Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Han hade 18 ämnen, sen räknas de 16 bästa betygen vilka alla var MVG. 16x20=320P no?

Inte jag som skrev. det var min lillebror och han hade ju helt klart fel:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Det är väl 17 med modernt språk? vad är det 18:de?

Jo vanligtvis, fast han hade både Tyska och Spanska tydligen. Räknar man ihop de ämnen han nämnde blir det 18 iaf, vet inte riktigt hur det hänger ihop men men

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Har man 320poäng så har man MVG i alla ämnen. Om du hade G i idrott och VG slöjd sen resten MVG så hade du alltså 305poäng. Inte 320.

Läs igen, speciellt det som står efter "Edit:" Är bara de 16 bästa som räknas, och de har jag räknat upp där.

Mvh

Edit: Såg att du gjort ett senare inlägg i tråden nu, ignorera vad jag skrev innna i detta inlägg. Ursäkta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Inte jag som skrev. det var min lillebror och han hade ju helt klart fel:)

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Jo vanligtvis, fast han hade både Tyska och Spanska tydligen. Räknar man ihop de ämnen han nämnde blir det 18 iaf, vet inte riktigt hur det hänger ihop men men

Aha:D

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

215 i högstadiet
15.85 efter gymnasiet, 11 mvgn

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

245 högstadiet
18.3 gymnasiet naturvetenskap, typ 21 mvg tror jag resten vg

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

300/305/310 högstadiet.
19.2 gymnasiet, NV.

Edit:
Haha, skrev tydligen det här för nästan två år sedan

Citat:

Jag har haft fina betyg. Lista det känns jävligt meningslöst, faktiskt ännu mera meningslöst än att skriva det här :>

Permalänk
Medlem

Högstadiet: 300p
Gymnasiet, Volvo Natur/el utökat program på 3300p: 19.17p/medel
Sökt in till designingenjör på Chalmers nu i höst, medel förra året 18.6, håller tummarna för att mitt räcker. Annars blir det elektroingejör.

Har jobbat som elektriker på Volvo i 3år nu efter gymnasiet så det ska bli lite spännande att sätta sig i skolbänken igen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Högstadet: 300p
Gymnasiet: 15.0

En hyffsad sänkning
Men jag visste att jag skulle komma in på Civ.ing maskinteknik med det så jag brydde mig inte så mycket. Dock kan jag tacka fan för att man kunde välja hur mycket gymnastik som helst, lättaste fyra MVG'na nånsin

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Högstadiet: Kommer verkligen inte ihåg
Gymnasiet: ~16.7
Har nu sökt till Datateknik, hoppas man kommer in!

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

ja-8-9

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Högstadiet - 275p
Gymnasiet - får vi se om 3 år

Permalänk
Avstängd

Grundskolan: ~240 tror jag. MVG i Kemi och Samhäll.

Gymnasiet: 15.1

Läste på friskola där en massa elkurser och annat skit ingick i ettan som jag hatade. Drog ner snittet väldigt mycket. Naturämnena gick det bra i dock. 5 av 7 MVG i mattekurserna.

Får hoppas jag kommer in på något vettigt med detta, annars blir de högskoleprovet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Högstadiet: 205

Gymnasiet: 14.6

Inte så mycket att skryta med. Är inte dum, jag har bara aldrig orkat plugga.

Permalänk
Medlem

Skrota poängen och inför ett nationellt prov i varje ämne och varje termin.

Eftersom poäng är subjektivt beroende på lärare och skola man går i.

Då är det bättre att alla elever gör samma prov samtidigt.

Att ha MVG i alla ämnen så måste man ju va snudd på lärare tycker jag iaf, MVG är ju bästa därmed borde det vara en väldigt hög ribba också.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Gick ut grundskolan i år med 275p. MVG i alla SO och NO ämnena. VG i resten av ämnena förutom franska där jag hade ett svagt G.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I, AMD Ryzen 5 3600 3,6 Ghz, Corsair 32GB DDR4 2666MHz, GeForce GTX 1660 Super 6GB OC, Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Att ha MVG i alla ämnen så måste man ju va snudd på lärare tycker jag iaf, MVG är ju bästa därmed borde det vara en väldigt hög ribba också.

