köpe av e4300 och GA-P35-DS4, vad ska jag tänka på?

Permalänk

köpe av e4300 och GA-P35-DS4, vad ska jag tänka på?

Hej, jag ska inhandla en e4300 processor och ett GA-P35-DS4 moderkort från datorbutiken.com

Vad ska jag tänka på nu när jag går över till c2d?
Jag ska givetvis klocka lite och har en zalman 7700alcu på cpu:n
Måste jag riva loss all kylning på moderkortet och smälla på värre grejjer för att komma upp i runt 2,5 3GHz? och klarar min kylning av det för övrigt?

Finns det gränser när tempen skjuter iväg? och vilken temp bör man inte ligga över?
Klarar kortet en e4300 utan bios uppdate?
Klarar kortet pernyln(stavning)?
Klarar kortet bara ett grafikkort?

Något övrigt tips?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Jag har sett flera 4300 komma en bit äver 3GHz med orginal kylningen så det är nog inga problem med din zalman.
Nej, kylningen på modekortet är i toppklass.
När temperaturen blir så hög så att datorn blir ostabil skulle jag säga.

Ja den behöver inte någon bios update för att klara den cpu:n.
Ja
Nej den har stöd för crossfire.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av adzer
[B]Jag har sett flera 4300 komma en bit äver 3GHz med orginal kylningen så det är nog inga problem med din zalman.
Nej, kylningen på modekortet är i toppklass.
När temperaturen blir så hög så att datorn blir ostabil skulle jag säga.

Ja den behöver inte någon bios update för att klara den cpu:n.
Ja

tack så jätte mycket för infon. men stöd för crossfire säger du.. jag har nivida 6600gt. och bara ett. för jag köra med itegrerad grafik då eller?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Tycker du ska försöka hålla tempraturen i LOAD under 60 iaf.

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hej111
Tycker du ska försöka hålla tempraturen i LOAD under 60 iaf.

okej, känns lite lågt då jag är vad vid prescott. med det du säger stämmer säkert, 55 siktar jag på då.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe

tack så jätte mycket för infon. men stöd för crossfire säger du.. jag har nivida 6600gt. och bara ett. för jag köra med itegrerad grafik då eller? [/B]

Ditt 6600gt fungerar på detta modekort, men om du hade kört ati hade du kunnat köra med två stycken.
Det finns inget integrerat grafikkort på detta moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ditt 6600gt fungerar på detta modekort, men om du hade kört ati hade du kunnat köra med två stycken.
Det finns inget integrerat grafikkort på detta moderkortet.

okej, men kan man ha 2 nivida kort men en sådandär kabel emellan?
och kan man ha tex 1 6600gt och ett 8800gt?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
okej, men kan man ha 2 nivida kort men en sådandär kabel emellan?
och kan man ha tex 1 6600gt och ett 8800gt?

Nej, för att kunna köra med två stycken ati kort behövs crossfire och med två stycket nvidia sli stöd, och du måste ha två likadana kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Nej, för att kunna köra med två stycken ati kort behövs crossfire och med två stycket nvidia sli stöd, och du måste ha två likadana kort.

okej, tack så jätte mycket för hjälpen. men en sista fråga. skulle ne 10Krpm raptor hjälpa mycket? ijämförelse med random sata disk

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
okej, tack så jätte mycket för hjälpen. men en sista fråga. skulle ne 10Krpm raptor hjälpa mycket? ijämförelse med random sata disk

En raptor snabbar upp operativsystemet ganska mycket om den används som sytemdisk, inget för en tajt budget men helt klart trevlig att ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
En raptor snabbar upp operativsystemet ganska mycket om den används som sytemdisk, inget för en tajt budget men helt klart trevlig att ha.

jo, aja, skippar nog det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av victor_passe
okej, känns lite lågt då jag är vad vid prescott. med det du säger stämmer säkert, 55 siktar jag på då.

Nej det är lungt upp till minst 70° C, Intels inbyggda throttle startar inte förens 85°C (eller om det var 82°). Så även om "ju lägre desto bättre" gäller så är 60° absolut ingen maxgräns.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Nej det är lungt upp till minst 70° C, Intels inbyggda throttle startar inte förens 85°C (eller om det var 82°). Så även om "ju lägre desto bättre" gäller så är 60° absolut ingen maxgräns.

okej, men om jag siktar på maxtemp på 60 klarar den sig bra utan drastiskt förkortad lifslängd eller?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Om du håller en maxtemp på 60° så lär du tröttna på processorn innan den dör av värmeslag. Sen kanske ska nämnas att Crossfire ( dvs 2 ATI kort samtidigt ) körs i 16x i ena PCI-Express porten man bara 4x i den andra. Inte för att det spelar någon roll om man bara kör ett kort ( Nvidia eller ATI ) men det kan vara bra att veta.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

4 stickor?

Hur funkar brädan att klocka med 4 stickor?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Om du håller en maxtemp på 60° så lär du tröttna på processorn innan den dör av värmeslag. Sen kanske ska nämnas att Crossfire ( dvs 2 ATI kort samtidigt ) körs i 16x i ena PCI-Express porten man bara 4x i den andra. Inte för att det spelar någon roll om man bara kör ett kort ( Nvidia eller ATI ) men det kan vara bra att veta.

men när man stoppar i ett kort i port 2 tappar man pci-e*1 1,2,3
så körs normalt sett pcu-e*16 porten i *1 då eller?

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag förstod din fråga riktigt men enligt manulen verkar det som att man inte kan använda den nedre PCI-Express x16 porten ( PCI_16_2 ) samtidigt som PCI_Express x1 portarna. Det verkar vara antingen eller.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Vet inte om jag förstod din fråga riktigt men enligt manulen verkar det som att man inte kan använda den nedre PCI-Express x16 porten ( PCI_16_2 ) samtidigt som PCI_Express x1 portarna. Det verkar vara antingen eller.

ja, men borde inte pcie_16_2 köras i x1 läge för att det finns bara 3 till x1 och då blir pcie_16_2 den fjärde kanalen. aja skit samma för oder är skickad.
men jag undrar om intels standad kylare är bättre än zalman 7700AlCu och om den nya ens får plats.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Avstängd

Jag köpte exakt samma konfiguration för några dagar sedan. 3GHz gick lekande lätt. Ska öka senare när jag har tid över

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Jag köpte exakt samma konfiguration för några dagar sedan. 3GHz gick lekande lätt. Ska öka senare när jag har tid över

okej, man är inte e4300 en conroe?
aja, skit samma. men vilken temp ligger den på och vilken kylning?

Visa signatur

Hej