Vad ska jag byta ut för att få spelburk?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag byta ut för att få spelburk?

Hallåj!

Första posten här

En gång i tiden hängde man med men inte längre så jag får höra om några kunniga här kan ge mig tips om vad jag ska byta ut eller lägga till för att utnyttja datorn till max? Vill främst spela spel och det känns som datorn kunde ha varit bättre än vad den är för tillfället.

Lite info:

Intel Pentium D CPU 3.40GHz

Intel D955XBK Moderkort

Radeon X1600 Series 512mb

1GB DIMM DDR2-SDRAM

Samt en hårddisk på 400gb

Körs på XP pro.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1 gig ram till, ett bättre grafikkort ( x1950pro->x1950xt->8800gts 320) och en snabbare processor alt klocka den du har

Permalänk
Avstängd

Hur mycket pengar har du tänkt lägga ned?

Om du säger bilken budget du är på så kan jag fixa ihop ett bra paket åt dig.

EDIT: Sen skulle det hjälp om du sade vilka spel du hade tänkt spela också.

Permalänk
Medlem

Tack Lajning och dr. d00d.
Ska kolla upp ramen samt grafikkort.

Tänkte ligga på en 3000-4000 som max, har inte råd med så mycket mer som student.

Sen vet inte jag om det är skillnad på RAM och RAM. Något märke?

Enligt SiSoftware Sandra:

Memory Module 1
Manufacturer : Apacer Technology
Type : 1GB DIMM DDR2-SDRAM
Technology : 16x(64Mx8)
Speed : PC2-4300U DDR2-267
Standard Timings : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Version : 1.1
Date of Manufacture : den 14 november 2159
Memory DC Line : 1.8V
Set Timing @ 267MHz : 5.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 267MHz : 4.0-4-4-12 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)
Set Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-9 (tCL-tRCD-tRP-tRAS)

Tänkte börja lira spel som kräver lite prestandra, allt nytt som dyker upp nuförtiden, väntar även på nya GTA.
tack åter igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyragon
Tänkte börja lira spel som kräver lite prestandra, allt nytt som dyker upp nuförtiden, väntar även på nya GTA.

hoho, lär ju dröja ett tag innan det kommer till PC...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
hoho, lär ju dröja ett tag innan det kommer till PC...

hehe, what can you do.

Ska fixa till burken och försöka hänga med i spelvärlden.

Permalänk

Håller med Lajning, 1GB minne till och ett bättre grafikkort, så klarar du dig ett tag till. Det är främst grafikkortet som behöver uppgraderas.
Ett 8800GTS blir bra. Om du kör med höga upplösningar (1600x1200 och uppåt), så ta 640MB-varianten, annars duger 320MB-varianten gott (minimal skillnad på korten i lägre upplösning).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag skulle satsa på det här:

Grafikort: 8800GTS (alternativt HD2900xt)
Mera RAM

Permalänk
Medlem

Dåså, då är det grafikkort och RAM som gäller. Tackar^2.
Tror en x1950 är rätt prisklass i det här fallet eftersom i annat fall skulle processorn vara en flaskhals även om jag hade en 8800.

En liten detalj ang. RAM, den nuvarande ramen är PC2-4300, den rekommenderade PC2-5300 är aningen snabbare, det vore väl waste att köpa två olika hastigheter när det ändå inte kommer bli någon skillnad? Förmodar jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyragon
Dåså, då är det grafikkort och RAM som gäller. Tackar^2.
Tror en x1950 är rätt prisklass i det här fallet eftersom i annat fall skulle processorn vara en flaskhals även om jag hade en 8800.

En liten detalj ang. RAM, den nuvarande ramen är PC2-4300, den rekommenderade PC2-5300 är aningen snabbare, det vore väl waste att köpa två olika hastigheter när det ändå inte kommer bli någon skillnad? Förmodar jag.

x1950, både pro och xt, ger väldigt bra prestanda/pris-index så det är ett bra val.

Om du har minnenstickor med högre hastigheter än de du redan har så kommer de som är snabbare helt enkelt klockas ned så du tjänar ingenting på det. Så köp du långsammare stickor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
x1950, både pro och xt, ger väldigt bra prestanda/pris-index så det är ett bra val.

Om du har minnenstickor med högre hastigheter än de du redan har så kommer de som är snabbare helt enkelt klockas ned så du tjänar ingenting på det. Så köp du långsammare stickor.

Aldrig försent att lära sig.
Graci!