Men tänk om man har en dålig dag just då när det är nationellt prov och en del kurser är ju bara 50p medan andra ligger på 100p eller 200p sen är det väll lite svårt att ha nationellt prov i t.ex. idrott eller bild. De finns ju även så många olika program att välja bland och så många kurser. skulle bli svårt att fixa nationellt prov till alla !

Dock håller ja med dig om att betyg beror på läraren och är ett sjukt system egentligen tänk om en lärare inte gillar en, då är det svårt att sätta ett högre betyg och man kanske ser mer med det kritiska ögat på en sån elev. Lärare är också människor med känslor och åsikter, de är inga robotar precis

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Gick ur högstadiet i år med full pott (320), totalt 335p - 16MVG och ett VG i biologi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Men tänk om man har en dålig dag just då när det är nationellt prov och en del kurser är ju bara 50p medan andra ligger på 100p eller 200p sen är det väll lite svårt att ha nationellt prov i t.ex. idrott eller bild. De finns ju även så många olika program att välja bland och så många kurser. skulle bli svårt att fixa nationellt prov till alla !

Dock håller ja med dig om att betyg beror på läraren och är ett sjukt system egentligen tänk om en lärare inte gillar en, då är det svårt att sätta ett högre betyg och man kanske ser mer med det kritiska ögat på en sån elev. Lärare är också människor med känslor och åsikter, de är inga robotar precis

Hur kan man ha en "dålig" dag, antingen kan man väl det eller så kan man ju inte. Har man MVG i allt så ska man ju kunna det oavsett vad tycker jag iaf.

Det är som att jag skulle säga rabbla upp gångertabbellen, till en 12åring, Då kan man ju inte säga nä jag kan inte det för jag har en dålig dag.

Idrot blir å andra sidan svårt att ha nationellprov i eftersom alla presterar olika. :).

I min grundskoleklass hade vi 2 riktiga pluggisar men de urusla på idrott, noll bollsinne och kunde inte ens använda ringarna, trampolin osv. Ändå gick de ut med godkänt i betyg samma som mig, med motiveringen "De försökte iaf".

Så visst de flesta ämnen kan man ha nationellt i idrott/bild/slöjd kan väl skilja sig lite.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Text!

Så du har aldrig vaknat upp en måndag med ont i huvet eller förkylning och känt att du hellre vill ligga kvar i sängen än att gå till skolan men du vet att du måste dit ändå eftersom det är prov. Så sitter du där och snörvlar och tankarna flyger iväg på grund av huvudvärken (värsta historian ju:P )

Eller du kanske är tipp topp 365 dagar om året ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Citat:

BS...

Klart man kan ha en dålig dag! T.ex. om man ska skriva en svenskauppsats och man får total idétorka. Kanske inte drabbar dig men det drabbar de flesta förr eller senare. Sen har jag vissa dagar då jag är fruktansvärt seg i huvudet och kan typ inte räkna matte medan vissa andra dagar klarar jag alla tal hur lätt som helst.

Sen är det ju klart att det är försöket i idrott som gäller eftersom det är ett ämne där verkligen inte alla har samma förutsättningar. Klart man ska få G om man försöker, vore ju helt sjukt annars. Du kanske anser dig mycket bättre än dem men man märker direkt om en person försöker eller ej, och jag hade nog gjort samma sak om jag var idrottslärare.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Gick ut 3an på NV-programmet med inriktning naturvetenskap med snitt 19,4.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Avstängd

Hur många MVG/VG behöver jag för att få ca 17? Går natur. Eller snarare, vilka ämnen kan jag ta bort och ersatta andra? Får jag läser sjukt mycket andra kurser.
Typ:
Aerobics (Är ganska gay men lätta 300p) MVG
CAD MVG
franska 1,2 MVG
UF(ung företagsamhet) MVG
företagsekonomi MVG

Jag läser enbart franska steg 1 och 2 för meritpoängen, medan jag enbart kommer få/fick VG i tyska steg 3 och 4.

