andra sätt av andra personer men pga de goda resultaten för min del gör att jag väljer att tipsa om just den produkt som gett mig fina resultat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!

hoppas jag inte blir bannad nu men de här är en seriös fråga ni som rakar könshåret, hur gör ni för att inte få rakfinnar där? skulle verkligen behöva tips för ingen höjdare att bli rödprickig där driekt :/

pungen går utmärkt är bara där uppe jag får massa rakfinnar. skulle gärna vilja utvika detta. och nej tänker inte spara ut hår så de är inget allternativ.

Raka medhårs är det enda rådet jag kan ge. Jag fick rakfinnar i början också, men man härdas efter ett par rakningar.

Permalänk
Medlem

skall man undvika att sola snoppen eller? pungen är ju känslig för värme liksom.

någon som vet?

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
skall man undvika att sola snoppen eller? pungen är ju känslig för värme liksom.

någon som vet?

Det är bara spermierna som dör om du utsätter pungen för värme, vilket är perfekt om du har flickvän - dessutom blir "den" något grövre ju mer pigment du får där

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!