Jag är sjukt missnöjd med VG i matte A och datakunskap.
Finns det en lista på vilka kurser man kan "ta bort" och ersätta med andra. för att räkna ut sin totala poäng.

BTW! Kan man inte ringa till folk som håller på det det? För min syo på grundskolan sa att det fanns typ "syocentrum", nej vill inte prata med den vi har just nu på skolan, hon är HELT pantad.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Well, om du har en dålig lärare då? Du fixar MVG på allt han lär ut och kräver att du ska kunna, då "kan" du ju det ämnet eller hur?

Sedan har han inte ens varit i närheten på att lära ut "rätt" saker för att klara nationella.

Har hänt mig flertalet gånger. Spikar MVG på alla hans prov och skriver G på nationella. Hur fan ska man tyda det då? Jag tar det ju som att jag kan allt om jag skriver MVG på varje prov, och sedan misslyckas jag grovt på nationella och skriver G.

Inte fan ska jag ha G i betyg då?

Om man vänder på steken och tänker att du sitter den situationen istället så tror jag inte att du skulle resonera likadant

edit; lite ontopic kan jag ju vara i alla fall ^^

grundskolan; 210
gymnasiet (teknik): 17.3

Ser det som en höjning

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Well, om du har en dålig lärare då? Du fixar MVG på allt han lär ut och kräver att du ska kunna, då "kan" du ju det ämnet eller hur?

Sedan har han inte ens varit i närheten på att lära ut "rätt" saker för att klara nationella.

Har hänt mig flertalet gånger. Spikar MVG på alla hans prov och skriver G på nationella. Hur fan ska man tyda det då? Jag tar det ju som att jag kan allt om jag skriver MVG på varje prov, och sedan misslyckas jag grovt på nationella och skriver G.

Om man vänder på steken och tänker att du sitter den situationen istället så tror jag inte att du skulle resonera likadant

grundskolan; 210

Ser det som en höjning

Här har vi ju hela felet:

"Spikar MVG på alla hans prov och skriver G på nationella"

Det är ju mycket enkelt att tyda. Din lärare suger, vilket i förlängningen har lett till att du också suger i det aktuella ämnet och således bara får G på nationella. Nationella är det standardiserade provet som hela landet görs och i min mening bra mycket svårare än det lärarna testar en på.

Håller helt med RoleX

I Frankrike har dom en betygsskala 1-20, runt 10 är godkänt. Får någon 20 står det i tidningen.

Det är precis så det ska vara.

Hela betygssystemet är långt förbi dåligt-stadiet, det är katastrofalt. Man ska inte behöva kämpa för att få bra betyg i någonting, antingen kan man det eller så kan man det inte. Skall vara mycket enkelt för en lärare att två-tre gånger per termin göra prov som alla i hela Sverige gör där man har tydligt utstakade kriterier.

Citat:

Lärare är också människor med känslor och åsikter, de är inga robotar precis

Högskoleprovet rättas ju faktiskt av robotar, finns ju inga som helst hinder att införa liknande i samtliga ämnen som det för tillfället skrivs nationella i.

För att bidra lite till tråden och inte bara klanka ner på folk som ett utlopp för min vrede, jag hade 18,75 i slutbetyg.

Det förtjänade jag definitivt inte. Jag fuskade inte, men jag anser att ett MVG ska vara så oerhört mycket mer krävande än vad jag presterade, i synnerhet om man tar sig en titt på betygskriterierna.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Gick ut högstadiet med 215 poäng, gymnasiet (Teknikprogrammet) med typ 13,95 i betygssnitt eller nått.

Jag var inte alltför seriös i skolan, men det går ju bra ändå

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Här har vi ju hela felet:

"Spikar MVG på alla hans prov och skriver G på nationella"

Det är ju mycket enkelt att tyda. Din lärare suger, vilket i förlängningen har lett till att du också suger i det aktuella ämnet och således bara får G på nationella. Nationella är det standardiserade provet som hela landet görs och i min mening bra mycket svårare än det lärarna testar en på.
......

Vi har alltid haft svårare vanliga prov, så de nationella kommer som en lättnad vilket känns mycket bättre.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du har aldrig vaknat upp en måndag med ont i huvet eller förkylning och känt att du hellre vill ligga kvar i sängen än att gå till skolan men du vet att du måste dit ändå eftersom det är prov. Så sitter du där och snörvlar och tankarna flyger iväg på grund av huvudvärken (värsta historian ju:P )

Eller du kanske är tipp topp 365 dagar om året ?

Självklart kan det vara så att man känner sig dålig/sjuk provdagen men då får man väl göra omprovet nån vecka senare.

Och nej jag är själv inte 100% året om, händer tom att jag känner mig 100% men ändå inte klarar ett prov.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Klart man kan ha en dålig dag! T.ex. om man ska skriva en svenskauppsats och man får total idétorka. Kanske inte drabbar dig men det drabbar de flesta förr eller senare. Sen har jag vissa dagar då jag är fruktansvärt seg i huvudet och kan typ inte räkna matte medan vissa andra dagar klarar jag alla tal hur lätt som helst.

Sen är det ju klart att det är försöket i idrott som gäller eftersom det är ett ämne där verkligen inte alla har samma förutsättningar. Klart man ska få G om man försöker, vore ju helt sjukt annars. Du kanske anser dig mycket bättre än dem men man märker direkt om en person försöker eller ej, och jag hade nog gjort samma sak om jag var idrottslärare.

Nu ville jag att man inför ett Generellt prov för där eleverna runt om i landet sitter i samma sekund och skriver samma prov gärna flera prov inom samma ämne för att verkligen se att denna eleven ligger verkligen på g nivå eller MVG-nivå.

Visar det sig att man "enbart" får g eller vg på 1prov men MVG på resterande prov i ämnet samt att man sköter sig med läxor o sånt. Då är det ju inget snack om saken att denne ska ha ett MVG tex.

Sen angående idtrott så kan man ju vända på steken.

Ponera att jag är värsta elitidtrottaren "by birth" men samtidigt har jag skitsvårt för matte. Ska jag då få Godkänt i matte även om jag försöker på proven? men misslyckas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n

grundskolan; 210

Ser det som en höjning

Det är ju precis detta man vill åt, dåliga lärare.

Så du menar på fullt allvar att om din lärare lärt ut dig helt fel och du får MVG på hans prov men inte på nationella. Då tycker du att du är värd ett MVG?

Genom att du presterar MVG på hans prov men bara G på nationella bevisar att antingen lär läraren ut helt fel eller så har ni helt fel prov.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Vi har alltid haft svårare vanliga prov, så de nationella kommer som en lättnad vilket känns mycket bättre.

Det är ju då bra, det visar att er lärare, lärt er på rätt vis ev en aning för hög ribba för att ni ska klara nationella vilket är bra.

Man vill ju inte ha en lärare som alltid ligger på nivå 1. Sen när proven verkligen kommer så kanske det är nivå 3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ponera att jag är värsta elitidtrottaren "by birth" men samtidigt har jag skitsvårt för matte. Ska jag då få Godkänt i matte även om jag försöker på proven? men misslyckas.

Om vi nu talar om matte A så går det inte att misslyckas där om man verkligen försöker (förutsatt att man inte lider av något "fel"). När vi däremot kommer upp i högre mattekurser så ska det vara hårdare krav eftersom de inte är obligatoriska. Alla ämnen som man "måste" läsa tycker jag man ska se om personen försöker eller ej, men så fort man kommer upp i högre nivåer så visst då fungerar ju inte detta längre.

Lite svårt att få fram vad jag menar för jag är sjukt trött och här är VARMT!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Läst målen för de olika kurserna? De finns inga prestationskrav för godkänt inom idrott. Det gör de inom matten. Där har du skillnaden.

EDIT: Själv fick jag VG i idrott och hälsa A. Inte för att jag sprang fort, faktum är att jag kom sist när vi skulle ha löpning :D, utan för att jag gav 100 %. Alltid. Till och med när jag skadade mig i en rugbymatch. Fortsatte spela och åkte till akuten en timme senare. Det är så man får högre betyg i idrott!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W